Comisia Europeană investighează ajutorul de stat dat Tarom

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Foto Shutterstock
Foto Shutterstock

Comisia Europeană a deschis o investigaţie aprofundată pentru a evalua dacă măsurile de sprijin acordate de autorităţile române companiei aeriene TAROM sunt conforme cu normele UE privind ajutoarele de stat acordate întreprinderilor aflate în dificultate.

TAROM, compania română de transporturi aeriene deţinută de stat, se confruntă de ani de zile cu dificultăţi financiare. TAROM a primit de la statul român un împrumut de salvare temporar de aproximativ 36,7 milioane EUR, după aprobarea de către Comisie în temeiul normelor UE privind ajutoarele de stat în februarie 2020. La 28 mai 2021, autorităţile române au notificat Comisiei un plan de restructurare a companiei TAROM.

Comisia Europeană a deschis o investigaţie aprofundată pentru a evalua dacă măsurile de sprijin acordate de autorităţile române companiei aeriene TAROM sunt conforme cu normele UE privind ajutoarele de stat acordate întreprinderilor aflate în dificultate.

Planul de restructurare stabileşte un pachet de măsuri pentru raţionalizarea operaţiunilor TAROM, reînnoirea flotei companiei aflate în proces de învechire şi reducerea costurilor. România intenţionează să sprijine restructurarea printr-o finanţare publică de aproximativ 190 de milioane euro. Acest sprijin ar urma să fie acordat sub forma unei injecţii de capital, a unei subvenţii şi a eliminării din bilanţ a datoriilor corespunzătoare valorii ajutorului pentru salvare (aproximativ 36,7 milioane euro) şi a dobânzii aferente.

Normele UE privind ajutoarele de stat, în special Orientările Comisiei privind ajutoarele pentru salvare şi restructurare, permit statelor membre să sprijine, în anumite condiţii stricte, întreprinderile aflate în dificultate. Mai precis, se poate acorda ajutor pentru salvare pentru o perioadă de până la şase luni. După această perioadă, fie ajutorul pentru salvare trebuie să fi fost rambursat, fie statul membru trebuie să notifice Comisiei un plan de restructurare pentru a fi evaluat în conformitate cu normele privind ajutoarele de stat. Pentru ca ajutorul de restructurare să fie aprobat, planul trebuie să asigure faptul că viabilitatea întreprinderii poate fi restabilită fără a primi în continuare sprijin din partea statului, că aceasta contribuie într-o măsură suficientă la costurile restructurării sale şi că denaturările concurenţei generate de ajutor sunt eliminate cu ajutorul unor măsuri de compensare care includ, în special, măsuri structurale.

În acest stadiu, Comisia are îndoieli cu privire la faptul că planul de restructurare şi ajutorul pentru sprijinirea acestuia îndeplinesc condiţiile prevăzute în orientări.

Investigaţia aprofundată a Comisiei va examina în special:

  • dacă planul de restructurare propus este adecvat pentru rezolvarea dificultăţilor companiei TAROM şi pentru restabilirea viabilităţii pe termen lung a acesteia într-un interval de timp rezonabil, fără să i se acorde în continuare ajutor de stat;
  • dacă TAROM sau operatorii de pe piaţă ar urma să contribuie suficient la costurile de restructurare, asigurându-se astfel că planul de restructurare nu se bazează excesiv pe finanţarea publică şi că ajutorul este proporţional, precum şi
  • dacă planul de restructurare ar urma să fie însoţit de măsuri adecvate de limitare a denaturărilor concurenţei create de ajutor.

Comisia îşi va continua investigaţiile pentru a afla dacă îndoielile sale iniţiale se confirmă. Deschiderea unei investigaţii oferă României şi părţilor terţe interesate posibilitatea de a prezenta observaţii şi nu anticipează rezultatul acesteia.

În octombrie 2020, Comisia a aprobat, în temeiul normelor UE privind ajutoarele de stat, o garanţie din partea statului român pentru împrumuturi în valoare de 19,3 milioane EUR pentru a despăgubi TAROM pentru daunele suferite ca urmare a pandemiei de COVID-19. Măsura a fost evaluată în temeiul articolului 107 alineatul (2) litera (b) din Tratatul privind funcţionarea Uniunii Europene (TFUE), care permite statelor membre să despăgubească întreprinderile pentru daunele cauzate în mod direct de evenimente extraordinare, cum ar fi pandemia de COVID-19.

Ajutoarele de stat, contestate de mai multe companii aeriene la Tribunalul UE 

De la începutul anului până în prezent, mai multe companii aeriene au contestat la Tribunalul UE ajutoarele de stat primite de alte companii. Printre acestea se numără Wizz Air, care a contestat ajutoarele pe care Tarom şi Blue Air le-au primit de la statul român pe timpul pandemiei. Contestaţia Wizz Air a survenit deciziei Tribunalului UE de a anula ajutoarele de stat primite de companiile TAP Portugal şi KLM. 

Şi Ryanair a deschis procese pentru anularea ajutorelor de stat a 16 companii europene şi demersul a avut succes.

Citeşte şi:

Wizz Air, deranjată că Tarom şi Blue Air primesc ajutoare de stat. Ce alte companii aeriene s-au considerat discriminate

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite