Cum se va plăti impozitul pe clădiri – Cum trebuie să procedezi dacă ai sediul social al firmei în apartament

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Cum se va plăti impozitul pe clădiri. Mulţi români au sediul social al firmelor în apartamentele în care locuiesc FOTO: Mediafax
Cum se va plăti impozitul pe clădiri. Mulţi români au sediul social al firmelor în apartamentele în care locuiesc FOTO: Mediafax

Cum se va plăti impozitul pe clădiri. Persoanele care au în imobilele în care locuiesc  şi sediile unor firme vor plăti impozit ca şi în cazul celor care sunt doar rezidenţi, dacă nu desfăşoară acolo activităţi economice sau nu deduc cheltuielile pe firmă.

Apariţia prevederilor din noul Cod Fiscal prin care şi persoanele fizice care au  sediul firmei în apartament a iscat mai multe controverse în ceea ce priveşte plata impozitului pe clădiri, începând din acest an.

Un lucru nou de care trebuie să ţină seama această categorie de contribuabili este că imobilul sau apartamentul în care este înregistrată firma trebuie evaluat, iar aceste evaluări trebuie transmise până cel târziu la 31 martie către direcţiile de taxe şi impozite ale primăriilor.

Cei care nu depun aceste evaluări, în cazul în care desfăşoară activităţi economice în locuinţă, sau au dedus cheltuieli ale firmei la adresa respectivă, riscă să plătească impozite majorate şi până la 20 de ori. Practic indicele de calcul al impozitului ar putea fi estimat la valoarea sa maximă, de 2%.

Evaluatorii autorizaţi spun că problemele apar, în special, în cazul persoanelor fizicea care nu s-au mai confruntat cu această situaţie. Persoanele fizice au, în general, evaluările făcute pentru că acestea se refac la fiecare trei ani. Cea mai mare problemă întâlnită de evaluatori în teren a fost legată de ampalsamentele în care erau declarate activităţi mixete: rezidenţial şi activitate economică.

Cum se va plăti impozitul pe clădiri – proceduri în cazul utilizării mixte

Prin noul Cod fiscal sunt stabiliţi anumiţi indici în baza cărora se calculează impozitul. În cazul în care este vorba de o locuinţă a cărei utilizare este 100% în scop rezidenţial cota de impozitare care se adaugă valorii impozabile este de 0,08% - 0,2%. În cazul în care acest gen de apartament este supus evaluării, valoarea impozabilă este stabilită de evaluator, la care se adaugă cota de impozitare de către administraţia locală.

La fel se întâmplă şi în cazul utilizării nerezidenţiale. Evaluatorii stabilesc valoarea impozabilă, la care se adaugă cota de impozitare de 0,2%-1,3%. Evaluatori susţin că lucrurile sunt mai complicate în cazul utilizării mixte.

Aici se ia în calcul activitatea efectivă care se desfăşoară în spaţiul respectiv. Potrivit Asociaţiei Naţionale a Evaluatorilor Autorizaţi (ANEVAR), în cazul persoanelor fizice care declară utilizare mixtă a apartamentului, şi pentru rezidenţă şi pentru firmă, atunci aceştia trebuie să declare dacă desfăşoară activitate economică în spaţiul respectiv.

Dacă ei nu desfăşoară activitate economică, atunci impozitul va fi plătit la fel ca ceilalţi vecini care nu au firme înregistrate în apartament. „Cel mai bun exemplu este cel al taximetriştilor. Ei au firma sau PFA-ul înregistrat în apartament, însă activitatea efectivă este desfăşurată pe teren. În cazul lor nu se consideră că în spaţiul respectiv sunt activităţi economice“ , a declarat Adrian Vascu, membru în boardul ANEVAR. Specialiştii spun că în această situaţie cota de impozitare care se aplică este cea clasică, cuprinsă între 0,08% şi 0,2%.

O problemă în acest sens o au însă cei care au dedus anumite cheltuieli ale apartamentului pe firma în care îşi desfăşoară activitatea. Atunci ei vor plăti un impozit mai mare decât vecinii din acelaşi imobil care nu au forme în apartament.

O altă problemă apărută în cazul evaluărilor ia în calcul tot utilizarea mixtă, însă în apartamente în care se desfăşoară şi activitate economică. Aici, proprietarul trebuie să declare spaţiul în care se desfăşoară astfel de activităţi. În acest caz, spaţiul respectiv se evaluează, iar valoarea de impozitare este calculată după alte criterii, în timp ce spaţiul destinat rezidenţei are cotele de impozitare la fel ca în cazul spaţiilor de locuit.

Cum se va plăti impozitul pe clădiri – Noile prevederi ale Guvernului

La sfârşitul săptămânii trecute, Guvernul a modifcat şi completat o serie de precederi din Codul fiscal, care iau în calcul şi modul de plată a impozitelor în cazul celor care au firmele înregistrate în imobilul în care locuiesc.

Persoanele fizice care deţin imobile cu destinaţie mixtă, care declară pe propria răspundere că nicio cheltuială cu utilităţile nu este înregistrată în sarcina persoanei care desfăşoară activitatea economică, vor plăti impozitul aferent unui imobil rezidenţial.

Guvernul a clarificat situaţia persoanelor fizice care au în proprietate clădiri cu destinaţie mixtă sau nerezidenţială. Astfel, în cazul în care, pentru clădirile cu destinaţie mixtă, pentru care nu se poate evidenţia distinct destinaţia suprafeţelor, proprietarul depune o declaraţie pe propria răspundere prin care atestă faptul că „nici una din cheltuielile cu utilităţile nu este înregistrată în sarcina persoanei care desfăşoară activitatea economică“ se va datora impozitul pe proprietăţi utilizate în scop rezidenţial. Cheltuielile cu utilităţile înseamnă facturile pentru energia electrică, gaze naturale, termoficare, apă, canalizare.

Totodată, fost aduse clarificări în cazul clădirilor sau terenurilor, proprietate publică sau privată a statului ori a unităţilor administrativ teritoriale, care fac obiectul unor contracte de concesiune, închiriere, administrare sau folosinţă, care se referă la perioade mai mici de o lună. În aceste situaţii obligaţia declarării şi plăţii taxei pe clădiri/teren aparţine persoanei de drept public care transmite dreptul de concesiune, închiriere, administrare ori folosinţă.

În ceea ce priveşte impozitul pe clădiri, s-au adus lămuriri privind „ultima valoare impozabilă înregistrată în evidenţele fiscale“, precizându-se că nu mai este necesară depunerea rapoartelor de evaluare în cazul rapoartelor de reevaluare întocmite în intervalul 2013-2014 şi înregistrate în situaţiile financiare în aceeaşi perioadă, precum s-a şi precizat ca în cazul persoanelor juridice care dobândesc clădiri prin construire în ultimii trei ani ai anului de referinţă, valoarea clădirii este cea prevăzută în procesul verbal de recepţie finală.

În completarea normelor de aplicare ale Codului Fiscal, a fost detaliată modalitatea acordării scutirii de impozit pe clădiri/terenuri, specificându-se faptul că scutirea de impozit se acordă corespunzător cotei-părţi din dreptul de proprietate asupra clădirii/terenului şi a fost exemplificat modul de determinare a calculului impozitului pe teren în cazurile în care un contribuabil deţine mai multe terenuri situate în intravilan, înregistrate în registrul agricol la alte categorii de folosinţă decât cea de terenuri cu construcţii.

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite