De ce nu avem autostrăzi, domnule ministru?

0
0
Publicat:
Ultima actualizare:

Dragi prieteni, pentru că este prima postare pe care o am pe Blogurile Adevărul, aş vrea să încep cu un subiect de maximă importantă pentru noi, cetăţenii României – lipsa unei infrastructuri coerente.

În plină campanie electorală, vedem declaraţiile Ministrului Transporturilor, domnul Răzvan Cuc, referitoare la vizitele în teritoriu unde se execută lucrări de infrastructură. Lipsa unei viziuni, sau a prea multor viziuni, ţînând cont de câţi miniştri a tot schimbat actualul partidul de guvernământ, a unui masterplan şi a unei planificări strategice de asumare a proiectelor, nu doar pe hârtie şi în nenumărate studii de fezabilitate, face ca România să se situeze în continuare pe locurile din urmă la nivelul de sărăcie din Europa. Ultimul raport de ţară publicat de Comisia Europeană atestă ceea ce noi, românii, simţim deja pe propria piele, România situându-se pe poziţia 83 din Europa în clasamentul privind dezvoltarea infrastructurii.

Ceea ce merită dezbătut din perspectiva mea se leagă de cheltuirea „banului public“, în sensul în care România a avut, în ultimul deceniu, una dintre cele mai ridicate rate ale investiţiilor publice din UE, ceea ce ar fi trebuit să se reflecte într-o infrastructură fizică corespunzătoare. Iată, aşadar, ineficienţa şi lipsa gândirii strategice despre care vă scriam mai sus – atât timp cât în România nu va fi asigurată o eficientă a cheltuielilor pe investiţii, deşi tot din documentul publicat de Comisia Europeană reiese că România a devenit unul dintre principalii beneficiari ai fondurilor structurale şi de coeziune ale UE, nu vom putea decât spera la vastele autostrăzi şi drumuri publice. Absorbţia lentă a fondurilor europene, sau schimbarea tacticii de construcţii infrastructură – parteneriate public-privat ridică mari semne de întrebare referitoare la eficienţa Guvernului. Cu tristeţe, trebuie să menţionez că într-adevăr, suntem fruntaşi ca ţară la ceva, conform ultimelor date Eurostat, şi anume la numărul de victime din accidente rutiere.

Un semnal de alarmă în acest sens a fost tras zilele trecute de către Coaliţia pentru Dezvoltarea României, care a decis să pună în dezbatere publică Pactul Naţional privind dezvoltarea infrastructurii de transport din România, documentul fiind deschis spre susţinere tuturor organizaţiilor şi asociaţiilor de profil, dar şi tuturor partidelor care vor să acţioneze în acest demers.

Rămâne de văzut, la finalul acestui an, impactul pe care toate aceste lucruri îl au în dezvoltarea României.

Opinii


Ultimele știri
Cele mai citite