Cum să detectezi şi să eviţi „scam-urile de vacanţă”. Sfaturile unui emitent de carduri

0
Publicat:
Ultima actualizare:
FOTO Shutterstock
FOTO Shutterstock

După 2 ani de pandemie în care mulţi consumatori au trecut la o utilizarea intensă a internetului, statisticile europene şi naţionale arată că tot mai mulţi consumatori sunt acum conectaţi şi folosesc aplicaţii care le fac viaţa mai uşoară, cum ar fi aplicaţiile de internet banking.

În ţara noastră, 82,3% din populaţie declara, în 2021, că se conectează zilnic la internet (faţă de 77% în 2019), iar 18,5% preciza că recurge la internet banking (comparativ cu 9,7% în 2018) . Acesta este, mai ales, rezultatul digitalizării rapide produse în timpul pandemiei de COVID-19, iar tendinţa este remarcată la nivelul tuturor categoriilor de vârstă, indiferent de mediul de rezidenţă (rural sau urban).

De exemplu, în mediul urban, 86,2% dintre români spuneau că au folosit zilnic internetul în 2021 (faţă de 79,2% în 2019), în timp ce în mediul rural, procentul celor care au accesat zilnic internetul a crescut de la 73,6% la 77%.

În ceea ce priveşte utilizarea serviciilor de internet banking, în funcţie de mediul de rezidenţă, 25,4% dintre români spuneau că au folosit, în ultimele 3 luni, internetul pentru a accesa acest gen de servicii, în 2021, comparativ cu 15,4% în 2019. În mediul rural, procentul utilizatorilor de internet banking a crescut de la 5,3% în 2019 la 9,1% în 2021. 

Aşadar, cu mai mulţi oameni în online decât oricând, răufăcătorii se folosesc de efectele pandemiei pentru a viza potenţiale victime, la o scară nemaivăzută anterior. Acest lucru este valabil mai ales acum, când restricţiile încep să se reducă în întreaga lume şi mulţi clienţi îşi pot planifica, în sfârşit, vacanţele de vară în locurile preferate. 

Pe lângă faptul că dispune de metode avansate pentru descurajarea, identificarea şi prevenirea fraudelor, Revolut încearcă să educe utilizatorii şi să sporească gradul de conştientizare cu privire la diferitele tipuri de escrocherii, astfel încât clienţii să se poată proteja pe ei înşişi şi pe cei dragi. Înainte de vară, iată câteva dintre cele mai importante sfaturi pentru a identifica semnele care ne arată dacă o reclamă de vacanţă sau o ofertă ascunde o înşelătorie. 

Prea bun ca să fie adevărat - o vacanţă de vis sau…

Sezonul estival a început şi la noi, iar majoritatea ţărilor îşi aşteaptă turiştii. Şi infractorii ştiu asta şi se folosesc de dorinţa consumatorilor de a găsi cele mai bune oferte de vacanţă ca să îi înşele cu achiziţii ”de vis”. Aceste escrocherii sunt o tipologie de APP Fraud (Plată Push Autorizată) în care victima plăteşte pentru bunuri sau servicii care nu sunt primite.

Escrocheriile sunt efectuate prin e-mail (phishing), mesaje text (smishing), apeluri telefonice (vishing) sau activate prin anunţuri de publicitate maliţioasă, de obicei, pe reţelele sociale.

Când vine vorba de aşa-numitele înşelătorii de vacanţă, cele mai frecvente fraude sunt înşelătoriile la cumpărare - în care victima plăteşte pentru bunuri şi servicii care în cele din urmă nu sunt primite sau nu există - sau Listările false - care pot fi găsite pe reţelele de socializare şi pe site-urile populare de rezervare a vacanţelor. Ambele au un lucru în comun: sunt pur şi simplu ”prea bune pentru a fi adevărate”, deoarece escrocii promovează de obicei oferte nerealiste sau intră în contact cu clienţii fără ca aceştia să fi căutat în mod activ astfel de oferte.

7 paşi pentru o rezervare fără emoţii: cum să evităm ”scam-urile de vacanţă” 

#1 Fă curăţenie înainte de vacanţă 

În primul rând, dezinstalează aplicaţiile pe care nu le mai foloseşti sau profilurile online neutilizate de mai mult timp. Verifică setările de confidenţialitate din platformele social-media pe care intri şi asigură-te că împărtăşeşti informaţii doar cu cei în care ai încredere şi activează autentificarea multifactor pentru a întări securitatea conturilor personale. Din rutina ta de prevenţie cibernetică nu ar trebui să lipsească niciodată preocuparea de a înlocui periodic parolele şi de a închide conturile de care nu mai ai nevoie! 

#2 Evită chilipirurile 

Este important să compari mai multe oferte, indiferent că vorbim de serviciile de cazare sau de biletele de avion. Scam-urile implică, de obicei, ”oferte de nerefuzat”. 

#3 Uită-te cu atenţie la logo-uri

Căutarea autenticităţii logo-urilor şi compararea cu cele de pe site-urile oficiale este întotdeauna o idee bună (aşa cum fac experţii cu un articol vestimentar ”de firmă”). Este de preferat să căutaţi logo-uri cu certificări de calitate binecunoscute alături de sigla principală a companiei de turism. Operatorii de turism serioşi, de exemplu, sunt de obicei membri ai unor organisme comerciale recunoscute, iar acestea pot fi găsite cu uşurinţă doar la o simplă căutare pe internet. 

#4 Ai încredere doar în sistemele de plată interne!

Cele mai renumite site-uri web pentru servicii turistice iau toate măsurile anti-fraudă, dar fraudatorii se folosesc uneori de popularitatea acestora pentru a păcăli potenţialele victime. Cea mai uşoară modalitate de a identifica înregistrări false pe site-uri de încredere este să căutaţi link-uri de plată care conduc clienţii în afara site-ului web oficial - solicitând, de exemplu, să plătească prin transfer bancar sau în afara sistemului intern.

# 5 Nu contactaţi persoane private în afara platformelor oficiale

Platformele pentru rezervarea cazării interzic contactul direct în afara sistemului lor de e-mail, pentru a descuraja fraudatorii. Clienţii ar trebui să fie suspicioşi dacă văd un mesaj cu e-mailul privat sau numărul de telefon al gazdei, înainte de rezervare. Este indicat să folosiţi sistemul de chat intern al platformei de rezervare – cel puţin ca prim punct de contact.

#6 Verifică recenziile online şi găseşte-le pe cele false!

Verificarea recenziilor clienţilor şi a paginilor de socializare ale companiilor este un obicei sănătos. Desigur, există şansa ca escrocii să se ascundă în spatele câtorva recenzii false, pentru a le face să arate mai bine. Însă există câteva semnale de atenţionare - cum ar fi, de exemplu, prea multe recenzii similare sau prea recente sau cu prea puţine detalii concrete, precum şi recenzii făcute de membri ai platformei care sunt exagerat de discreţi în legătură cu propriile profiluri. 

# 7 Atenţie la escrocherii cu rambursări de anulare a vacanţei

Din cauza pandemiei de COVID-19, călătorii depun mai multe eforturi, când este cazul, cu cererile de anulare a zborurilor şi cu cererile de rambursare. Răufăcătorii folosesc aceste oportunităţi pentru a păcăli clienţii în mai multe moduri, inclusiv prin e-mailuri de phishing, apeluri false, postări false sau anunţuri pe reţelele sociale. Clienţii ar trebui să aibă grijă dacă li se cere să achite o taxă în avans, ca plată pentru gestionarea cererilor de rambursare - mai ales dacă cererea lor este redirecţionată către un site extern sau dacă li se solicită detaliile bancare la telefon.

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite