Avertismentul ministrului Transporturilor: CFR Călători nu va avea vagoane suficiente pentru a satisface nevoia de trafic din această vară

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Lucian Sova FOTO Inquam Photos Octav Ganea
Lucian Sova FOTO Inquam Photos Octav Ganea

Compania naţională de transport al călătorilor CFR Călători va traversa foarte greu această vară, deoarece nu va avea vagoane suficiente pentru a satisface nevoia de trafic, mai ales pentru litoral, a declarat ministrul Transporturilor, Lucian Şova, pentru  Agerpres.

El a precizat că, din 1.200 de vagoane pe care compania le are în inventar, 400 erau oprite din cauze tehnice. Şova a subliniat că s-a început o procedură de licitaţie în vederea achiziţionării unui număr de 100 de automotoare tip Săgeată albastră Desiro, „însă nimic nu va veni pentru sezonul estival”. Despre acestea, ministrul a spus că se aşteaptă să le aibă din septembrie - octombrie. „Se repară, se fac eforturi să se gestioneze acest trafic cu un pic mai mult de 2/3 din totalul parcului pe care ar fi putut să îl exploateze”, a spus el.

Ministrul Transporturilor afirmă, în interviul acordat Agerpres, că în proporţie de 51% crede că liberalizarea transportului pe calea ferată ar aduce beneficii directe şi imediate publicului călător, iar 49% susţine ideea de a mai conserva nişte avantaje pe piaţa internă în sensul maturizării.

Întrebat dacă România este pregătită să liberalizeze transportul pe calea ferată, Şova a răspuns: „Asta este o întrebare chiar foarte interesantă pe care mi-o pun de la începutul mandatului, în sensul că într-un fel sunt prins ca minister şi ca ministru într-o dilemă al cărei răspuns, oricare ar fi, nu este perfect. Şi de ce spun acest lucru: pe de o parte este clar că trebuie să susţinem interesele legitime ale companiei de transport pe calea ferată, al cărei acţionar suntem; pe de altă parte conştientizez faptul că, totuşi, noi reprezentăm la nivel de guvern interesele generale ale cetăţenilor.

Dată fiind situaţia pe care am găsit-o - şi pe care mă strădui, împreună cu managerii respectivi, să o îmbunătăţesc - există un anumit grad de insatisfacţie a publicului călător legat de calitatea serviciilor pe care le oferă CFR Călători. Pe de altă parte, putem prezuma, fără a avea alte considerente, că, dacă ar veni după liberalizare operatori importanţi din Europa, aceştia ar putea oferi nişte servicii de mai bună calitate.

Mai degrabă astăzi, fără ca asta să fie neapărat o declaraţie care să definească o strategie, astăzi sunt mai aproape de ideea că liberalizarea ar trebui să se petreacă în interesul general, iar interesul general este acela de a avea trenuri mai bune, mai multe şi care să circule mai repede, ceea ce azi nu se întâmplă. 

Pe de altă parte, interesul economic al ministerului, prin compania de transport călători, ar fi acela de a-i mai conserva exclusivitatea pe piaţă într-un fel - şi nu mă refer doar la compania de stat, căci, dacă nu s-ar petrece liberalizarea, practic am mai conserva exclusivitatea operatorilor români. Şi aici avem o datorie, pentru că această companie de stat, precum şi cele private, dau locuri de muncă, învârt banii în România, îşi plătesc impozitele în România şi, din această perspectivă, există argumente care să susţină ideea că ar trebui să mai lăsăm piaţa românească să se maturizeze.

În procente, pot să spun că în proporţie de 51% cred că liberalizarea ar aduce beneficii directe şi imediate publicului călător, 49% susţin ideea de a mai conserva nişte avantaje pe piaţa internă în sensul maturizării. Din păcate, a fost timp destul şi nu putem veni cu argumente consistente că această piaţă şi aceste companii s-au maturizat, având în vedere că situaţia lor s-a înrăutăţit în timp, nu s-a consolidat”.

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite