Business în vacanţa de un milion de dolari

Business în vacanţa de un milion de dolari

Ştefan Vuza călare pe iac în Tibet

Industriaşul Ştefan Vuza a plecat într-o călătorie exclusivistă de opt luni, în jurul lumii,ca să-şi rezolve propria criză de afaceri. Cu siguranţă, lui Ştefan Vuza (41 de ani), proprietarul grupului industrial Serviciile Comerciale Române (SCR), îi va fi imposibil să uite toamna anului trecut.

Ştiri pe aceeaşi temă

VIDEO Miliardarul Ştefan Vuza, la videochatul "Adevărul": "Poţi să trăieşti aici, dar să investeşti bani în România nu recomand"

Ştefan Vuza a început negocierile pentru vânzarea unei afaceri-cheie către o mare companie de stat din China, a reînviat o poveste de dragoste de pe vremea facultăţii şi a plecat într-o călătorie în jurul lumii care l-a costat un milion de dolari (0,8 milioane de euro). Lui Vuza i-ar plăcea să spună că şi-a consolidat trei din cei patru piloni care susţin personalitatea umană, „templul" personal. Aceştia sunt activitatea profesională, familia şi relaţionarea cu lumea. Criza i-a măcinat anul trecut peste 50% din veniturile grupului său industrial cu afaceri în chimie, producţie de celuloză, textile, şi l-a forţat să treacă în conservare o parte din activităţi, să restructureze masiv, de fapt să concedieze mai mult de jumătate din cei 7.000 de angajaţi pe care îi avea în 2008. Inutil de adăugat că şi averea i-a scăzut: de la 280 milioane de euro în 2008 la 175 milioane de euro, conform celei mai recente evaluări a Forbes 500 Miliardari.

În sens invers i-au mers însă lucrurile pe plan personal. S-a căsătorit cu o fostă colegă de facultate (a absolvit Academia de Studii Economice), Cezara, cu care trăise o idilă în anii studenţiei. După ce a făcut în septembrie o ceremonie religioasă pe plaja din Vama Veche a plecat, împreună cu soţia, într-un voiaj de lux care a durat nu mai puţin de opt luni. A parcurs, fără îndoială, una dintre cele mai scumpe şi spectaculoase călătorii pe care le-a făcut un român vreodată - este, alături de Cezara, primul client din România care a pus piciorul pe vasul de croazieră german Europa, cel mai luxos din lume, singurul de şapte stele. Pe scurt, un fel de Burj Al Arab al mărilor şi oceanelor.

Înapoi, la Companie

Ineditul este în altă parte. Ştefan Vuza a plecat într-o călătorie de 234 de zile, într-o vreme când reflexul majorităţii antreprenorilor români a fost să-şi crească implicarea în companii până la peste 12 ore pe zi. Un reflex valabil nu doar în cazul românilor. Aşadar, cum să-ţi iei vacanţă în cea mai vitregă perioadă din ultimii 20 de ani de capitalism românesc? O întrebare care conţine şi răspunsul, pentru că fix recesiunea este declanşatorul acestui demers.

Teoria lui Vuza este că, atunci când lucrurile merg prost în business, trebuie să te distanţezi puţin. Puţin mai mult: în cazul său, să pleci din Cluj-Napoca, sediul central al Serviciilor Comerciale Române şi locul unde omul de afaceri îşi petrece mare parte din timp, până în Bora Bora, Antarctica sau Tibet. Crede că a administra prin control este un mod de a rezolva problemele din afaceri doar pe termen scurt. „Dacă nu ai idei, te concentrezi pe zona asta de control", sintetizează Vuza.

Mai puteţi citi în numărul 45 al revistei „Forbes România":

- 54, 55... numărătoarea continuă. Faptul că Billa, cea mai mare reţea de supermarketuri din România, are venituri mai mici decât în 2007, deşi şi-a dublat numărul de magazine, ridică nişte semne de întrebare. Emil Stefanov, şeful retailerului german, are câteva răspunsuri.

- Bucătar de elită angajat sau patron. Şefii, în general, sunt invidiaţi pentru banii pe care îi câştigă. De multe ori, doar pentru bani. Şefii bucătari însă - unii câştigă poate mai mult decât managerii - sunt invidiaţi şi pentru viaţa savuroasă pe care o duc. Atunci, de ce ar avea ei motive de nemulţumire?

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:


citeste totul despre:
Modifică Setările