Bugetul UE îşi propune consolidarea sectoarelor culturale şi creative europene

0
Publicat:
Ultima actualizare:
creativ

În cadrul următorului buget pe termen lung al UE pentru 2021-2027, Comisia Europeană propune majorarea la 1,85 miliarde euro a finanţării pentru Europa creativă, programul care sprijină sectoarele culturale şi creative europene, precum şi operele audiovizuale.

Andrus Ansip, vicepreşedinte pentru piaţa unică digitală, a declarat: „Mediul digital a transformat peisajul nostru cultural, aducând cu sine noi provocări şi oportunităţi pentru sectoarele culturale şi creative europene. Vrem ca autorii, creatorii şi producătorii din UE să profite la maximum de aceste noi oportunităţi legate de tehnologiile digitale.”

Tibor Navracsics, comisarul pentru educaţie, cultură, tineret şi sport, a declarat: „Cultura a ocupat întotdeauna un loc central în cadrul proiectului european. Ea este elementul care uneşte oamenii. Sectoarele culturale şi creative joacă, de asemenea, un rol crucial de stimulare a evoluţiei economice şi sociale, permiţându-ne să construim relaţii internaţionale puternice. Ne propunem obiective ambiţioase în domeniul culturii şi un robust program Europa creativă ne va permite să le transformăm în realitate. Fac apel la toate statele membre şi la Parlamentul European să susţină această abordare.”

Mariya Gabriel, comisarul pentru economie digitală şi societate digitală, a precizat: „Sprijinul pe care îl acordăm sectoarelor culturale este esenţial pentru a ajuta industria europeană să fie mai competitivă. Un sector audiovizual puternic, pe care îl putem realiza prin programul MEDIA al Europei creative, va consolida cultura, identitatea şi diversitatea europeană şi va contribui la consolidarea valorilor noastre comune în materie de libertate şi de pluralism ale mijloacelor de comunicare în masă”.

Propunerea Comisiei de a consolida sectoarele culturale şi creative ale UE se axează pe trei domenii: MEDIA – programul din cadrul Europei creative care sprijină industria de film şi alte industrii audiovizuale din UE, cultura şi acţiunea intersectorială:

1. MEDIA: 1.081 miliarde euro vor finanţa proiecte audiovizuale şi vor stimula competitivitatea în sectorul audiovizualului în Europa. Programul MEDIA va sprijini în continuare dezvoltarea, distribuirea şi promovarea filmelor, programelor TV şi a jocurilor video europene. În următorii ani, se vor investi mai multe fonduri în promovarea şi distribuirea la nivel internaţional a lucrărilor şi tehnicilor narative europene inovatoare, inclusiv în domeniul realităţii virtuale. Se va crea un anuar online al filmelor din UE pentru a spori accesibilitatea şi vizibilitatea lucrărilor europene.

2. CULTURĂ: 609 milioane euro din noul buget vor fi alocate pentru promovarea sectoarelor culturale şi creative europene. Se vor înfiinţa proiecte, reţele şi platforme de cooperare pentru a conecta artişti talentaţi din întreaga Europă şi pentru a permite creatorilor să coopereze mai uşor peste graniţe.

3. INTERSECTORIAL ÎN DOMENIILE CULTURAL ŞI MEDIA: 160 milioane euro vor finanţa IMM-urile şi alte organizaţii care activează în sectoarele culturale şi creative. Această finanţare va fi utilizată şi pentru a promova cooperarea în materie de politică culturală pe teritoriul UE, pentru a promova un univers mediatic caracterizat prin libertate, diversitate şi pluralism şi pentru a sprijini un jurnalism de calitate şi alfabetizarea mediatică.

Cultura poate juca un rol pozitiv în consolidarea rezilienţei societăţii europene şi a economiei noastre. Ca urmare a procesului de digitalizare şi a concurenţei globale, este necesar un sprijin susţinut în sectoarele culturale şi creative europene. Se pot face mai multe pentru a stimula producţiile transfrontaliere, pentru a se garanta că operele europene sunt distribuite la scară mai largă şi că profităm la maximum de tehnologiile digitale, menţinând în acelaşi timp diversitatea culturală şi lingvistică a Europei. Mai mult, prin consolidarea culturii şi creativităţii în UE, putem sprijini mai bine libertatea şi pluralismul mijloacelor de informare în masă, care sunt cruciale pentru menţinerea unor societăţi deschise, favorabile incluziunii şi creative. Acesta este motivul pentru care Comisia propune o majorare a finanţării pentru programul Europa creativă.

Etape următoare

Un acord rapid asupra întregului buget pe termen lung al UE şi asupra propunerilor sale sectoriale este esenţial pentru a asigura că fondurile UE încep să producă rezultate pe teren cât mai curând posibil.

În cazul în care se înregistrează întârzieri, mii de organizaţii, reţele sau întreprinderi culturale şi creative nu îşi vor putea demara proiectele la timp. La rândul lor, festivalurile cu filme sau cu muzică din Europa se pot confrunta cu probleme financiare şi mii de profesioniştii din domeniul audiovizualului nu ar fi în măsură să participe la proiectele finanţate prin Europa creativă.

Ajungerea în 2019 la un acord privind următorul buget pe termen lung ar asigura o tranziţie fără probleme între actualul buget pe termen lung (2014-2020) şi noul buget pe termen lung, precum şi previzibilitatea şi continuitatea finanţării, în beneficiul tuturor.

Actualul program Europa creativă se desfăşoară în perioada 2014-2020. Propunerea privind un nou program Europa creativă face parte din capitolul „Investiţia în oameni” al propunerii de buget pe termen lung al UE. Principalul său obiectiv este de a promova cultura europeană care contribuie la formarea unei identităţi europene. Noul program urmăreşte, de asemenea, să le ofere cetăţenilor mijloace de acţiune prin promovarea şi protejarea drepturilor şi a valorilor fundamentale şi să creeze posibilităţi de implicare şi de participare democratică a acestora la procesul politic şi la societatea civilă.

Sprijinul european pentru sectorul cultural şi al audiovizualului a fost acordat timp de mulţi ani prin intermediul a diferite programe de finanţare. Programul Europa creativă 2014-2020 reprezintă o platformă unică de coordonare şi de sprijin constructiv pentru sectoarele culturale şi creative pe întregul continent. Noua propunere de program se bazează pe experienţa acumulată şi îşi propune să continue şi să consolideze elementele care funcţionează. Ea se bazează, de asemenea, pe Anul European al Patrimoniului Cultural 2018, care are drept obiective sensibilizarea cu privire la patrimoniul comun, şi totuşi divers, al Europei şi consolidarea identităţii europene.

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite