Consiliul Concurenţei vrea să monitorizeze preţurile din toate domeniile. Se aşteaptă avizul Parlamentului

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Consiliul Concurenţei a propus deja amendarea legii, astfel încât să poată cere informaţii privitoare la preţuri şi în afara investigaţiilor pe care le efectuează. Dacă Parlamentul va aproba propunerile, toate companiile vor putea fi obligate să furnizeze periodic date şi informaţii care influenţează preţurile cu amănuntul ale produselor.

„Propunerile de modificare a legii concurenţei au fost transmise încă din vară Parlamentului, astfel încât să poată fi cerute companiilor date şi informaţii privitoare la preţuri şi în afara investigaţiilor pe care le efectuează Consiliul Concurenţei”, au declarat pentru Adevărul surse apropiate discuţiilor.

Dacă Parlamentul va aproba amendamentele, Consiliul Concurenţei va avea cadrul legal pentru a realiza comparatoare de preţuri pentru toate domeniile, nu numai pe domeniul carburanţilor (intenţia abia anunţată) şi retail (lansat vara trecută).

În baza acestor reglementări, companiile pot fi obligate să transmită Autorităţii date şi informaţii referitoare la factorii care influenţează nivelul preţurilor cu amănuntul, dar şi cu privire la alte aspecte, cum ar fi stocurile minime, a informat autoritatea.

„Comparatorul preţurilor ar putea scădea preţurile plătite de consumatori, creându-se adevărate condiţii de concurenţă”, au spus sursele citate.

Memorandum pentru compararea preţurilor carburanţilor

Miercuri, Guvernul a aprobat Memorandumul privind crearea unui sistem de monitorizare a preţurilor pentru carburanţi, astfel încât aceştia să poată alege carburanţii auto cu cel mai bun raport preţ-calitate.

Potrivit Consiliului Concurenţei, creşterea transparenţei pentru consumatori ar putea accentua gradul de concurenţă pe piaţa comercializării cu amănuntul de carburanţi auto, cu implicaţii benefice asupra preţului carburanţilor, dar şi asupra calităţii acestora, serviciilor oferite în staţiile de distribuţie a carburanţilor etc.

“Pentru realizarea acestei aplicaţii trebuie creată o bază de date care să conţină lista tuturor companiilor care comercializează carburanţi, amplasarea geografică a benzinăriilor deţinute de fiecare, tipurile de carburanţi (benzină şi motorină) comercializate în fiecare benzinărie, preţurile la pompă practicate. Ca urmare, intenţionăm amendarea corespunzătoare a legii concurenţei, astfel încât să se creeze cadrul legal în baza să putem solicita date şi informaţii companiilor active pe piaţă, ceea ce va permite şi monitorizarea activă a preţurilor practicate de companiile petroliere” a declarat Bogdan Chiriţoiu, Preşedintele Consiliului Concurenţei.

Urmând exemplul Autorităţii de Concurenţă din Germania, Consiliul Concurenţei va pemite accesul la baza de date, în anumite condiţii, şi a altor dezvoltatori de aplicaţii similare, astfel încât consumatorii să aibă la dispoziţie mai multe platforme care vor oferi facilităţi diferite.

  

Consiliul Concurenţei investighează “rigiditatea” preţurilor carburanţilor

La începutul acestui an, Consiliul Concurenţei a declanşat o investigaţie sectorială pe piaţa comercializării de carburanţi auto, având în vedere rigiditatea observată a preţurilor la comercializarea cu amănuntul a carburanţilor în România. Acest fenomen a fost constatat din evoluţia comparativă a preţurilor practicate în România şi a mediei preţurilor la nivel european, dar şi din felul în care au evoluat preţurile interne raportat la  modificările cotaţiilor internaţionale la produsele petroliere.

În cadrul acestei investigaţii, se analizează o gamă largă de date şi informaţii de la companiile care acţionează pe această piaţă inclusiv evoluţia preţurilor cu amănuntul la carburanţi. 

Reamintim că Autoritatea de Concurenţă a instrumentat şi a sancţionat două cazuri de înţelegeri de tip cartel pe piaţa carburanţilor.

În primul caz, 6 companii petroliere au fost sancţionate cu peste 200 milioane euro, Consiliul Concureţei câştigând toate procesele prin care acestea au contestat sancţiunile. Companiile amendate sunt OMV Petrom SA, OMV Petrom Marketing, Rompetrol Downstream, Lukoil  Romania SRL, Mol Romania Petroleum Products şi ENI Romania.

În cel de-al doilea caz, 3 companii din domeniul comercializării angro de carburanţi au fost amendate cu aproximativ 3,7 milioane euro. Cea mai mare amendă – de 15,2 milioane de lei, a fost aplicată Tinmar Ind Bucureşti, Planoil Bucureşti  fiind amendată cu 1,31 milioane de lei, iar Planoil Industries Bucureşti cu 306.933 lei.

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite