La ce costuri construiesc ţările din regiune kilometrul de autostradă. România este campioană la costuri şi codaşă la tronsoane finalizate

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Autostrăzile construite în România la şes sunt de trei ori mai scumpe decât în Bulgaria FOTO Adevărul
Autostrăzile construite în România la şes sunt de trei ori mai scumpe decât în Bulgaria FOTO Adevărul

România are doar 545 de kilometri de autostradă, în timp ce Bulgaria, o ţară mult mai mică, are 562 de kilometri. Iar tronsoanele construite de statul român sunt chiar şi de trei ori mai scumpe decât la bulgari.

Despre infrastructura proastă din România, lipsa autostrăzilor şi întârzierile nesfârşite de finalizare a unor tronsoane s-a tot scris. La fel şi despre costurile exorbitante pe care statul român s-a angajat să le plătească unor constructori care se mişcă cu „viteza melcului“. Un raport realizat de Consiliul Concurenţei ne arată însă că România este codaşa regiunii în ceea ce priveşte kilometri, de autostradă, dar campioană în ceea ce priveşte costurile de construcţie a acestora. Iar Bulgaria ne dă o adevărată lecţie la acest capitol. 

Cu o suprafaţă de 238.391 de kilometri pătraţi şi cu o lăţime, de la est la vest, de peste 800 de kilometri, România are, în prezent, doar 545 de kilometri de autostradă. Un număr foarte mic, dacă este raportat la suprafaţa ţării, dar şi comparativ cu statele din regiune, se arată în raportul „Investigaţia sectorială pe piaţa lucrărilor de construcţii de drumuri şi autostrăzi“, întocmit de Consiliul Concurenţei. Bulgaria are în exploatare 562 de kilometri de autostradă, din cei aproximativ 1.260 de kilometri planificaţi. Bulgarii au în construcţie alţi 200 de kilometri, cu termen estimat de finalizare anul 2014, pentru 48 de kilometri lucrările sunt preconizate să înceapă în anul 2013, iar alţi 5,5 kilometri sunt în procedură de licitaţie.

„Pentru a traversa ţara, din Constanţa până la prima autostradă spre Vestul Europei, la Mako, în Ungaria, trebuie parcurşi aproape 900 de kilometri. Chiar dacă 400 de kilometri sunt de autostradă (Constanţa – Piteşti, Simeria – Deva, Timişoara - Arad şi centurile municipiilor Piteşti, Sibiu, Timişoara, Arad), drumul se parcurge în cel puţin 13-14 ore. Acest timp este echivalent cu cel necesar pentru traversarea întregii Europe, exclusiv pe autostradă, de la Mako la Rotterdam, Olanda - cel mai mare port din Europa“, se arată în raportul Consiliului Concurenţei.

În România se construieşte scump

iar diferenţa între costurile minime şi maxime pentru aceeaşi formă de relief este mai mare decât în Polonia şi Bulgaria. Preţul mediu estimat pentru un kilometru de autostradă construit în Bulgaria în zonă de şes este de 2,4 milioane euro/km. În România, preţul de construcţie în aceeaşi zonă de relief este de 6,9 milioane euro/km, potrivit Consiliului Concurenţei. Pentru un kilometru de autostradă construit în Bulgaria în zonă de munte s-au cheltuit, în medie, 5,5 milioane euro/km. 

tabel costuri autostrăzi în România

„În cadrul analizei s-a constatat o variaţie semnificativă a preţurilor medii pe kilometru de autostradă. Spre exemplu, la zonă de şes, în România preţurile au variat în intervalul 2,68 milioane euro (tronsonul Feteşti-Cernavodă) şi 11,61 milioane euro (varianta de ocolire Piteşti), în Bulgaria între 2 milioane euro (tronsonul Tracia - Nova Zagora – Yambol) şi 2,8 milioane euro (Hemus - Sofia şi Yana)“, se arată într-un comunicat al Consiliului Concurenţei. Astfel, în România, variaţia preţului mediu pentru un kilometru de autostradă construit în aceeaşi formă de relief este cu 45,8%, mai mare faţă de cazul Poloniei (36,4%) şi Bulgariei (14,2%). 

Adiţionalele umflă costurile 

Consiliul Concurenţei recomandă autorităţilor contractante să evite încheierea de acte adiţionale la contractele iniţiale. Există situaţii în care, prin semnarea de acte adiţionale, câştigătorul licitaţiei (cel care oferă cel mai mic preţ) negociază direct cu autoritatea contractantă o nouă valoare a lucrării, care poate deveni mai mare decât cea a ofertelor depuse iniţial de concurenţii săi. 

Astfel, în perioada iunie 2010 – iunie 2011, pentru 96 de contracte de execuţie de lucrări de construcţii de drumuri şi de servicii au fost încheiate 203 acte adiţionale, din care 23 au fost modificate din punct de vedere al valorii contractelor. Pentru 8 contracte, valoarea iniţială a fost mărită cu aproape 50%.

Pe de altă parte, implicarea companiilor în mai multe contracte în acelaşi timp, fără a dispune în mod real de resursele necesare, poate conduce la disfuncţionalităţi ale pieţei, prin întârzieri în executarea lucrărilor şi, implicit, creşterea costurilor acestora.

Studiul Consiliului Concurenţei arată că termenele de execuţie a lucrărilor din România au fost depăşite la majoritatea tronsoanelor de autostradă cu mai mult de 12 luni. Conform raportului Curţii Europene de Conturi, proiectele de infrastructură derulate în Cehia, Polonia, Bulgaria au înregistrat depăşiri de termen, în medie, cu 9 luni, ceea ce reprezintă 41% din termenul planificat iniţial. 

Ponta: „O să arăt eu cum se fac autostrăzi“ 

Premierul Ponta a declarat ieri că este nemulţumit de modul cum se construiesc autostrăzile în România şi din acest motiv a venit la guvernare. 

Premierul a făcut aceste declaraţii după ce a fost întrebat de jurnalişti dacă e mulţumit de modul cum se construiesc autostrăzile în România. 

„Nu, de aia am venit la guvernare, ca să arăt eu cum se construiesc, ca să arăt că se poate face şi Comarnic-Braşov şi Piteşti-Craiova şi Centura Sud, de aia am venit la guvernare. Dacă eram mulţumit, rămâneau Boc şi cu Berceanu şi cu Boagiu“, a spus Ponta.

Economie



Partenerii noștri

image
canal33.ro
Ultimele știri
Cele mai citite