Cum a intrat Portugalia în criză: porturi şi heliporturi de sute de milioane de euro ce nu pot fi folosite

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Proiectele masive de dezvoltare a infrastructurii par o idee bună pentru combaterea efectelor crizei. Nu şi atunci când ele sunt făcute pe datorie şi nu sunt folosite nici măcar o zi pentru că zonele în care sunt situate sunt mult prea periculoase.

Unul dintre cele mai bune exemple de cheltuieli nesăbuite, care ilustrează perfect criza datoriilor din Europa, notează jurnaliştii Bloomberg, care au vizitat o insulă portugheză destinată, în urmă cu doar câţiva ani, să fie un important centru turistic şi industrial.

Pe ţărmul vestic al insulei portugheze Madeira, valurile se sparg de zidurile portului Marina do Lugar de Baixo, construit pentru a deservi 291 de iahturi. Toate locurile sunt însă libere în portul amenajat în urmă cu opt ani.

Uniunea Europeană a suportat parţial costurile construirii acestui port pentru ambarcaţiuni mici, care s-au ridicat la 44 de milioane de euro. În prezent, zona este închisă pentru reparaţii, după ce s-a dovedit că ţărmul este prea periculos pentru ca iahturile să poată acosta.

„Acest port este probabil cel mai mare proiect fantasmagoric de pe insulă şi o emblemă a cheltuielilor nesăbuite ale Guvernului. O rsipă totală de bani pentru toţi cei implicaţi“, spune Edgar Silva, liderul partidului Coligacao Democratica Unitaria, aflat în opoziţie.


Pentru politicienii, factorii de decizie şi investitorii care caută un loc care ilustrează cel mai bine criza datoriilor din Europa, nu există exemplu mai bun decât Madeira, unde împrumuturile şi subvenţiile acordate de stat au transformat cea mai sărăcă regiune portugheză într-una dintre cele mai bogate. Guvernul regional a cheltuit bani pe care nu-i avea pentru a construi scheletul unui proiect care nu avea să cunoască vreodată succesul.

La doar câţiva kilometri de Funchal, o mână de piloni de beton răsfiraţi printre valuri sunt tot ceea ce a rămas din sistemul de acostare proiectat pentru a deservi iahturile care urmau să oprească în Madeira în drumul lor dinspre America şi către Europa, sau invers. Guvernul regional plănuieşte să cheltuiască alte 20 de miliarde de euro pentru portul devenit eşec, scrie cotidianul local „Diario de Noticias da Madeira“.


La 30 iunie 2011, datoria publică a insulei se ridica la 6,33 miliarde de euro, adică 123% din PIB al regiunii.

image

FOTO Bloomberg. Autostrăzile din Madeira sunt un exemplu bun de cheltuieli nesăbuite, scriu jurnaliştii Bloomberg

Madeira a primit fonduri europene şi împrumuturi de la stat în valoare de 323 milioane de euro în 2010. Suma este mai mult de triplă decât fondurile alocate alotr municipalităţi portugheze.

„Părea că fondurile de la UE nu vor înceta să mai vină. Nu a existat niciun plan pentru a aduce economia pe o cale sustenabilă“, a declarat Michal Blandy, preşedintele Blandy Group, o companie cu sediul în Madeira.

La 30 septembrie, Guvernul de la Lisabona a avertizat că datoria publică a insulei a scăpat de sub control, acuzând autorităţile locale semiautonome că au ascuns o parte din datorii.

Ca rezultat al cheltuielilor nesăbuite ale regiunii, Lisabona a fost nevoită să revizuiască în creştere deficitul bugetar al statului în 2010, de la 9,1% din PIB la 9,7%.

Madeira, cunoscută pentru vin şi ca fiind locul de naştere al jucătorului de fotbal Cristiano Ronaldo, are propriul buget şi are guvern şi parlament independente, a căror autoritate se subordonează însă Guvernului de la Lisabona.

Pe lângă port, alte proiecte fantasmagorice din Madeira sunt un heliport, care a fost construit şi abandonat pentru că este prea periculos, malluri, centre comerciale şi parcuri industriale rămase pustii.

Atunci când Portugalia a intrat în Comunitatea Europeană, în 1986, drumul de la aeroportul din Madeira până în capitala Funchal dura aproape o oră, întinzându-se pe serpentine şi străzi înguste. Acum, cei 12 kilometri de autostradă dintre cele două puncte sunt parcurşi în mai puţin de 15 minute cu ajutorul unor segmente de tuneluri.

„Drumul era atât de îngust încât, dacă venea un camion din direcţia opusă, tot traficul se bloca“, îşi aminteşte Tito Cantao, un şofer de taxi în vârstă de 62 de ani. „Încă de când am intrat în UE am trăit peste posibilităţile noastre. Acum trebuie să achităm preţul“, adaugă acesta.

Industria turistică are un aport de 30% în PIB-ul insulei portugheze, iar Centrul Internaţional de Business din Madeira aduce alte 20 de procente, spune Miguel Albuquerque, primarul capitalei Funchal.

„Madeira demonstrează că, în ciuda faptului că Portugalia este un stat unitar şi relativ mic, încă are probleme în a-şi controla cheltuielile“, spune Antonio Barroso, analist al Eurasia Group.




Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite