Ceferiştii şuieră asupra Guvernului: cer şi ei acciza înapoi

Ceferiştii şuieră asupra Guvernului: cer şi ei acciza înapoi

Transportatorii feroviari consumă annual aproximativ 120 de milioane de litri de motorină FOTO Adevărul

Reprezentanţii companiilor de transport pe calea ferată acuză Guvernul de discriminare, pentru că va returna doar transportatorilor rutieri o parte din acciza suplimentară pe carburanţi şi ameninţă cu scumpiri.

Ştiri pe aceeaşi temă

După ce Guvernul a anunţat că va rambursa transportatorilor rutieri 4 eurocenţi din acciza 7 de eurocenţi pe litru de carburanţi şi va majora subvenţia pe motorina utilizată în agricultură, companiile de transport pe calea ferată susţin că măsura este discriminatorie şi afectează competiţia pe piaţa de profil.  
 
„Aflăm cu surprindere că deja s-au făcut demersuri pentru returnarea parţială a taxei pe carburant numai pentru transportatorii rutieri, nu şi pentru cei feroviari, fapt grav, care intervine nepermis în competiţia directă între modurile de transport într-un mod discriminatoriu“, se arată într-un comunicat al Asociaţiei Transportatorilor Feroviari din România (ATFER). Asociaţia reuneşte 11 companii de transport feroviar, printre care CFR Marfă, Grup Feroviar Român, Transferoviar şi DB Schenker Rail.  
 
Reprezentanţii ATFER susţin că transportul feroviar de mărfuri are un impact major în economia naţională deoarece este considerat un mod de transport strategic, iar marginalizarea sectorului „poate avea efecte nebănuite“. Mai mult, aceştia atrag atenţia că introducerea accizei suplimentare va afecta semnificativ preţurile „a tot ceea ce înseamnă transporturi“.
 
Potrivit asociaţiei, în unele ţări din Uniunea Europeană această taxa este returnată sau nu se percepe operatorilor de transport feroviar, iar în state care încurajează transporturile ecologice se impun taxe suplimentare pe kilometrul parcurs pentru traficul auto.
 
17 milioane de euro şi pentru feroviari
 
Companiile de transport feroviar consumă anual aproximativ 100.000 de tone motorină (echivalentul a 119 milioane de litri). Astfel, consumul pentru trei trimestre, perioada 1 aprilie – 31 decembrie 2014, este de aproximativ 89 de milioane de litri de motorină. Dacă Guvernul ar rambursa şi transportatorilor feroviari 4 eurocenţi pe litru din acciza suplimentară, suma la care Guvernul ar trebui să renunţe s-ar ridica în acest an la aproape 17 milioane de lei (3,57 milioane de euro).   
 
Această sumă s-ar adăuga celor 432 de milioane de lei ce urmează să fie rambursată transportatorilor rutieri, potrivit calculelor „Adevărul“ pe baza cifrelor furnizate de asociaţiile de profil. De asemenea, Guvernul are în vedere majorarea subvenţiei pe litrul de benzină utilizat în agricultură la 1,8 lei pentru a acoperi impactul accizei suplimentare. În acest caz, impactul bugetar pentru nouă luni este de aproape 51 de milioane de lei. 
 
Condiţiile de rambursare, stabilite ulterior de Guvern
 
Guvernul a adoptat, în şedinţa de ieri, ordonanţa de urgenţă privind rambursarea către transportatorii rutieri a 4 eurocenţi din acciza de 7 eurocenţi aplicată de la 1 aprilie pe litrul de carburanţi. De rambursare vor beneficia transportatorii rutieri de marfă cu autovehicule de peste 7,5 tone şi transportatorii pe persoane ce deţin autovehicule cu minimum nouă locuri.
 
Rambursarea se va face trimestrial pe baza facturilor de achiziţionare a carburanţilor. 
 
În comunicatul transmis de Guvern după adoptarea ordonanţei, se arată că rambursarea parţială a accizei va fi aplicată şi „transporturilor poştale efectuate în cadrul unui serviciu universal cu autovehicule sau ansambluri de vehicule articulate destinate exclusiv transportului poştal şi cu o greutate brută autorizată de cel puţin 3,5 tone“. „Această măsură vizează activitatea Poştei Române, care nu beneficiază şi nu poate avea o licenţiere aşa cum au operatorii privaţi“, arată Guvernul.
 
Condiţiile, procedura şi termenele de restituire a accizei suplimentare vor fi stabilite ulterior prin hotărâre a Guvernului. Executivul nu a precizat ce condiţii vor fi impuse transportatorilor pentru a beneficia de recuperarea unei părţi din acciza suplimenară, dar premierul Victor Ponta i-a transmis Ioanei Petrescu, ministrului Finanţelor., „să aveţi grijă împreună cu ANAF-ul să faceţi o procedură transparentă şi clară prin care să fim siguri că ceea ce adoptăm astăzi se şi aplică şi putem să sprijinim în acest fel transportatorii români să rămână competitivi“.


Mai puteţi citi:

Acciza lui Ponta, preţul corect: 4,9 eurocenţi în loc de 7. Preţul benzinei a depăşit pragul psihologic de 7 lei/litru

Pentru ca statul să încaseze la buget aceleaşi sume din acciza suplimentară la carburanţi, fără să creeze discriminări între consumatori şi fără să amplifice birocraţia, noua taxă aplicată pe fiecare litru de benzină şi motorină ar fi trebuit să fie de 4,9 eurocenţi în loc de 7.

Acciza pe carburanţi devine realitate: ce preţuri găsim la pompă de astăzi

Preţul mediu la carburanţi cu o zi înainte de scumpire se ridica la valoarea de 5,9 lei pentru un litru de benzina şi de 6 lei pentru un litru de motorină, însă începand de marţi, 1 aprilie, ar putea creşte cu până la 40 de bani (7 eurocenţi plus TVA) pe litru, la 6,3 lei pentru un litru de benzină şi 6,4 pentru un litru de motorină.

Preşedintele Traian Băsescu a discutat, luni seară, la postul B1 TV, despre acciza la carburant, despre dreapta românească şi despre alegerile europarlamentare.
 
Acciza de 7 eurocenţi pe litrul de carburanţi va fi plătită integral doar de persoanele fizice posesoare de maşini şi de micile firme, după ce transportatorii rutieri şi fermierii îşi vor putea recupera o mare parte din costurile suplimentare.

Ponta: Sub guvernele lui Băsescu, benzina s-a scumpit cu 70%, iar motorina cu 90%. Cum a evoluat preţul ţiţeiului în ultimii şase ani

Premierul Victor Ponta a postat pe pagina sa de pe un site de socializare un grafic care ilustrează evoluţia preţului la carburanţi în perioada ianuarie 2009-mai 2012, în guvernarea PDL, şi în perioada mai 2012-martie 2014, în guvernarea PSD, arătând că „preţul benzinei, sub guvernele domnului Băsescu, a crescut cu 70%, iar cel al motorinei cu 90%“.
 
Preşedintele Traian Băsescu a vorbit despre introducerea accizei de şapte eurocenţi la carburant, despre relaţiile României cu Rusia şi China şi despre aniversarea a zece ani de la intrarea României în NATO.
 
Preşedintele Traian Băsescu i-a transmis o nouă scrisoare premierului Victor Ponta, în care îi cere să renunţe la introducerea accizei la carburant de la 1 aprilie, precizând că povara va fi suportată de cetăţean.
 
Şoferii vor circula anual cu 1.100 de kilometri mai puţin dacă îşi păstrează neschimbat bugetul pentru achiziţia de carburanţi după introducea accizei suplimentare de 7 eurocenţi pe litru, de la 1 aprilie, potrivit unui studiu realizat de Daedalus Millward Brown pentru VeziCatFace.ro.
 
Executivul pregăteşte un act normativ prin care transportatorii vor primi înapoi, trimestrial, câte 4 eurocenţi din cei 7 eurocenţi, cât va reprezenta de la 1 aprilie acciza suplimentară, a declarat premierul Victor Ponta.
 
Guvernul a decis să introducă o acciză suplimentară la carburanţi „fără o analiză de impact, pentru a putea face cheltuieli mai mari în 2014, an electoral“, iar decizia va avea un „efect de bumerang“ asupra bugetului de stat, consideră liderii marilor asociaţii de transportatorii.
 
Executivul a aprobat scrisoarea de intenţie convenită cu Fondul Monetar Internaţional (FMI) şi va trimite documentul către preşedintele Traian Băsescu, spre semnare, a anunţat Daniel Constantin, ministrul Agriculturii, la finalul şedinţei de Guvern de miercuri.
 
România se află acum pe ultimul loc în clasamentul european al preţurilor la benzină şi pe 23 din 28 la motorină. De la 1 aprilie, preţul motorinei ne va plasa în top 10.
 
Uniunea Naţională a Transportatorilor Rutieri din România (UNTRR) solicită anularea accizei suplimentare de 7 eurocenţi la motorină, arătând că, în caz contrar, şoferii vor cumpăra carburanţi dinafara ţării, fapt care ar duce la scăderea încasărilor bugetare din această taxă.
 
Premierul Victor Ponta a anunţat luni seara, în urma discuţiilor finale cu reprezentanţii misiunii FMI, Comisiei Europene şi Băncii Mondiale, că acciza suplimentară de 7 eurocenţi la carburanţi se va aplica de la 1 aprilie şi că scrisoarea de intenţie va fi semnată de preşedintele Traian Băsescu, întrucât acesta le-a transmis finanţatorilor internaţionali că va semna dacă "acciza" nu va apărea în document.

 

 

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:


citeste totul despre: