Cota obligatorie de biocarburant din benzină a scăzut de la 5% la 4,5% în acest an, dar carburanţii tot s-au scumpit

Cota obligatorie de biocarburant din benzină a scăzut de la 5% la 4,5% în acest an, dar carburanţii tot s-au scumpit

Carburanţii s-au scumpit în acest an chiar şi fără acciza suplimentară de 7 eurocenţi FOTO Mediafax

Cota de biocarburanţi din benzina comercializată în România a scăzut de la 5% la 4,5% începând cu 1 ianuarie 2014, potrivit unei hotărâri de Guvern publicate luni în Monitorul Oficial, relateaz[ Agerpres.ro.

Ştiri pe aceeaşi temă

Aceasta deşi calendarul iniţial privind amestecul de biocomponente în carburanţi, stabilit în 2011, prevedea că, de la începutul acestui an, ponderea componentei bio din motorină va creşte la 6%.
Următorul pas în creşterea cotei componentei bio este 1 ianuarie 2018, când ponderea obligatorie va fi de 8%. La motorină, cota de biodiesel este în prezent tot 5% şi va rămâne aşa până la 1 ianuarie 2016, când va ajunge la 6,5%.
 
Cotaţiile bursiere ale componentelor bio care se amestecă în benzină şi motorină sunt mai mari decât cele carburanţilor, astfel că scăderea ponderii biocomponentelor determină, teoretic, reducerea preţului final la pompă.
 
În nota de fundamentare a proiectul de HG, reprezentanţii Departamentului pentru Energie, iniţiatorii proiectului, au precizat că „în perspectiva aplicării de la 1 ianuarie 2014 a obligaţiei de a introduce pe piaţă benzină cu un conţinut de biocarburant de minim 6% în volum (v/v), au fost semnalate o serie de aspecte care pot genera disfuncţionalităţi la nivelul pieţei carburanţilor“.
 
Mai exact, dacă s-ar fi introdus cota de 6%, petroliştii ar fi trebuit să bage pe piaţă două tipuri de benzină, unul pentru maşinile mai noi, care permit o astfel de pondere a biocomponentelor, şi un tip de benzină pentru maşinile mai vechi.
 
„Menţionăm că la nivel comunitar există în prezent doar 3 state membre (Franţa, Germania şi Finlanda) care au impus utilizarea benzinei de tip E10, circumstanţele economice şi de natură tehnică existente în aceste state fiind mult mai prielnice decât cele din România. Trebuie subliniat faptul că chiar şi în aceste state este menţinută disponibilitatea pe piaţă şi a benzinei E5. Comercializarea de către furnizori numai a benzinei cu conţinut de biocarburant de minim 6%, va lăsa deţinătorii de autovehicule a căror funcţionare nu este compatibilă cu E10 fără o alternativă viabilă de alimentare cu carburanţi“, argumenteaz[ Departamentul pentru Energie.
 
Nivelul de biodiesel în motorină ar fi trebuit să ajungă la 6% încă de la începutul anului 2013, însă, în toamna anului 2012, companiile petroliere au reclamat faptul că nu au pregătit infrastructura necesară trecerii la noile reţete, dar au exprimat şi suspiciunile privind eventualele probleme pe care acestea le-ar crea motoarelor la maşinile de generaţie mai veche.
 
 
Guvernul promite acciza suplimentară de 7 eurocenţi din aprilie
 
Preşedintele Traian Băsescu şi premierul Victor Ponta au ajuns în ultimele zile din 2013 la o înţelegere şi au amânat introducerea accizei de 7 eurocenţi cu trei luni. 
 
În timp ce şeful statului a susţinut că amânarea va fi pentru totdeauna, Guvernul menţine angajamentul de a introduce această nouă taxă de la 1 aprilie. Astfel, pe lângă scumpirile generate la început de an de modul de calcul al accizei, introducerea celor 7 eurocenţi va aduce creşteri de preţ de cel puţin 30 de bani.    

Mai puteţi citi: 

Ponta: Am ajuns la un compromis cu Băsescu. Am renunţat pentru trei luni la acciza pe carburanţi Premierul Victor Ponta a declarat, la începutul şedinţei de Guvern, că a ajuns la un compromis cu preşedintele Traian Băsescu.

Băsescu, despre amânarea introducerii supraaccizei la carburanţi: Cele trei luni vor fi prelungite pentru totdeauna. Când ar trebui introdusă? Sigur e o păcăleală  Acciza suplimentară de 7 eurocenţi la carburanţi, a cărei introducere va fi amânată pentru trei luni, este o taxă „nenecesară“, care ar genera scumpirea alimentelor, a transportului şi în agricultură şi ar afecta românul de rând, a declarat preşedintele Traian Băsescu

Cât pierde statul din revoluţia şoferilor: amânarea introducerii accizei de 7 eurocenţi la motorină produce o gaură de aproape 125 de milioane de euro în buget. După ce a cedat la presiunile transportatorilor de marfă aflaţi în grevă şi a amânat cu trei luni supraaccizarea motorinei, statul va încasa cu peste 120 de milioane de euro mai puţin la buget.

Comisia Europeană: Propunerile alternative la acciză trebuie să aibă acelaşi impact bugetar.Alternativele pe care le propune România în locul accizei de 7 eurocenţi la motorină trebuie să aibă acelaşi impact bugetar ca această taxă, a declarat, marţi, purtătorul de cuvânt al CE, Simon O’Connor.
 
Tom Bugeţel, cu acciza la Bruxelles. Pe când se potcovea acciza cu 99 de ocale de fier şi se dădeau economiştii Guvernului peste cap să spuie năzdrăvănia că vaca bugetară va da mai mult lapte păscând pe lângă staţia de benzină, Victor Ponta ce-mi făcea?
 
Cinci produse care te vor costa mai mult în 2014. Pe fondul majorării accizelor începând cu luna ianuarie a anului viitor, câteva produse vor cântări mai greu în coşul zilnic de cumpărături.
 
Topul scumpirilor la alimente din acest an: fasolea, cartofii şi untul au înregistrat cele mai mari creşteri de preţuri. Rata anuală a inflaţiei a fost în noiembrie de 1,83%, în uşoară scădere de la 1,88% în luna octombrie, preţurile de consum rămânând relativ stabile comparativ cu luna precedentă, potrivit datelor Institutului Naţional de Statistică. Cele mai semnificative scumpiri la alimente s-au înregistrat în primele 11 luni ale anului la fasole boabe, cartofi şi unt.
 
Băsescu spune că i-a propus lui Ponta să introducă acciza suplimentară pe carburanţi în iunie, dacă nu se închide bugetul, dar premierul nu a acceptat. Preşedintele Traian Băsescu a declarat, joi seară, că, la întâlnirea pe care au avut-o la Cotroceni, i-a propus premierului Victor Ponta să nu introducă acciza de 7 eurocenţi pe litru de carburanţi de la 1 ianuarie, dar dacă nu se închide bugetul să o introducă din iunie, însă acesta nu a vrut.
 
Cu ce-i momeşte Guvernul pe benzinari ca să nu crească preţul carburanţilor în urma introducerii accizei de 7 eurocenţi pe litru. Guvernul negociază cu reprezentanţii companiilor petroliere scăderea cotei de biocarburant care ar trebui majorată, conform legii, începând cu anul viitor la benzină şi amânarea întregului calendar în care această cotă urmează să crească semnificativ în următorii ani. Propunerile vin în contextul în care Executivul încearcă să convingă benzinarii să nu majoreze preţul carburanţilor ca urmare a introducerii accizei de 7 eurocenţi pe litru.

 

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:


citeste totul despre: