Drepturile pasagerilor, încălcate de companiile aeriene. Le-au fost impuse vouchere în locul rambursărilor pentru zborurile anulate

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Foto: Arhivă Adevărul
Foto: Arhivă Adevărul

Drepturile pasagerilor din transportul aerian nu au fost protejate în UE în cursul pandemiei de COVID-19, numeroase companii  forţând clienţii să accepte vouchere în locul rambursărilor, se arată într-un raport publicat, marţi,  de Curtea de Conturi Europeană.

Potrivit sursei citate, companiile aeriene sunt obligate prin lege să le dea pasagerilor banii înapoi în caz de anulare a zborurilor. Curtea de Conturi Europeană subliniază de asemenea faptul că aceste companii aeriene şi operatorii de pachete turistice au primit miliarde de euro sub formă de ajutoare de stat, care au fost acordate fără să fi fost condiţionate de efectuarea rambursărilor către pasageri. 

„Transportul aerian din UE a fost grav afectat de pandemia de COVID-19. Restricţiile de călătorie — adesea impuse de statele membre fără nicio coordonare – au dus la închiderea a 7 000 de rute aeriene în reţeaua aeroportuară europeană. Între martie 2020 şi martie 2021, anulările de zboruri au afectat în UE zeci de milioane de pasageri. În astfel de cazuri, legislaţia UE dă pasagerilor dreptul la rambursarea biletelor pentru zborurile anulate sau la rerutarea călătoriei.”, se arată în raportul Curţii de Conturi Europene.

 Sursa citată menţionează că, în acelaşi timp, oprirea neaşteptată a zborurilor a cauzat probleme bruşte şi grave de lichiditate pentru companiile aeriene şi pentru operatorii de pachete turistice, iar numeroase state membre au intervenit rapid şi au acordat niveluri-record de ajutoare de stat, pentru a le permite să continue să funcţioneze şi pentru a le salva de la un posibil faliment. 

„Printre numeroasele consecinţe ale pandemiei se numără şi impactul negativ asupra drepturilor pasagerilor din transportul aerian în UE”, a declarat doamna Annemie Turtelboom, membra Curţii de Conturi Europene responsabilă de acest raport. 

„Pentru a sprijini companiile aeriene şi operatorii de pachete turistice, nu s-a precupeţit niciun efort. În schimb, s-a făcut mult prea puţin pentru a se garanta drepturile a milioane de persoane din UE.” 

Auditorii au constatat că, în primele luni ale crizei, numeroşi pasageri au pierdut bani la care aveau dreptul. Acest lucru s-a întâmplat în unele cazuri chiar cu acordul statelor membre: 15 dintre acestea, inclusiv Franţa, Ţările de Jos şi Belgia, au adoptat măsuri excepţionale pentru a scuti companiile aeriene şi operatorii de pachete turistice de la obligaţia lor normală de a rambursa banii pasagerilor.

În contradicţie cu dreptul UE, numeroşi pasageri au fost obligaţi să accepte vouchere, dar acestea nu erau întotdeauna protejate în caz de insolvenţă a companiilor aeriene şi acordarea lor întârzia posibilitatea de rambursare. 

Potrivit sursei citate, companiile aeriene au început să efectueze rambursări către pasageri la jumătatea anului 2020. În majoritatea cazurilor însă, rambursarea a durat mult mai mult decât cele 7 zile (pentru pasagerii care achiziţionaseră doar zboruri) sau 14 zile (pentru călătorii care aveau un pachet cu zbor şi cazare) prevăzute de lege. 

Lupta pentru rambursare a fost chiar şi mai grea pentru pasagerii care nu cumpăraseră biletele direct de la companiile aeriene. 

„Aceştia au fost adesea purtaţi cu vorba între intermediari (cum ar fi agenţiile de voiaj) şi companiile aeriene şi, în cel mai bun caz, au primit o rambursare parţială sau foarte târzie. În cel mai rău caz, pasagerii nu au primit niciun fel de rambursare.”, se mai arartă în raport.

Între timp, Comisia Europeană a aprobat măsuri publice de sprijinire a unor companii aeriene şi operatori de pachete turistice din întreaga UE care au fost grav afectaţi de criza COVID-19. 

Per total, în perioada martie 2020-aprilie 2021, statele membre au pus la bătaie 35 de miliarde de euro din bani publici. Air France şi KLM au primit împreună peste 11 miliarde de euro, Lufthansa peste 6 miliarde, iar TUI, TAP şi SAS peste 1 miliard fiecare. Şi lista continuă. 

Statele membre nu au condiţionat însă în mod explicit ajutorul de efectuarea rambursărilor către pasageri, deşi Comisia, în limitele competenţelor sale reduse în domeniul drepturilor pasagerilor, a precizat cu claritate că puteau face acest lucru.

„În ultimă instanţă, aceasta a însemnat că statele membre au lăsat rambursarea către pasageri exclusiv în mâinile companiilor aeriene, care şi-au urmat propriile priorităţi în utilizarea ajutorului de stat. S-a ajuns astfel la o situaţie în care pasagerii aerieni au fost trataţi foarte diferit în UE”, observă auditorii. 

Economie



Partenerii noștri

image
canal33.ro
Ultimele știri
Cele mai citite