Guvernul scoate din nou bani de la buget pentru a acoperi datoriile companiilor de stat. O serie de firme mici vor intra în insolvenţă sau lichidare

Guvernul scoate din nou bani de la buget pentru a acoperi datoriile companiilor de stat. O serie de firme mici vor intra în insolvenţă sau lichidare

Statul încearcă să rezolve problema datoriilor companiilor de stat de peste 5 ani

Datoriile companiilor feroviare către furnizorii de electricitate şi cele ale CNADNR vor fi plătite parţial, respectiv integral din buget, iar alte companii vor fi trecute în insolvenţă „sau lichidare“, pe această listă fiind deja incluse Intervenţii Feroviare, Romavia şi Servicii Energetice Oltenia, scrie Mediafax, care citează proiectul scrisorii de intenţie convenită cu Fondul Monetar Internaţional (FMI)  ce urmează să fie aprobată de Guvern.

În urmă cu zece zile, premierul Victor Ponta şi ministrul delegat pentru Buget, Liviu Voinea, anunţau că Guvernul va aproba un program de reducere a arieratelor companiilor de stat cu 2 miliarde de lei, inclusiv cu intrarea în insolvenţă şi lichidare a firmelor mici cu datorii istorice, fără să dorească însă să prezinte alte detalii legate de modul în care vor fi diminuate aceste arierate.
 
Plata arieratelor companiilor de stat cu fonduri scoase din buget a fost practicată şi în anii anteriori, în repetate rânduri, fără ca situaţia la nivelul acestor companii să se îmbunătăţească în timp.
 
În document, Executivul admite că nu a reuşit să atingă ţinta indicativă stabilită pentru luna decembrie a anului trecut referitoare la arieratele cumulate ale companiilor de stat subordonate administraţiei centrale, dar promite, „ca o măsură de corectare“, să reducă arieratele, în primul trimestru al acestui an, cu mai mult decât suma reprezentând reducerea prevăzută în cursul ţintei iniţiale, astfel încât să poată atinge ţinta planificată pentru finele lunii martie.
 
Lichidări de filialele Electrica Serv
 
„Trei dintre companiile furnizoare de servicii în domeniul electricităţii care înregistrează arierate au fost deja puse în procedura de lichidare voluntară şi se vor efectua de la buget plăţi pentru achitarea parţială a arieratelor companiilor de stat din sectorul căilor ferate către furnizorii de electricitate, precum şi pentru arieratele Companiei Naţionale de Drumuri“, potrivis scrisorii.
Aceasta  o condiţie prealabilă fără care scrisoarea de intenţie nu poate fi acceptată de către FMI.
 
Guvernul se obligă să emită o ordonanţă de urgenţă pentru plata parţială de la buget a arieratelor companiilor feroviare către furnizorii de electricitate şi să transmită şi un document care să ateste că au fost alocate fonduri tot de la buget pentru eliminarea arieratelor Companiei Naţionale de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale (CNADNR) înregistrate la 31 decembrie 2013.
 
În acelaşi timp, însă, tot ca acţiune prealabilă, sunt asumate deja, în proiectul scrisorii, hotărârile Adunării Generale a Acţionarilor pentru plasarea a trei companii de stat, respectiv Intervenţii Feroviare, Compania Română de Aviaţie Romavia şi Servicii Energetice Oltenia, filială a Electrica, în proceduri de insolvenţă „sau lichidare“.
 
Circuitul banilor în gaura neagră CFR
 
Executivul îşi mai asumă includerea în ţinta de deficit pentru primul trimestru a unui împrumut din Trezorerie pentru CFR Călători, tot pentru reducerea arieratelor. Acest împrumut urmează să fie înregistrat drept cheltuială bugetară, la prima rectificare a bugetului pe acest an. „Deficitul total al anului include 220 milioane lei alocaţi acestui scop“, se arată în document.
 
CFR Marfă şi CFR Călători trebuie să plătească o taxă pentru utilizarea infrastructurii către CFR Infrastructură, iar aceasta, mai departe are datorii către furnizorii de electricitate. Compania nu poate fi debranşată, potrivit legislaţiei în vigoare.
 
Guvernul mai promite FMI că toate ministerele de resort care supervizează companii de stat cu arierate vor transmite către Ministerul Finanţelor, până la sfârşitul lunii martie.
 
La finele anului trecut, ministrul Transporturilor, Ramona Mănescu, afirma că arieratele acumulate de CFR Călători şi, pe cale de consecinţă, de CFR Infrastructură însumează 560 milioane lei doar pentru energie.
 
Restructurare „agresivă“ la CFR Marfă
 
Proiectul scrisorii FMI reia în acelaşi timp ideile din documentul redactat în noiembrie anul trecut, precum restructurarea „agresivă“ a CFR Marfă, după eşuarea privatizării, prin reducerea costurilor de personal, vânzarea vagoanelor învechite ca fier vechi şi oprirea de livrări către clienţii care au acumulat datorii faţă de companie.
 
Reluarea ideilor vechi cu impozit diferenţiat pe proprietate
 
Sunt reluate şi intenţiile Guvernului de a continua ajustarea numărului de personal în sectorul public, prin ieşiri naturale din sistem şi identificarea „redundanţelor“, de a „alinia“ impozitele pe proprietate la necesarul de cheltuieli ale administraţiei locale, de a iniţia o lisate duală a unor pachete de acţiuni la Electrica şi Hidroelectrica.
Toate aceste prevederi au fost incluse şi în scrisoarea pregătită în noiembrie, dar care nu a mai fost transmisă Fondului deoarece preşedintele Traian Băsescu a refuzat să semneze documentul.
 
Ştergere de datorii în industria de apărare
 
Companiile cu capital majoritar de stat din industria de apărare vor beneficia de o ştergere de datorii de circa un miliard de lei, Fondul Monetar Internaţional (FMI) şi Ministerul Finanţelor dându-şi deja acordul pentru acest lucru, declara, în data de 7 februarie, Andrei Gerea, ministrul Economiei. Între timp, Gerea şi-a dat demisia, iar ministru interimar este Constantin Niţă, ministrul delegat pentru Energie.
 
De asemenea, datoriile către buget ale Poştei Române vor fi convertite în acţiuni, potrivit informaţiilor "Adevărul".
 
Mai puteţi citi:
 
Executivul a îndeplinit patru din cele cinci criterii de performanţă, ratând "cu mult" ţintă privind arieratele companiilor de stat, a declarat, într-o conferinţă de presă, Andrea Schaechter, şefa misiunii FMI în România.
 
Guvernul va transfera autorităţilor locale, pe final de an, bani din Fondul de rezervă bugetară pentru plata arieratelor, costuri urgente pentru funcţionarea în perioada de iarnă şi alte cheltuieli, inclusiv salarii prin derogare de la legea care reglementează clar modul de folosire a acestui fond.
 
Invitat marţi seară la emisiunea „Sub semnul întrebării”, moderată de Robert Turcescu, la B1TV, preşedintele Traian Băsescu a vorbit despre taxa pe combustibil, a avertizat că nu va semna scrisoarea cu FMI şi i-a chemat pe români să protesteze în stradă împotriva acestei măsuri gândite de guvern. Totodată, şeful statului s-a arătat împotrivă electoratei promovate de premierul Victor Ponta la propunerea BNR şi acceptată de FMI.

 

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:


citeste totul despre:
Modifică Setările