Consiliul Fiscal: Cheltuielile sociale sunt prea mari. Trebuie luaţi bani din altă parte pentru pensii şi salarii

Consiliul Fiscal: Cheltuielile sociale sunt prea mari. Trebuie luaţi bani din altă parte pentru pensii şi salarii

Ionuţ Dumitru, preşedintele Consiliului Fiscal

Comentând datele prezentate în execuţia bugetului general consolidat, care cuprind şi cheltuielile cu salariile şi pensiile, Ionuţ Dumitru, preşedintele Consiliului Fiscal, susţine că deficitul bugetar va sări de 3% din PIB dacă nu se aplică corecţii la rectificare.

Ştiri pe aceeaşi temă

„Mai la toate veniturile avem o subperformanţă, cu excepţia a două capitole, impozitul pe salarii şi venit, respectiv CAS. Explicaţia este aceeaşi, că avem o dinamică a salariilor mult mai rapidă decât dinamica luată în calcul la construcţia bugetară. La martie am avut, de exemplu, o creştere a salariilor în economie de peste 15%. La TVA avem un 1,1% creştere, faţă de un buget făcut cu o creştere de 14,5% pentru tot anul 2018, deci e o diferenţă mare între ce e bugetat şi execuţie. Pe ansamblu, la venituri suntem un pic sub ceea ce s-a bugetat ca rată anuală pentru 2018 pe execuţia la primele 4 luni”, a spus Dumitru, pentru HotNews.ro
 
El a reamintit că la cheltuieli creşterea este de 21,5% la patru luni, faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut, comparativ cu un buget făcut cu 13,9% pentru tot anul. 
 
 „Problema majoră a bugetului, în momentul de faţă, este partea cheltuieli care creşte mult prea repede. Dacă se menţine actualul ritm de cheltuieli şi venituri, vom depăşi semnificativ deficitul de 3%, ceea ce înseamnă că la rectificările bugetare este nevoie de corecţii şi de realocări de resurse către cheltuielile sociale. Trebuie realocate miliarde de la alte capitole. De unde? Nu ştim. Nu văd ce corecţie s-ar mai putea produce la personal sau la asistenţă socială, sub obligatorii şi trebuie plătite. În bugetul de anul acesta nu sunt alocaţi. Se vor lua banii din alte părţi, ca anul trecut. Dacă ne uităm la ambele rectificări s-au luat bani de la investiţii şi s-au dat la salarii şi pensii. Problema este că acum nu mai avem spaţiu de manevră atât de mare la investiţii că deja ele sunt la minime istorice şi mare parte sunt cheltuieli cu achiziţii militare”, a spus Dumitru. 
 
România cheltuie mult mai mult decât îşi permite
 
Ultima execuţie bugetară, publicată de Ministerul Finanţelor vineri seară târziu (aşa cum ne-a obişnuit deja), arată un deficit bugetar de 6,05 miliarde lei în perioada ianuarie – aprilie, faţă de un excedent de 1,36 miliarde lei în perioada similară a anului trecut.
 
Asta înseamnă că statul a cheltuit în primele patru luni din acest an cu 7,4 miliarde de lei mai mult decât la începutul anului 2017.
 
Din datele publicate lunar de Ministerul Finanţelor Publice, reiese că acest deficit bugetar se accentuează în fiecare lună, de la aproape 2 miliarde lei în ianuarie (faţă de un excedent de 3 miliarde în ianuarie 2017), la 5,48 miliarde lei în lunile ianuarie şi februarie (faţă de un excedent de 397 milioane lei în ianuarie - februarie 2017), deficitul bugetar raportat pentru perioada ianuarie – martie fiind de 4,458 miliarde de lei (faţă de un excedent de 1,5 miliarde lei în ianuarie – martie 2017).
 
Aceste cheltuieli uriaşe (deficitul din primele patru luni ale acestui an este de 0,65% din PIB) sunt generate de politicile fiscale aplicate în acest an, respectiv scăderea impozitului pe venit de la 16%, la 10%, coroborată cu creşterea salariilor şi a pensiilor.
 
Aşa se face că, în primele patru luni din 2018, cheltuielile de personal sunt cu 20,4% mai mari faţă de aceeaşi perioadă a anului precedent. 
 
O altă creştere semnificativă în cheltuielile statului o reprezintă cheltuielile cu dobânzile, care s-au majorat cu 56% faţă de primele 4 luni din 2017. Creşterea cheltuielilor cu dobânzile este determinată atât de creşterea datoriei publice, cât şi de triplarea costului de finanţare.
 
Şi cheltuielile cu asistenţa socială au crescut faţă de anul trecut, cu 10,8%, fiind influenţate, în principal de majorarea cu 9% a punctului de pensie de la 1 iulie 2017 (punctul de pensie a ajuns la 1.000 lei) şi de majorarea şi modificarea modalităţii de stabilire a indemnizaţiei lunare pentru creşterea copilului şi stimulentul de inserţie.
 
În ce priveşte cheltuielile pentru investiţii, care includ cheltuielile de capital, precum şi pe cele aferente programelor de dezvoltare finanţate din surse interne şi externe, acestea au fost de 5,9 miliarde lei, de două ori mai mari faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut, când au fost 2,9 miliarde lei.
 
În ianuarie-aprilie 2018, veniturile bugetului general consolidat, în sumă de 89,6 miliarde lei, reprezentând 9,6% din PIB, sunt cu 11,8% mai mari, în termeni nominali, faţă de aceeaşi perioadă a anului precedent.
 
Veniturile din TVA au fost de 17,5 miliarde lei, cu 1,1% mai mult faţă de perioada similară a anului precedent, iar veniturile din accize au fost în sumă de 8,8 miliarde lei (0,9% din PIB) cu 14,7% mai mari comparativ cu perioada similară a anului precedent. Încasările din impozite şi taxe pe proprietate au crescut cu 6,7% faţă de aceeaşi perioadă a anului 2017.
 
Scăderi ale veniturilor statului s-au înregistrat la încasările din impozitul pe salarii şi venit (18,2% mai puţin faţă de primele patru luni ale anului 2017)).
 
 

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:


citeste totul despre:
Modifică Setările