„Comisia de tăiat hârtii“: fără copii legalizate la notar, fără xerox-uri şi fără taxe extrajudiciare

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Guvernul vrea să reducă birocraţia din instituţii, iar una dintre măsuri vizează reducerea situaţiilor în care se solicită depunerea copiilor legalizate după documente, înlocuindu-le cu declaraţii pe propria răspundere sau cu certificări cu originalul de către funcţionar.

Guvernul a elaborat un proiect de ordonanţă de urgenţă care prevede măsuri menite să ducă la debirocratizarea instituţiilor, printre acestea numărându-se reducerea situaţiilor în care se cer copii legalizate la notar după documente, obligaţia să se primească copii şi în format electronic, plata online a amenzilor şi taxelor de timbru, dar şi scutirea cetăţeanului de a obţine cazierul judiciar. 

În urma adoptării actului normativ care vizează debirocratizarea, instituţiile publice vor fi obligate să reducă situaţiile în care se solicită depunerea copiilor legalizate după documente. În aceste situaţii, copiile legalizate vor fi înlocuite cu declaraţii pe propria răspundere sau cu certificări cu originalul de către funcţionar.

„Oamenii au nişte frustrări absolut legitime. De ce ţi se mai cere certificat de naştere peste tot aproape? Din moment cei ai buletin, la un moment dat ai avut certificat de naştere. Ce mai demonstrează acest certificat de naştere care ţi se cere peste tot? Sau copie legalizată a certificatului de naştere, că avem şi o industrie a notarilor care trebuie să trăiască şi ea. Aş vrea să văd şi eu răspunsul simplu şi logic la această întrebare. Şi acest exerciţiu simplu şi logic aş vrea să îl facă fiecare instituţie“, declara în luna martie consilierul premierului Cristian Ghinea, în prezent ministrul Fondurilor Europene, într-un interviu pentru Republica.ro.

Fără xerox-uri

Statul vizează prin proiectul cunoscut sub denumirea de „Comisia de tăiat hârtii“, care se află în faza de avizare şi consultare, şi eliminarea xerox-urilor. Astfel, instituţiile publice şi organele de specialitate ale administraţiei publice centrale care solicită copia în format fizic pe hârtie după actul de identitate pentru a furniza un serviciu public vor elimina această cerinţă acolo unde există tehnologia pentru a scana sau pentru a primi şi procesa o copie în format electronic. 

„Instituţiile publice şi organele de specialitate ale administraţiei publice centrale au obligaţia să îşi dezvolte până cel târziu la finalul anului 2018 capacitatea tehnică, astfel încât comunicarea de date, informaţii sau documente între acestea să se facă în format electronic“', se mai arată în proiectul de OUG.

Plata online

Proiectul se referă şi la modalităţile de plată a serviciilor furnizate de instituţii. „Instituţiile publice şi organele de specialitate ale administraţiei publice locale au obligaţia de a oferi metode alternative de plată a serviciilor publice furnizate contra cost, amenzilor contravenţionale şi a taxelor şi impozitelor, fie prin plata cu cardul, fie prin intermediul sistemului electronic naţional de plată, fie prin intermediul altor sisteme de plată, până cel târziu la finalul anului 2018“, se mai arată în documentul Executivului.

Scutiri de taxe extrajudiciare

În plus, Guvernul introduce facilităţi şi în privinţa taxelor extrajudiciare de timbru. Astfel, prin OUG sunt scutite de taxe extrajudiciare de timbru eliberarea cazierului judiciar şi examinarea conducătorilor de autovehicule în vederea obţinerii permisului de conducere, o serie de taxe de timbru de valoare mică fiind eliminate. De asemenea, Executivul modifică şi legea privind cazierul judiciar astfel încât autorităţile şi instituţiile publice, altele decât cele din sistemul de apărare, ordine publică şi securitate naţională, să obţină certificatul de cazier judiciar în mod direct de la Ministerul Afacerilor Interne, scutind cetăţeanul de obţinerea acestuia, caz în care taxa de eliberare şi taxa extrajudiciară de timbru vor fi eliminate.

Simplificarea obţinerii paşaportului

Altă măsură avută în vedere de „Comisia de tăiat hârtii“ se referă la simplificarea obţinerii paşaportului, taxa specifică urmând a fi plătită şi online sau prin convenţii cu instituţii de credit. De asemenea, procedurile de obţinere a indemnizaţiei pentru creşterea copilului, a stimulentului de inserţie şi a alocaţiei de stat vor fi simplificate, potrivit Executivului. Astfel, se elimină cerinţa de legalizare a copiilor după documentele justificative.

Totodată, printr-un Proiect de Hotărâre de Guvern privind simplificarea procedurilor de obţinere a ajutorului de şomaj Guvernul vrea să simplifice procedurile în această privinţă prin reglementarea posibilităţii obţinerii de către agenţiile pentru ocuparea forţei de muncă judeţene, respectiv a municipiului Bucureşti, a informaţiilor cu privire la veniturile persoanelor solicitante prin intermediul spaţiului virtual, precum şi din sistemul informatic al Ministerului Finanţelor Publice, prin sistemul informatic al Agenţiei Naţionale pentru Ocuparea Forţei de Muncă (ANOFM). „Comisia de tăiat hârtii“ a primit în jur de 3000 de propuneri din partea cetăţenilor şi a companiilor în 15 zile.

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite