Cauţiunea de 2% impusă contestaţiilor achiziţiilor publice va limita considerabil procedura

Cauţiunea de 2% impusă contestaţiilor achiziţiilor publice va limita considerabil procedura

Companiile vor fi nevoite să se gândească de două ori înainte de a contesta licitaţiile aferente achiziţiilor publice, având în vedere că vor trebui să depună o cauţiune de 2% din valoarea contractului, sumă care poate fi recuperată în cazul în care se dovedeşte că au avut un motiv întemeiat să conteste procedura.

Ştiri pe aceeaşi temă

Guvernul a adoptat o ordonanţă de urgenţă, cu normele aferente, pentru simplificarea legislaţiei achiziţiilor publice, prin care se introduce o cauţiune pentru contestarea la CNSC a procedurilor de achiziţii publice, precum şi o taxă pentru depunerea unei plângeri în acest sens la Curtea de Apel. 
 
Cauţiunea va fi de 2% din valoarea estimată a contractului de achiziţie publică, iar taxa va fi între 1% şi 2% din valoarea contractului, în funcţie de valoarea acestuia. 
 
„Din prezentarea făcută de domnul Teodorovici reiese că această modificare va ajuta achiziţiile publice. Dacă tu crezi în cauza ta şi depui contestaţia, vino cu banii! Dacă ai dreptate, câştigi şi îţi iei înapoi cauţiunea. Dacă nu, pierzi banii”, a declarat pentru „Adevărul”, av. Gabriel Biriş, fost secretar de stat în Ministerul Finanţelor.
 
Curtea de Conturi va face verificări după atribuire
 
Ministrul Finanţelor, Eugen Teodorovici, a afirmat miercuri că în şedinţa de joi şi în cea de săptămâna viitoare, se vor adopta două ordonanţe de urgenţă şi normele aferente pentru simplificarea legislaţiei achiziţiilor publice.
 
În primul rând, doar Curtea de Conturi va verifica modul în care un contract de achiziţii publice a fost atribuit, nu şi Agenţia Naţională pentru Achiziţii Publice, deoarece cele două „se suprapuneau pe anumite atribuţii referitoare la controlul procedurilor”. Controlul Curţii de Conturi se va realiza „ex-post”, după atribuire. „Se elimină dublul control şi deciziile contradictorii între autorităţile statului. După semnarea contractului de achiziţie singura autoritate care va mai controla legalitatea atribuirii va fi Curtea de Conturi”, arată documentul prezentat de Teodorovici.
 
Totodată, vor fi clarificate condiţiile în care pot fi modificate contractele de achiziţii fără reluare procedurii de atribuire, pe motivul că nu se va mai irosi timpul pentru reluarea procedurilor de atribuire în cazul unor modificări neesenţiale ale contractelor de achiziţie.
 
Mai mult, autoritatea contractantă va putea derula contractul în paralel cu procedura de achiziţie. Acest drept al autorităţii contractate se va putea exercita în situaţii de urgenţă (de exemplu, calamităţi naturale).
 
Va fi eliminată comunicarea  rezultatelor parţiale, pentru a se reduce numărul contestaţiilor care pot bloca începerea derulării contractului. Implicit se scurtează timpul pentru atribuirea contractului de achiziţie.
 
Va fi reglementat clar modul de realizare a studiului de fundamentare pentru parteneriatul public privat şi concesiuni.
 
De asemenea, va fi simplificată procedura de contestare, prin eliminarea notificării prealabile, reguli clare pentru emiterea deciziilor CNSC, scurtarea termenelor de soluţionare a plângerilor la Curtea de Apel.

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:


citeste totul despre: