Deszăpezirea pentru această iarnă este asigurată cu utilaje, dar Ministerul Transporturilor nu ştie cât va costa

Deszăpezirea pentru această iarnă este asigurată cu utilaje, dar Ministerul Transporturilor nu ştie cât va costa

Utilajele de deszăpezire sunt pregătite, ne asigură autorităţile din Transporturi

Administratorii reţelelor de drumuri şi căi ferate, ai porturilor şi aeroporturilor se declară pregătiţi pentru combaterea înzăpezirilor. Marea necunoscută: bugetul total necesar.

Ştiri pe aceeaşi temă

Compania de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale (CNADNR), Compania Naţională de Căi Ferate CFR SA, CN Aeroporturi SA şi administratorii porturilor de la Dunăre şi de la Marea Neagră anunţă că sunt gata să intre în acţiune pentru eventuale deszăpeziri.

Întrebat de „Adevărul“ ce buget total este necesar pentru aceste activităţi în iarna 2014-2015, ministrul Transporturilor, Ioan Rus, a declarat că „nu vor fi probleme de finanţare de la buget“, dar nu a fost în măsură să estimeze un cost total.

Reţeaua de drumuri, „acoperită“ integral

În prezent, CNADNR are asigurate autoutilaje şi echipamente de deszăpezire pe toată reţeaua de drumuri naţionale şi autostrăzi, transmite compania, într-un comunicat.

Menţinerea unei viabilităţi corespunzătoare pe timpul iernii 2014-2015 se va face atât prin autoutilajele din dotare, cât şi cu autoutilajele deţinute de operatorii economici.
La această dată, CNADNR dispune de toate autoutilajele din dotare (622 de bucăţi) şi de 2.621 de bucăţi închiriate de la operatori economici, rezultând un total de 3.243 bucăţi, adică 95,61 % din necesar
“, arată CNADNR.

Pe lângă autoutilajele specifice de iarnă menţionate anterior, sectoarele de drumuri naţionale şi autostrăzi cu risc mare de înzăpezire sunt protejate cu panouri parazăpezi.

De asemenea, sunt asigurate şi stocurile de materiale antiderapante şi de carburanţi.

32 de pluguri pe căile ferate

Potrivit unui comunicat al Ministerului Transporturilor, companiile CFR vor acţiona pentru combaterea înzăpezirilor din această iarnă cu 2.000 de persoane, 32 de pluguri, 109 mijloace de intervenţie şi 40 de locomotive destinate remorcării utilajelor de deszăpezire.

Pentru ca toate acestea să se pună în mişcare, „se vor folosi 1.420 de tone de motorină“, precizează Ministerul, fără a arăta şi cât au costat (sau vor costa) activităţile de deszăpezire.

De asemenea, aeroporturile vor fi deservite de utilaje complexe de deszăpezire a pistelor şi platformelor de parcare a avioanelor, freze de zăpadă, încărcătoare, tractoare cu lamă etc.

Ministerul Transporturilor (MT) reaminteşte că, în perioada 1 noiembrie 2014 – 31 martie 2015, funcţionează Comandamentul Central de Iarnă al MT, al cărui preşedinte este ministrul Ioan Rus.


Consumul de motorină: peste 2.300 de tone

Potrivit datelor centralizate la Ministerul Transporturilor, CFR SA va folosi 1.420 de tone de motorină în vederea deszăpezirilor, în sectorul rutier se vor folosi 540 de tone, iar pentru cel naval sunt contractate 350 de tone.

La preţurile actuale, această cantitate totală de carburant (2.310 tone) ar putea costa între 12,5 şi 13 milioane de lei.

Reamintim că, în anii trecuţi, deszăpezirea fiecărul kilometru de drum din România a costat între 1.500 şi 1.600 de euro.

Toată reţeaua rutieră, de 17.600 de kilometri, a însemnat plăţi de aproximativ 28 de milioane de euro în fiecare sezon rece.

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:


citeste totul despre: