Care este profilul femeii de afaceri românce, în viziunea celor de la BCR

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Femeile care conduc afaceri apelează mai rar la împrumuturile bancare pentru dezvoltare, plătesc ratele la timp şi sunt mai prudente în comparaţie cu bărbaţii. Domeniile preferate de sexul frumos pentru afaceri sunt comerţul şi serviciile, potrivit reprezentanţilor BCR.

"Femeile reprezintă parteneri buni pentru bănci. Au studii, educaţie, multe dintre femeile antreprenor au studii superioare, iau mai puţine credite în comparaţie cu afacerile conduse de bărbaţi, pentru că sunt mai prudente. Cele mai multe întreprinzătoare au peste 35 de ani şi au început o afacere pentru a deveni propriul stăpân şi pentru că vor venituri mai mari", a declarat, miercuri, Ramona Ivan, director executiv al direcţiei instituţii financiare din cadrul BCR.

Ea a arătat că 35% dintre IMM-urile din portofoliul BCR au în conducere femei, iar 11% sunt deţinute exclusiv de femei. Cifrele sunt apropiate celor din Europa Centrală şi de Est, unde 31-38% dintre afaceri au în conducere femei.

"Regăsim femeile în afaceri mici, de familie, pe care le deschid pentru a fi aproape de familie. Dintre afacerile gestionate de femei, 46% sunt din domeniul comerţului, iar 20% în zona de servicii - resurse umane, training, contabilitate, cosmetică şi înfrumuseţare", a declarat Melania Mirea, şeful departamentului microîntreprinderi şi PFA din BCR.

Spirit antreprenorial dezvoltat

Potrivit reprezentanţilor BCR, comparativ cu femeile din Uniunea Europeană, româncele au un spirit antreprenorial mai puternic, fapt care reiese din creşterea numărului afacerilor conduse de femei începând cu 2006, cu 12-15%.

"Mai ales în perioada de criză femeile s-au orientat spre zona de antreprenoriat, dacă au simţit nesiguranţă la locul de muncă", a spus Mirea.

Pe de altă parte, femeile nu acesează nici fonduri europene, deşi se potrivesc foarte bine profilului candidatului pentru astfel de proiecte.

"Femeile respectă regulile mai bine, sunt mai prudente, au mai multă răbdare şi sunt chiţibuşare. Sunt câteva proiecte deţinute de femei finanţate din fonduri UE, în domenii variate, precum agricultură - creşterea animalelor, ferme vegetale, dar şi servicii, industrie, dar sunt însă prea puţine. Situaţia din România este asemănătoare cu cea din UE sau din alte zone. Femeile se îndreaptă mai ales spre domeniul serviciilor, restaurante, hoteluri, mai puţin construcţii, IT, comunicaţii, transport", a adăugat Ivan.

Femeile sunt foarte bine reprezentate în anumite domenii din România, unul dintre acestea fiind sistemul bancar, unde potrivit Andreei Voinea, directorul executiv al diviziei de resurse umane a BCR, 65-80% dintre angajaţi sunt femei. La BCR, ponderea este de 77%.

În ceea ce priveşte accesul femeilor la funcţii de conducere, Voinea spune că în România cultura lidershipului feminin este mai pregnantă decât în Europa.

"Multe femei din sistemul bancar îşi doresc poziţii de management la nivelul 2-3. Mai puţin la cel senior. Din punct de vedere al resurselor umane, femeia aduce un tip de management diferit. Femeile sunt mai versatile, au dorinţa de a construi, comparativ cu bărbaţii, care caută să câştige, sunt mai creative şi empatice într-o măsură mai mare cu angajaţii şi de asemenea, îşi deleagă sarcinile subordonaţilor. Sunt mai accesibile din punct de vedere al comunicării", a arătat Voinea.

În opinia sa, în România cultura privind accesul femeilor în funcţii de conducere este în curs de schimbare, în favoarea femeilor.

România are o deschidere mai mare pentru promovarea femeilor comparativ cu alte state din Europa Centrală şi de Est.

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite