Criza îi împinge pe dealeri de la o marcă la alta

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Ieri, pe telefoanele redactorilor din presa auto a venit un SMS care anunţa un scandal între grupul Ţiriac şi Ford. Mai exact, faptul că Ţiriac ar renunţa la marca Ford din cauza „condiţiilor comerciale nasoale". Dincolo de veridicitatea acestei informaţii, care nu a fost confirmată de niciuna dintre părţile implicate, mesajul confirmă dramatismul din piaţa auto din ultimul an.

Perioada a fost marcată de falimente, fuziuni şi achiziţii şi a făcut ca o parte dintre dealerii de maşini să se plimbe de la o marcă la alta.Este mai ales cazul reţelei Ford, care a pierdut în momentul preluării importurilor de către grupul american (1 august 2010) o parte dintre dealeri, printre care şi pe cel deţinut de italianul Enrico Perini (cu o avere estimată la 250 de milioane de euro, conform „Forbes 500 Miliardari"). Compania lui Perini a anunţat recent că a înlocuit marca americană cu Honda, iar anunţul vine la puţin timp după ce cel mai mare dealer Honda din Moldova, ATI Motors, a anunţat că a devenit partener al Ford, renunţând la Honda.

ATI Motors era al doilea dealer pe care Ford îl preluase de la competiţie în ultimul an, după Automotive Trading Services, companie deţinută de fostul premier Călin Popescu Tăriceanu, care a renunţat la Citroën.„Subiectul" Ţiriac Auto este însă deosebit de apetisant pentru orice ziarist, deoarece reprezintă cea mai mare afacere din domeniu creată de un antreprenor român. Practic,  grupul a pornit în anii '90 prin importul şi distribuţia Mercedes şi Ford, pentru ca ulterior să îşi adauge în portofoliu Mazda, Jeep, Chrysler, Smart, Jaguar, Land Rover, Mitsubishi sau Hyundai.

Odată cu explozia vânzărilor de maşini şi aderarea României a crescut şi interesul marilor grupuri auto şi, implicit, pentru un control mai strict al afacerilor de aici. Daimler a decis ca importul să fie preluat din 2007 de o companie formată împreună cu grupul Ţiriac (germanii aveau 51% din acţiuni, iar antreprenorul român 49%). Ulterior, germanii au luat şi restul acţiunilor. Tot după aderare, Citroën şi Mazda au preluat reprezentarea directă, pentru ca ulterior, Ford să anunţe că de la 1 august 2010 va face acelaşi lucru.

După triplarea vânzărilor din perioada 2003-2008 (peste 360.000 de maşini vândute în 2007), afacerile s-au prăbuşit dramatic în timpul crizei din ultimii doi ani şi jumătate (puţin peste 110.000 de maşini vândute în 2010). Scăderea vânzărilor nu s-a oprit nici în primele luni ale acestui an, şi nici chiar cei mai optimişti dintre dealerii de maşini nu văd o revenire mai devreme de anul 2012. În aceste condiţii, asigurarea echilibrului financiar şi asigurarea finanţării stocurilor de maşini înseamnă pentru mulţi dintre dealeri o chestiune de supravieţuire. 

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite