Delegaţia FMI pleacă, temele nefăcute rămân. Ce restanţe au ministerele pentru următoarea misiune a Fondului

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Privatizarea CFR Marfă, arieratele din domeniul transporturilor, restructurările din sistemul energetic, liberalizarea pieţei de gaze şi schimbările din Codul Fiscal sunt la fel de neclare şi acum, ca şi la sosirea delegaţiei tehnice care a vizitat România în perioada 19-26 mai.

O misiune tehnică a FMI, Comisiei Europene şi Băncii Mondiale îşi încheie astăzi misiunea întreprinsă la Bucureşti începând din 19 mai.

Membrii delegaţiei veniseră aici pentru discuţii de nivel tehnic privind reformele prevăzute în Codul Fiscal, inclusiv reducerea TVA, dar şi pentru a dezbate planul de măsuri de reformă în economie şi celelalte angajamente prevăzute în programul cu instituţiile financiare internaţionale.

La sosire, oficialii aveau pe masă restanţe destul de dificile, rămase după misiunea de la începutul anului, la care s-au adăugat intenţiile Guvernului de a schimba Codul Fiscal într-o manieră riscantă pentru bugetul de stat.

Acum, la plecare, aceleaşi teme rămân în suspans, niciunul dintre capitolele de negociere nefiind tranşat.

Ce soluţii erau aşteptate

Dintre răspunsurile pe care trebuia să le dea guvernanţii, cel mai dificil era dacă poate sau nu bugetul de stat să suporte reducerile unor taxe, prevăzute în noul Cod Fiscal.

Ministrul Finanţelor, Eugen Teodorovici, avea ca temă să-i convingă pe reprezentaţii FMI că noul Cod Fiscal poate fi susţinut de buget şi că Guvernul poate acoperi găurile provocate de aceste măsuri.

Întrebat dacă, în urma discuţiilor nu se va ajunge la un acord cu cei de la FMI pe Codul Fiscal, Guvernul va sacrifica acordul cu FMI sau Codul Fiscal, ministrul a spus că Guvernul nu sacrifică nimic şi că „trebuie să facă ceea ce face pentru binele economiei naţionale“.

La rândul său, ministrul Transporturilor, Ioan Rus, avea de explicat delegaţiei FMI cum rămâne cu privatizarea CFR Marfă, în condiţiile în care oficialii au cerut de mai multe ori privatizarea unor companii de stat.

Ioan Rus: „Ministerul Transporturilor nu are probleme, decât rezonabile, să spunem. N-am finalizat procesul de privatizare al CFR Marfă, suntem într-o nouă procedură, avem alte angajamente vizavi de arierate, creanţe, cum le rezolvăm, dar lucrurile sunt până în acest moment pozitive.
Am discutat şi despre privatizări, am stabilit şi nişte termene mai largi, dar urmează ca aceste lucruri să le fixăm la finalul lunii iunie“.

O misiune extrem de dificilă pare să fi avut şi ministrul Economiei, Andrei Gerea, care le-a prezentat finanţatorilor internaţionali situaţia Complexului Energetic Hunedoara.

La misiunile anterioare ale FMI în România, cele două părţi nu au căzut de acord asupra liberalizării preţurilor pe piaţa gazelor şi asupra problemelor de la complexurile energetice Oltenia şi Hunedoara.

Am putea să nu închidem reformele

Al treilea acord încheiat cu instituţiile financiare internaţionale în 2013, de tip stand-by, în valoare de patru miliarde de euro, expiră pe 27 septembrie, cu posibilitatea ca România să nu încheie toate reformele la care s-a angajat.

Reprezentanţii Fondului se aşteaptă, însă, ca măcar o parte dintre obiectivele asumate să fie atinse, iar pentru acest lucru Guvernul să găsească soluţii pentru rezolvarea unei părţi dintre probleme, astfel încât programul să poată fi evaluat, totuşi, înainte de a expira.

Următoarea misiune a FMI în România este programată să se desfăşoare la sfârşitul lunii iunie.

Atunci, pe lângă restanţele amintite mai sus, Guvernul se va prezenta cu o scădere deja operată a TVA la alimente şi băuturi nealcoolice (măsură ce va intra în vigoare de la 1 iunie) şi, poate, chiar cu noul Cod Fiscal adoptat de Parlament.

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite