Ce soluţii a găsit Guvernul pentru Autostrada Comarnic - Braşov. Vor exista tuneluri în Buşteni

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Autostrada Comarnic Braşov ar putea fi gata până în 2025-2026
Autostrada Comarnic Braşov ar putea fi gata până în 2025-2026

Guvernul a venit cu o nouă soluţie pentru Autostrada Comarnic - Braşov şi susţine că proiectul poate fi finalizat în 2025-2026. Executivul speră să poată accesa fonduri europene, dacă reuşeşte să finalizeze documentaţia până în 2023. Printre schimbări, menţionăm înlocuirea traseului la suprafaţă cu tuneluri la Buşteni.

„Astăzi avem pe ordinea de zi o notă de informare prin care prezentăm soluţiile de implementare, măsurile şi calendarul pentru două din cele 10 proiecte preluate de la Comisia Naţională de Strategie şi Prognoză. Două proiecte majore: Autostrada Comarnic - Braşov, respectiv Autostrada Moldovei”, a declarat ministrul Lucian Bode.

Nota Guvernului arată că soluţia principală găsită este realizarea Autostrăzii Comarnic - Braşov cu prioritizarea loturilor de autostradă care asigură variantele ocolitoare ale localităţilor Comarnic, Sinaia, Buşteni şi Azuga. Această decizie are la bază existenţa studiului de fezabilitate, durata de realizare, precum şi faptul că aceste loturi pot fi finanţate din fonduri europene în cadrul Programului Operaţional Infrastructură Mare POIM 2014-2020 cu posibilitatea de fazare în perioada următoare de finanţare 2021-2027.

Scenariul agreat de Ministerul Transporturilor împreună cu Asociaţia de Dezvoltare Intercomunitară (ADI) constă în desfăşurarea unei proceduri de licitaţie pentru revizuire SF şi realizare PTE pe un nou aliniament in cazul secţiunilor ce afectează în mod direct staţiunile (ex. înlocuirea traseului existent la suprafaţa cu tuneluri în cazul Buşteni) - termen: 36 luni pentru finalizarea documentaţiei. Pregătirea proiectului va cumula atât revizuirea Studiului de fezabilitate, cât şi realizarea Proiectului Tehnic şi supervizarea lucrărilor. Se va urmări ca sectoarele de autostradă pentru care traseul nu se modifică faţă de SF din 2006, să fie lansate mai rapid în execuţie.

Implementarea proiectului se va realiza de către o Unitate de Implementare Proiect complet nouă, constituită la nivelul CNAIR, care va beneficia de sprijinul expertizei ADI şi care va realiza toate etapele proiectului. ADI va fi consultată în fiecare fază de implementare a proiectului.

Finanţarea pregătirii proiectului va fi realizată prin POIM 2014-2020. Implementarea proiectului prin POIM va depinde de finalizarea pregătirii proiectului într-un termen care să asigure posibilitatea de depunere a aplicaţiei de finanţare în cadrul actualei perioade de programare (2023).

Costul estimat al proiectului este de aproximativ 1,197 miliarde euro cu TVA (determinat în baza standardelor de cost europene pentru lucrări similare). El ar putea avea sursă de finanţare din fonduri europene nerambursabile - Fondul European de Dezvoltare Regională (FEDR) şi cofinanţare de la Bugetul de Stat.

Variantele de ocolire pentru Comarnic respectiv pentru Sinaia Sud – Buşteni Nord pot fi implementate ca sectoare (loturi) din viitoare autostradă Comarnic – Braşov şi nu ca variante de ocolire de sine stătătoare.

Prin aliniamentul proiectului de autostradă în raport cu principalele oraşe, autostrada Comarnic - Braşov va avea şi rol de variante de ocolire pentru Comarnic, Sinaia, Buşteni, Azuga şi Râşnov.

Pentru o gestionare eficientă a proiectului, care să răspundă rapid nevoilor de conectivitate, realizarea proiectului se poate face prin implementarea rapidă a sectoarelor mai puţin dificile (cele din interiorul depresiunilor Comarnic şi Sinaia - Buşteni), astfel încât să se realizeze o descongestionare a localităţilor aflate în aceste arii geografice. Nodurile de la capetele loturilor de autostradă vor permite utilizarea acestora pe măsură ce vor fi construite.

Astfel proiectul poate fi împărţit în 5 loturi:

Lotul 1: Comarnic – Posada (apx. 7 km) – implementare rapida (zona de depresiune) – reprezintă şi VO Comarnic;

Lotul 2: Posada – Sinaia Sud (apx. 8 km) – implementare dificilp (defileul de la Posada);

Lotul 3: Sinaia Sud – Buşteni Nord (apx. 14 km) – implementare rapidă datorită (zonă de depresiune) – reprezintă şi VO Sinaia şi VO Buşteni;

Lotul 4: Buşteni Nord – Predeal Sud (apx. 8 km) – implementare dificilă (două defilee);

Lotul 5: Predeal Sud – Râşnov (apx. 15.0 km) – implementare dificilă (diferenţă mare de nivel).

Guvernul mai propune şi o serie de soluţii complementare realizării autostrăzii, respectiv:

a. Realizarea de urgenţă a intervenţiilor punctuale pentru decongestionarea şi creşterea siguranţei traficului până la realizarea secţiunilor de autostradă pe sectoarele problematice ale DN1 – Valea Prahovei, activitate de asemenea eligibilă pentru finanţare din fonduri europene;

b. Realizarea unei variante ocolitoare DN 1 - Câmpina-Valea Doftanei-Săcele - DJ 102 I. Competenţa de realizare a investiţiei aparţine Companiei Naţionale de Investiţii în urma transferului obiectivelor de la CJ Prahova respectiv CJ Braşov.

În concluzie, în urma deciziei comune a Ministerului Transporturilor, Infrastructurii si Comunicaţiilor şi a Asociaţiei de Dezvoltare Intercomunitară a oraşelor Comarnic, Sinaia, Buşteni, Azuga şi Predeal s-a selectat scenariul optim privind traseul autostrăzii – revizuire SF şi PTE cu modificarea aliniamentului din SF actual în porţiunile ce afectează semnificativ staţiunile montane – termen de finalizare 36 luni.

Finanţarea pentru pregătirea documentaţiei tehnico-economice va fi asigurată din POIM 2014-2020.

Finanţarea pentru execuţia lucrărilor se poate face din POIM 2014-2020 (n+3) în cazul finalizării documentaţiei tehnico-economice până în 2023, respectiv bugetul de stat, credite externe nerambursabile, precum şi alte surse legal constituite în cazul depăşirii acestui termen.

Finalizarea lucrărilor la autostradă se realizează în termen de 36-48 de luni după cele 36 de luni de revizuire SF şi realizare PTE, estimându-se finalizarea construcţiei pentru perioada 2025-2026.

Economie



Partenerii noștri

image
canal33.ro
Ultimele știri
Cele mai citite