Cum vor fi protejaţi turiştii de insolvenţa agenţiei de turism

0
Publicat:
Ultima actualizare:
vacanta turisti

Ministerul Turismului a redactat legislaţia pentru garantarea pachetelor turistice, care va stabili cum vor fi protejaţi turiştii de insolvenţa agenţiei de turism.

Recent, mai multe agenţii de turism şi-au anunţat insolvenţa, lăsând turişti atât fără vacanţe, cât şi fără banii pe care i-au plătit pe acestea. Mai mult, Comisia Europeană a anunţat statul român că ţara noatră poate fi amendată cu 1,9 milioane euro, plus penalităţi de întârziere, pentru că nu a transpus până la 1 ianuarie Directiva privind garantarea pachetelor turistice, care ar fi trebuit să intre în vigoare la 1 iulie.

Potrivit proiectului de ordin pentru transpunerea acestei directive, lansat acum în dezbatere publică de Ministerul Turismului, agenţia de turism organizatoare garantează plăţile efectuate de călători sau în numele călătorilor, indiferent dacă pachetele sunt comercializate direct călătorilor sau prin intermediul altor agenţii de turism.

Garanţiile pot fi reprezentate de scrisori de garanţie bancară, poliţe de asigurare, fond de garantare a pachetelor de călătorie sau alte instrumente de garantare legal constituite. Garanţiile se referă la toate plăţile efectuate de călători sau pe seama călătorilor cu privire la pachete.

Garanţia include repatrierea călătorilor

În cazul în care în contractul privind pachetul de servicii de călătorie este inclus transportul de pasageri, garanţia include repatrierea călătorilor, indiferent dacă executarea pachetului este afectată de insolvenţa agenţiei de turism organizatoare sau călătorii se află în imposibilitatea întoarcerii în ţară din motivul nerespectării de către agenţia de turism organizatoare a obligaţiilor contractuale.

În acest caz, emitentul instrumentului de garantare organizează, în cel mai scurt timp posibil de la notificarea primită de la călător, dar nu mai mult de 12 ore, prin efort propriu sau prin intermediul unui operator specializat, repatrierea călătorilor şi suportă cheltuielile de repatriere sau oferă servicii alternative corespunzătoare pentru continuarea derulării pachetului; în cazul schimbării cazării, prin servicii alternative corespunzătoare se înţelege oferirea cazării într-o unitate cât mai apropiată faţă de cea iniţială, în funcţie de disponibilitate. Serviciile alternative corespunzătoare vor fi echivalente sau de mai bună calitate decât cele specificate în contract.

Călătorul poate notifica emitentul instrumentului de garantare în vederea demarării procedurii de repatriere prin orice mijloc de comunicare.

Obiectul instrumentelor de garantare îl constituie acoperirea de către emitent a riscului de neplată de către agenţia de turism organizatoare a sumelor achitate de călători, cauzată de neexecutarea integrală sau parţială a contractelor de comercializare a pachetului de servicii de călătorie încheiate cu aceştia, în cazul insolvenţei agenţiei de turism organizatoare şi/sau acoperirea costului repatrierii/repatrierea în situaţia în care călătorii se află în imposibilitatea întoarcerii în ţară şi în contractul de comercializare a pachetelor de servicii de călătorie este inclus transportul de pasageri.

Emitentul acceptă să garanteze călătorilor, beneficiari ai instrumentului de garantare, în cazul insolvenţei agenţiei de turism organizatoare, plata sumelor achitate de aceştia, precum şi repatrierea sau rambursarea costului repatrierii, după caz. Agenţiile de turism organizatoare furnizează călătorilor, după caz şi tip de instrument, un document care atestă dreptul acestora faţă de furnizorul de protecţie în caz de insolvenţă. În situaţia în care instrumentul de garantare este reprezentat de poliţă de asigurare, se interzice încheierea acesteia cu clauză de franşiză.

Reprezentantul emitentului instrumentului de garantare poate solicita Ministerului Turismului informaţii referitoare la activitatea agenţiei de turism organizatoare care solicită încheierea contractului de garantare. Ministerul Turismului transmite emitentului instrumentului de garantare informaţiile referitoare la activitatea agenţiei de turism organizatoare, în termen de maxim 15 de zile de la primirea solicitării. Emitentul instrumentului de garantare comunică în maxim o zi lucrătoare, Ministerului Turismului, orice situaţie în care instrumentul de garantare încetează sau se modifică, indiferent de motiv. Emitenţii instrumentelor de garantare transmit la solicitare, Ministerului Turismului, situaţia cuprinzând agenţiile de turism care beneficiază de respectivul instrument de garantare. În cazul în care emitentul instrumentului de garantare constată depăşirea, de către agenţia de turism organizatoare, a valorii instrumentului de garantare, acesta comunică, în maxim o zi lucrătoare, acest lucru Ministerului Turismului.

Procedurile de despăgubire

În cazul în care călătoria nu a început, valoarea despăgubirii este egală cu valoarea sumelor achitate efectiv de călători în baza contractelor privind pachetele de servicii de călătorie, în măsura în care serviciile relevante nu sunt furnizate ca urmare a insolvenţei agenţiei de turism organizatoare.

În cazul în care în contractul privind pachetele de servicii de călătorie este inclus transportul de pasageri şi călătorul se află în imposibilitatea întoarcerii în ţară:

a) din motivul nerespectării de către agenţia de turism organizatoare a obligaţiilor contractuale, valoarea despăgubirii datorată de către emitentul instrumentului de garantare este egală cu costul repatrierii, în condiţii de confort similare celor contractate;

b) datorită insolvenţei agenţiei de turism organizatoare, despăgubirea este egală cu contravaloarea serviciilor de călătorie neprestate călătorului şi achitate de acesta în baza contractului de comercializare a pachetului de servicii de călătorie, la care se adaugă costul repatrierii.

Pentru serviciile de călătorie care nu au fost efectuate, în măsura în care serviciile relevante nu sunt furnizate ca urmare a insolvenţei agenţiei de turism organizatoare, rambursările se acordă fără întârzieri nejustificate potrivit condiţiilor contractuale, cu respectarea prevederilor Ordonanţei Guvernului nr. 2/2018, la solicitarea călătorului.

În cazul în care călătorul solicită de la agenţia de turism organizatoare rambursarea sumelor achitate şi/sau a costului repatrierii, acesta transmite documentele justificative, în copie, către agenţia de turism organizatoare, prin scrisoare recomandată cu confirmare de primire; călătorul are obligaţia să păstreze documentele justificative, în original.

Călătorul poate solicita agenţiei de turism organizatoare, aflate în stare de insolvenţă, rambursarea sumelor achitate de călător şi/sau a costului repatrierii astfel:

a) în situaţia în care data încheierii pachetului neexecutat/executat parţial este anterioară datei declarării insolvenţei, în termen de 15 zile lucrătoare de la data declarării insolvenţei;

b) în situaţia în care data încheierii pachetului este ulterioară datei declarării insolvenţei, în termen de 15 zile lucrătoare de la data încheierii pachetului.

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite