Biletele de avion se scumpesc cu 15% din cauza majorării cu aproape 19% a accizelor la kerosen de la 1 ianuarie 2014

0
Publicat:
Ultima actualizare:
La un consum de 700 de kilograme de kerosen pe ora de zbor, acciza de 445,9 euro/1.000 de litri de carburant va avea un impact semnificativ asupra biletului de avion. FOTO Reuters
La un consum de 700 de kilograme de kerosen pe ora de zbor, acciza de 445,9 euro/1.000 de litri de carburant va avea un impact semnificativ asupra biletului de avion. FOTO Reuters

Majorarea accizelor la kerosen (principalul carburant al aeronavelor) cu 18,6% de la 1 ianuarie se va transfera aproape integral în preţul biletelor. Scumpirile vor interveni imediat ce operatorii vor cumpăra carburant cu noile accize.

Între combustibilii la care accizele se vor calcula după noua metodă şi vor creşte semnificativ se numără şi kerosenul, carburantul avioanelor.

Concret, la acest produs, accizele vor creşte cu 18,6%, de la 375,91 euro/1.000 de litri la 445,91 euro/1.000 de litri, în condiţiile în care carburantul este cel mai important cost operaţional în transporturile aeriene.
Iar dacă acest cost creşte cu aproape 19%, se scumpeşte proporţional şi ora de zbor, lucru care va duce la o scumpire cu cel puţin 15% a biletului de avion, estimează reprezentanţii companiilor aeriene.

Operatorii, cu decizia pe masă

Un avion de dimensiuni medii, cum au majoritatea companiilor de linie, consumă între 600 şi 700 de kilograme de kerosen la ora de zbor, deci vă puteţi da seama ce înseamnă o acciză crescută la 445 de euro pe mia de litri. O asemenea majorare se va reflecta integral în preţul biletelor, dacă şi la anul vom avea cotaţiile de azi pe pieţele internaţionale. Noi ne uităm pe cotaţiile Bursei de la Rotterdam, iar cei care ne distribuie kerosenul în România mai adaugă taxele şi comisioanele. Dacă majorarea accizei va ajunge până la noi, la operatorii aerieni, atunci şi biletele se vor scumpi proporţional. Carburantul înseamnă 35% din costul orei de zbor şi este cel mai important factor de cost, astfel că impactul accizelor se va vedea imediat“, ne-a declarat Adrian Ionaşcu, director general adjunct al companiei aeriene Blue Air.

El a precizat, însă, că scumpirile nu vor fi aplicate de acum, deşi se vând deja bilete pentru vara anului viitor, pentru că „nu ne putem baza pe ceva care nu a intrat încă în vigoare“. În schimb, „imediat ce vom avea carburanţi mai scumpi (din cauza accizelor sau din alte cauze), respectiv după 1 ianuarie, va trebui să reaşezăm preţurile“, ne-a mai spus specialistul.

Câteva exemple

Aşadar, ora de zbor înseamnă un consum de aproximativ 700 kg de kerosen, iar majorarea accizelor ar putea duce la o scumpire cu aproape 19% a carburantului, respectiv cu 15% a biletului.

Iată ce ar putea însemna asta pe principalele rute aeriene care sunt echivalente cu o oră de zbor:
** Bucureşti-Timişoara, unde biletul dus-întors costă acum între 220 şi 250 de euro la rezervare imediată (plecarea după puţine zile de la cumpărarea tichetului), va avea costuri de la 253 la 287 de euro;
** Bucureşti-Iaşi, care costă azi între 260 şi 300 de euro, am putea avea bilete de 300 până la 345 de euro;
** Bucureşti-Cluj-Napoca, unde avem azi bilete cu 240-280 de euro, vom avea preţuri cuprinse între 275 şi 320 de euro.

În condiţiile în care gradul de ocupare a aeronavelor este tot mai scăzut, iar preţul biletelor este prohibitiv pentru majoritatea românilor, este chiar interesant de văzut cât de mult se vor scumpi, de fapt, transporturile aeriene de pasageri după 1 ianuarie 2014, odată cu majorarea accizelor la kerosen.

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite