CNAIR apără întârzierea cu trei ani a Autostrăzii Ploieşti-Braşov: Revizuirea studiului de fezabilitate este necesară pentru a lua fonduri europene

CNAIR apără întârzierea cu trei ani a Autostrăzii Ploieşti-Braşov: Revizuirea studiului de fezabilitate este necesară pentru a lua fonduri europene

Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) a transmis joi precizări cu privire la stadiul tronsonului Ploieşti - Braşov din Autostrada Bucureşti – Braşov, care ar putea fi întârziat cu trei ani din cauză că CNAIR vrea revizuirea studiului de fezabilitate din fonduri europene.

Ştiri pe aceeaşi temă

Astfel, oficialii de la Drumuri susţin că revizuirea studiului de fezabilitate şi proiectul tehnic, cu durată de 35 de luni, sunt necesare în special pentru asigurarea finanţării din fonduri europene a construcţiei autostrăzii din Valea Prahovei.

În acest moment, stadiul proiectului Ploieşti – Braşov este:

  • Sectorul Bucureşti – Ploieşti – se află în operare;
  • Sectorul Ploieşti – Braşov, va intra în obiectul viitorului contract de proiectare (revizuire Studiu de Fezabilitate şi elaborare proiect tehnic), având ca sursă de finanţare fondurile europene, iar etapa de executie urmând a fi de asemenea asigurată prin Programul Operational  Transport 2021-2027;
  • A fost lansată procedura de licitaţie pentru atribuirea contractului de proiectare şi execuţie, Varianta de Ocolire Comarnic, cu termen de depunere a ofertelor 23.10.2020
  • Secţiunea Predeal - Cristian, inclusiv drumul de legatură cu municipiul Braşov (6,3 km profil autostradă + 3.7 km profil DN cu 4 benzi), se află în execuţie.
  • Procedura de realizare Studiu de Fezabilitate si Proiect Tehnic de Execuţie pentru Nodul Rutier de la Comarnic a fost lanasată, termenul de depunere oferte este 10 septembrie.

Având în vedere importanţa demarării acestui proiect, CNAIR afirmă că a avut obligaţia să analizeze maturitatea documentaţiilor tehnice. În acest sens, au fost luate în considerare inclusiv aspecte subliniate de către instituţiile financiare internaţionale (Banca Mondială), alături de experţii Comisiei Europene, care au evidenţiat lipsa unor elemente necesare actualizării documentaţiei şi care ar putea conduce la apariţia unor blocaje multiple în etapa de implementare. De asemenea, a fost semnalizată şi evidenţiată şi necesitatea actualizării în funcţie de condiţiile de mediu şi sociale actuale.

Astfel, analizând documentaţia tehnico-economică elaborată pentru Autostrada Ploieşti – Braşov, atât la nivelul direcţiilor de specialitate ale CNAIR, cât şi din perspectiva direcţiilor subliniate de către Banca Mondială, s-au constatat următoarele deficienţe şi, implicit, soluţii pentru o strategie fezabilă de implementare a proiectului:

  • În zona Buşteni şi Sinaia s-a constatat o dezvoltare locală accelerată în ceea ce priveşte implementarea unor proiecte de anvergură, prin accesarea de fonduri europene (exemplu: microhidrocentrale), proiecte cu impact socio-economic la nivel regional, pentru care însă, trebuie respectate principiile de finanţare pentru a nu fi necesară rambursarea în integralitate a contribuţiei Comisiei Europene;
  • Lipsa unei experienţe în dezoltarea unor proiecte în Parteneriat Public Privat, atât la nivelul României, cât şi la nivelul Europei de Sud – Est, evidenţiază faptul că astfel de mecanisme de finanţare sunt aplicabile în special proiectelor punctuale de tip- tunel, pod, etc şi nu proiectelor de o astfel de anvergură.
  • Deşi sectorul de autostradă Comarnic - Braşov avea ca perioadă de implementare 2014-2020 (document de referinţă: HG 666/2016), până în prezent nu i-a fost asociată o sursă de finanţare,  sectorul Ploieşti – Comarnic aflându-se în aceeaşi situaţie.

Astfel, decizia revizuirii Studiului de fezabilitate şi de elaborare a Proiectului tehnicpentru întreg sectorul cuprins între Ploieşti şi Braşov a fost luată, în special, şi din nevoia de asigurare a sursei de finanţare prin fonduri europene. Întrucât documentaţia tehnico-economică nu ar fi corespuns din punct de vedere al exigenţelor dezvoltării unui astfel de proiect, riscurile în etapa de implementare ar fi fost imposibil de cuantificat, conducând la blocaje în implementare, afirmă oficialii de la drumuri.

„Subliniem că este pentru prima oară, când acestui proiect îi este asociată o sursă de finanţare, însă, pentru a asigura premisele finanţării execuţiei acestui obiectiv din Programul Operational de Transport 2021-2027, a fost considerată drept obligatorie revizuirea/completarea documentaţiei, cu identificarea tuturor riscurilor, ca urmare a unei reproiectări adecvate”, potrivit CNAIR.

În concluzie, CNAIR consideră că o astfel de abordare reprezintă unicul mod concret de implementare a proiectului în integralitatea sa, cu diminuarea riscurilor şi respectarea cu fermitate a oricărui calendar de implementare în etapa de execuţie.

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:


citeste totul despre:
Modifică Setările