Companiile feroviare acuză guvernul de discriminare dacă returnează acciza doar către transportatorii rutieri. Cum e în alte state europene

Companiile feroviare acuză guvernul de discriminare dacă returnează acciza doar către transportatorii rutieri. Cum e în alte state europene

Transportul feroviar consumă, la rândul său, mari cantităţi de motorină, dar societăţilor de profil nu li se vor returna 4 cenţi pe litrul de carburant consumat

Reprezentanţii transportatorilor feroviari spun că nu au fost consultaţi în legătură cu acciza suplimentară de 7 eurocenţi la litrul de carburanţi, iar decizia de returnare parţială a taxei doar către transportatorii rutieri este discriminatorie şi afectează competiţia pe piaţa de profil.

„Aflăm cu surprindere că deja s-au făcut demersuri pentru returnarea parţială a taxei pe carburant numai pentru transportatorii rutieri, nu şi pentru cei feroviari, fapt grav care intervine nepermis în competiţia directă între modurile de transport într-un mod discriminatoriu. De asemenea, se fac demersuri pentru returnarea unei valori de 1,8 lei pe litru din valoarea accizei (după cum a anunţat Ministerul Agriculturii) pentru motorina utilizată în agricultură. Transportul feroviar de mărfuri are un impact major în economia naţională deoarece este considerat un mod de transport strategic, iar permanenta marginalizare a acestuia şi respectiv lipsa finanţării pentru calea ferată poate avea efecte nebănuite“, se arată într-un comunicat al Asociaţiei Transportatorilor Feroviari din România (ATFER).
 
Asociaţia arată că introducerea accizei suplimentare va afecta semnificativ preţurile „a tot ceea ce înseamnă transporturi“, afectând grav competitivitatea în domeniu.
 
Competiţie afectată
 
„Discriminarea evidentă dintre transportul feroviar şi cel auto este amplificată de perceperea taxei de drum, care din anul 2005 a fost introdusă în acciza pentru motorina utilizată de locomotivele transportatorilor feroviari. Indirect prin plata acestei accize, sistemul de transport feroviar a ajutat la construirea şi modernizarea autostrăzilor şi drumurilor naţionale care sunt folosite de principalul concurent - transportul auto“, potrivit sursei citate.
 
Reprezentanţii organizaţiei arată transportatorii feroviari nu au fost invitaţi la discuţiile între decidenţii politici şi reprezentanţii transportatorilor rutieri.
 
Cum e în alte state europene
 
Potrivit asociaţiei, în unele ţări din Uniunea Europeană această taxa este returnată sau nu se percepe operatorilor de transport feroviar, iar în state care încurajează transporturile ecologice se impun taxe suplimentare pe km parcurs pentru traficul auto.
 
Asociaţia reuneşte mai multe companii de transport feroviar, printre care Grup Feroviar Român, Transferoviar Grup sau DB Schenker Rail România.
 
Majorarea accizei pentru carburanţi, de 7 eurocenţi pe litru, a intrat marţi în vigoare, având ca efect creşterea cu 0,41 lei/litru a preţului la benzina cu plumb şi fără plumb, motorină şi petrolul folosit drept combustibil pentru motor (kerosen), potrivit estimărilor Ministerului Finanţelor.
 
Potrivit calculelor anunţate anterior, acciza pe carburanţi va aduce la buget circa 2 miliarde lei în acest an.
 
Iniţial, Guvernul intenţiona să aplice acciza de 7 eurocenţi la începutul anului, modificarea fiind însă amânată pentru 1 aprilie.
 
FMI vrea măsuri de compensare
 
Andrea Schaechter, şefa misiunii FMI cu România, a declarat marţi că orice exceptare acordată de la plata accizei suplimentare trebuie compensată prin măsuri „cu impact puternic“, astfel încât să nu pună în pericol ţinta de deficit bugetar asumată de Guvern.

Mai puteţi citi:

Ponta: Sub guvernele lui Băsescu, benzina s-a scumpit cu 70%, iar motorina cu 90%. Cum a evoluat preţul ţiţeiului în ultimii şase ani

Premierul Victor Ponta a postat pe pagina sa de pe un site de socializare un grafic care ilustrează evoluţia preţului la carburanţi în perioada ianuarie 2009-mai 2012, în guvernarea PDL, şi în perioada mai 2012-martie 2014, în guvernarea PSD, arătând că „preţul benzinei, sub guvernele domnului Băsescu, a crescut cu 70%, iar cel al motorinei cu 90%“.
 
Preşedintele Traian Băsescu a vorbit despre introducerea accizei de şapte eurocenţi la carburant, despre relaţiile României cu Rusia şi China şi despre aniversarea a zece ani de la intrarea României în NATO.
 
Preşedintele Traian Băsescu i-a transmis o nouă scrisoare premierului Victor Ponta, în care îi cere să renunţe la introducerea accizei la carburant de la 1 aprilie, precizând că povara va fi suportată de cetăţean.
 
Şoferii vor circula anual cu 1.100 de kilometri mai puţin dacă îşi păstrează neschimbat bugetul pentru achiziţia de carburanţi după introducea accizei suplimentare de 7 eurocenţi pe litru, de la 1 aprilie, potrivit unui studiu realizat de Daedalus Millward Brown pentru VeziCatFace.ro.
 
Executivul pregăteşte un act normativ prin care transportatorii vor primi înapoi, trimestrial, câte 4 eurocenţi din cei 7 eurocenţi, cât va reprezenta de la 1 aprilie acciza suplimentară, a declarat premierul Victor Ponta.
 
Guvernul a decis să introducă o acciză suplimentară la carburanţi „fără o analiză de impact, pentru a putea face cheltuieli mai mari în 2014, an electoral“, iar decizia va avea un „efect de bumerang“ asupra bugetului de stat, consideră liderii marilor asociaţii de transportatorii.
 
Executivul a aprobat scrisoarea de intenţie convenită cu Fondul Monetar Internaţional (FMI) şi va trimite documentul către preşedintele Traian Băsescu, spre semnare, a anunţat Daniel Constantin, ministrul Agriculturii, la finalul şedinţei de Guvern de miercuri.
 
România se află acum pe ultimul loc în clasamentul european al preţurilor la benzină şi pe 23 din 28 la motorină. De la 1 aprilie, preţul motorinei ne va plasa în top 10.
 
Uniunea Naţională a Transportatorilor Rutieri din România (UNTRR) solicită anularea accizei suplimentare de 7 eurocenţi la motorină, arătând că, în caz contrar, şoferii vor cumpăra carburanţi dinafara ţării, fapt care ar duce la scăderea încasărilor bugetare din această taxă.
 
Premierul Victor Ponta a anunţat luni seara, în urma discuţiilor finale cu reprezentanţii misiunii FMI, Comisiei Europene şi Băncii Mondiale, că acciza suplimentară de 7 eurocenţi la carburanţi se va aplica de la 1 aprilie şi că scrisoarea de intenţie va fi semnată de preşedintele Traian Băsescu, întrucât acesta le-a transmis finanţatorilor internaţionali că va semna dacă "acciza" nu va apărea în document.
 

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:


citeste totul despre: