Costurile cu energia încep să frâneze creşterea industriei

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Industria rămâne motorul economiei şi în acest început de an, dar costurile tot mai mari cu energia electrică şi gazele încep să frâneze progresul, în timp ce problemele din Ucraina ar putea afecta sectorul dacă situaţia se va precipita şi va deveni şi mai tensionată.

Comenzile noi din industrie au urcat în ianuarie cu 9,7% faţă de aceeaşi lună din 2013, dar a înregistrat o diminuare de 1,1% faţă de decembrie, potrivit datelor transmise de Institutul Naţional de Statistică (INS). Principalele scăderi s-au consemnat în industria bunurilor de capital (-8%), în vreme ce creşteri s-au înregistrat în industria bunurilor de folosinţă îndelungată (+52,1%), industria bunurilor de uz curent (+13,4%) şi în industria bunurilor intermediare (+5%).

La fel, cifra de afaceri din industrie pe total piaţa internă şi piaţa externă a scăzut în ianuarie faţă de luna precedentă cu 2,3%, dar comparativ cu prima lună a anului 2003 a fost mai mare cu 12,2%. 

În România, industria are o pondere de 30% în Produsul Intern Brut, în timp ce în Uniunea Europeană media este de 18%, astfel că orice problemă ar avea un impact mult mai mare la noi.

Electricitatea şi gazele, probleme mari

Cristian Pârvan, secretarul general al Asociaţiei Oamenilor de Afaceri din România (AOAR), a declarat, pentru „Adevărul“, că datele sunt pozitive, însă sunt din ce în ce mai mari problemele legate de costurile cu energia din cauza influenţei mari a regenerabilelor şi a liberalizării preţului la gaze, impusă de către Comisia Europeană (CE) şi Fondul Monetar Internaţional (FMI).

„Pare că industria va performa şi în acest an. Nu atât situaţia din Ucraina ne afectează, cât creşterea preţurilor în energie, gaze sau personal, ceea ce ar putea declanşa şocuri pe fluxul de numerar“, a afirmat Pârvan.

Săptămâna trecută, combinatul Alro anunţa că va elabora un plan pentru închiderea unor capacităţi de producţie din cauza creşterii cu 17% a cotei de certificate verzi, pe care consumatorii sunt obligaţi să o achiziţioneze. Fostul ministru delegat pentru energie, Constantin Niţă, declara recent că a fost realizat un proiect de act normativ prin care marii consumatori industriali vor fi scutiţi de achiziţia a 85% din cota de certificate verzi

Oficialii ArcelorMittal anunţau recent că, în urma liberalizării, preţul gazelor pentru industrie va ajunge, în mod paradoxal, mai mare decât cel din Uniunea Europeană. Şi asta din cauză că România importă gaze mai scump decât statele vestice. Problema gazelor afectează, de altfel, şi o altă industrie, cea chimică, unde gazele sunt materie primă. Scumpirea gazelor afectează direct Azomureş, dar şi combinatele InterAgro. De altfel, Eric Stab – directorul general al GdF SUEZ Energy România - afirma recent că România nu este pregătită pentru dereglementarea totală deoarece nu avem o piaţă reală şi nici mecanisme de corectare a dezechilibrelor.

Mai puteţi citi:

Volkswagen întâmpină dificultăţi în tentativa de a copia succesul Dacia cu un autoturism la fel de ieftin ca Loganul

Volkswagen are probleme în a construi o maşină ieftină, cu un preţ de circa 6.000-8.000 de euro, gnează, întrucât grupul auto german nu a reuşit să reducă destul de mult costurile pentru a construi modelul, scrie Reuters.

Rafinăria Arpechim va fi preluată de stat şi vândută la pachet cu Oltchim

Statul va prelua rafinăria Arpechim Piteşti de la Petrom, iar aceasta va fi privatizată la pachet cu combinatul chimic Oltchim Râmnicu Vâlcea, o comisie interministerială urmând să fie formată în cel mai scurt timp pentru a negocia cu grupul austriac OMV condiţiile tranzacţiei şi pentru a prezenta un proiect de act normativ.

ArcelorMittal: Jumătate din companiile mari consumatoare de gaze s-ar putea închide din cauza liberalizării. Preţul de import, mai mare decât cel de pe burse

ArcelorMittal cere o etapă de tranziţie până în 2018 pentru ca marii consumatori de gaze să se alinieze preţurilor europene, la fel ca şi consumatorii casnici, în caz contrar existând pericolul ca jumătate dintre marile companii consumatoare să se închidă, iar 400.000 de locuri de muncă să dispară.

Alro: Măsurile Guvernului pentru reducerea costurilor cu energia au fost ineficiente

Preţul plătit de Alro Slatina pentru electricitate este foarte ridicat, iar măsurile vizate de Guvern cu scopul de a reduce această povară pentru consumatorii industriali au fost ineficiente până în prezent, a declarat Marian Năstase, preşedintele Consiliului de Administraţie al producătorului de aluminiu.

Un an de la vânzarea celor şase combinate Mechel pentru 200 de lei. Ce s-a realizat între timp şi câţi oameni mai lucrează în uzinele preluate de doi ruşi

Astăzi se împlineşte un an de când firma Invest Nikarom, controlată de doi cetăţeni ruşi, a preluat de la gigantul Mechel cele şase combinate din România la preţul modic de 230 de lei (52 de euro).

Energia verde şi scăderea cotaţiei aluminiului au făcut ca Alro să înregistreze pierderi de 78 de milioane de lei în 2013

Producătorul de aluminiu Alro Slatina a înregistrat anul trecut o pierdere netă de 78 milioane lei, compania motivând acest lucru în special prin supra-compensarea din sectorul energiilor verzi şi scăderea cotaţiilor aluminiului pe bursele de metale din întreaga lume.

Investitorii care au cumpărat Aversa acuză AAAS că a vrut să impună un partener privat. Stan Popa, şeful instituţiei: „Sunt intoxicări ieftine“

Investitorii care au cumpărat fabrica de pompe Aversa acuză Autoritatea pentru Administrarea Activelor Statului (AAAS) că a vrut să impună un anumit partener privat după preluarea unităţii, însă instituţia dă replica prin vocea lui Stan Popa, preşedintele său: „Sunt intoxicări ieftine de băieţi care au ceva de ascuns“, a afirmat el pentru „Adevărul“.

Ford va produce la Craiova şi modelul Fiesta, după ce va transfera o parte din producţia de la Köln

Grupul american Ford va transfera de la Köln la Craiova, în 2017, o parte din producţia modelului Fiesta, pentru a reduce costurile în contextul pierderilor masive înregistrate de operaţiunile europene ale companiei după scăderea puternică a vânzărilor auto de pe continent.

Renault: Nu intenţionăm să părăsim România, dar proiectele viitoare vor depinde de evoluţia infrastructurii

Renault nu vrea să părăsească România, unde a investit peste 2 miliarde euro, dar evoluţia infrastructurii este determinantă pentru proiectele viitoare, a anunţat grupul francez, după ce preşedintele Băsescu a susţinut că nefinalizarea Coridorului IV va duce la pierderea asamblării de la Piteşti.

Niţă: Numărul de certificate verzi pentru marii consumatori din energie poate fi redus cu 85%

Numărul de certificate verzi pentru marii consumatori din energie poate fi redus cu 85%, conform ultimelor aprobări ale Comisiei Europene de la sfârşitul anului, a declarat, în Guvern, Constantin Niţă, ministrul delegat pentru Energie.

Industria de apărare va beneficia de ştergerea unor datorii care totalizează un miliard de lei

Companiile cu capital majoritar de stat din industria de apărare vor beneficia de o ştergere de datorii de circa un miliard de lei, Fondul Monetar Internaţional (FMI) şi Ministerul Finanţelor dându-şi deja acordul pentru acest lucru, a declarat Andrei Gerea, ministrul Economiei.

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite