Cum s-a scumpit Autostrada Comarnic-Braşov

Ministrul Dan Şova vorbeşte despre tensiunile din USL şi despre relaţia Guvernului cu preşedintele Băsescu

Dacă iniţial Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România (CNADNR) estima că Autostrada Comarnic-Braşov va costa 1,2 miliarde de euro, guvernanţii au anunţat recent, la numai o lună de la desemnarea câştigătorului licitaţiei (consorţiul Vinci-Strabag-Aktor), că valoarea costurilor totale pentru acest tronson se apropie de 1,8 miliarde de euro.

Dan Şova, ministrul delegat pentru Proiecte de Infrastructură şi Investiţii Străine, a explicat la Adevărul Live ce a determinat majorarea costurilor pentru prima autostradă care va fi construită şi operată în concesiune. 
 
„Studiul de fezabilitate arăta costuri de 1,2 miliarde de euro, dar acesta nu a luat în calcul tunelurile şi era programat pentru 53 de kilometri de autostradă, dar se termina în gard. Or, acum, autostrada va avea 60 de kilometri, ea trebuie legată de centura Braşovului. Aceasta va costa 1,4 miliarde de euro pentru partea de construcţie propriu-zisă, alte 400 de milioane de euro urmând a fi costuri asociate, legate de consultanţi, project management etc.“, a declarat Dan Şova.
 
El a mai afirmat că autostrada va costa 28 de milioane de euro pe fiecare kilometru construit şi că a obţinut o reducere de 7 milioane de euro pe fiecare kilometru faţă de ceea ce se negociase în 2010. „La nivel internaţional, costul pe kilometrul de autostradă de munte este între 35 şi 70 milioane de euro“, a mai afirmat el.
 
Pe de altă parte, nici termenul de inaugurare nu mai este anul 2016, cel anunţat iniţial, ci primăvara lui 2017. „Autostrada va fi realizată la o altitudine de 1.000 de metri. De regulă, acestea se fac la 600-700 de metri, ori la 1.000 de metri vremea e altfel. În munte se lucrează doar cinci luni pe an“, a mai spus oficialul. 
 
7 lei, taxa de autostradă
 
CNADNR anunţa la jumătatea lunii decembrie a anului trecut că a selectat consorţiul alcătuit din Vinci-Strabag-Aktor pentru a realiza tronsonul de Autostradă Comarnic-Braşov. Aceasta este prima autostradă realizată în concesiune, şoferii urmând să plătească 5,7 lei plus TVA pentru parcurgerea acesteia, adică 7 lei, potrivit ministrului Dan Şova.
 
Vinci şi Aktor au mai câştigat o dată licitaţia, în 2010, dar contractul nu s-a materializat deoarece nu s-a găsit finanţare. De data aceasta, spune Şova, există oferte ferme de finanţare de la patru bănci comerciale, la care se adaugă Banca Europeană de Investiţii (BEI), Banca Europeană pentru Reconstrucţie şi Dezvoltare (BERD) şi Banca Mondială.
 
Ministrul Şova a spus că încă nu a fost semnat contractul cu Vinci-Strabag-Aktor, parafarea acestuia urmând să aibă loc odată cu semnarea înţelegerii cu finanţatorii. „Statul român va începe să plătească abia din 2017, adică după ce o construiesc pe banii lor. Îmi doresc să se semneze până la 31 martie, dar cel târziu se va semna în aprilie. Băncile finanţatoare doresc o serie de garanţii în interiorul contractului dintre stat şi constructori“, a mai spus Şova.
 
Ministrul a mai spus că este greu să se facă acum o estimare cât va plăti statul de la buget şi cât din taxa de autostradă, pentru că e greu de estimat traficul. „Eu sper să acoperim 40%“, a conchis el.
 
Mai puteţi citi:
 
USL a inaugurat 230 de kilometri de autostradă din mai 2012 până acum şi a licitat în acest an 205 kilometri, cel mai mult din istoria CNADNR, a declarat, la Adevărul Live, Dan Şova, ministrul delegat pentru Proiecte de Infrastructură şi Investiţii străine.
 
După ce au renunţat în 2010 la construirea Autostrăzii Comarnic-Braşov, companiile Vinci (Franţa) şi Aktor (Grecia) au depus din nou ofertă pentru construcţia acestui tronson, de data aceasta în consorţiu cu austriecii de la Strabag.

 

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:


citeste totul despre: