Autostrada Târgu Mureş - Iaşi, gata până cel târziu în 2026-2027. Cum a schimbat Guvernul proiectul

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Autostrada Targu Mures Iasi Ungheni

Guvernul a anunţat marţi că Autostrada Târgu Mureş – Iaşi va fi gata până cel mai târziu în 2027, iar proiectul va fi construit cu fonduri europene.

Guvernul a detaliat într-o notă soluţii şi calendar de implementare pentru Autostrada Târgu Mureş - Iaşi – Ungheni.

Executivul susţine că până în ianuarie 2021 se va finaliza revizuirea şi actualizarea Studiului de fezabilitate aferent sectorului 1 – Târgu Mureş – Târgu Neamţ. Finalizarea lucrărilor la segmentul de autostradă se va realiza în termen de 60 de luni de la emiterea ordinului de începere a proiectării şi execuţiei, estimându-se finalizarea construcţiei pentru perioada 2026-2027.

Până la finele anului 2022 se va finaliza revizuirea şi actualizarea Studiului de fezabilitate aferent sectoarelor 2-3 – Târgu Neamţ – Iaşi – VO Iaşi Nord. Finalizarea lucrărilor la segmentul de autostradă Târgu Neamţ – Iaşi (inclusiv VO Iaşi) se va realiza în termen de 36- 48 luni de luni de la emiterea ordinului de începere a proiectării şi execuţiei, estimându-se finalizarea construcţiei pentru perioada 2025-2026.

Până la sfârşitul anului 2021 se va finaliza revizuirea şi actualizarea Studiului de fezabilitate pentru sectorul 4 - Iaşi – Ungheni. Finalizarea lucrărilor la segmentul de autostrada Iaşi – Ungheni se va realiza în termen de 24-36 de luni de la emiterea ordinului de începere a proiectării şi execuţiei estimându-se finalizarea construcţiei pentru perioada 2024-2025

Finalizarea lucrărilor la Podul Ungheni se va realiza în termen de 24 de luni de la emiterea ordinului de începere a proiectării şi execuţiei, estimându-se finalizarea construcţiei pentru anul 2023, susţine Guvernul.

Executivul mai susţine că finanţarea aferentă documentaţiilor tehnico-economice şi execuţiei sectoarelor autostrăzii Târgu Mureş - Ungheni va fi asigurată din POIM 2014-2020 (n+3), PO Transport 2021-2027, respectiv bugetul de stat, credite externe nerambursabile, precum şi alte surse legal constituite.

Soluţii şi calendar de implementare

Guvernul propune completarea şi actualizarea Studiului de Fezabilitate pentru sectorul Târgu Neamţ – Iaşi: 78,30 km (61,30 km –Tg. Neamţ – Iaşi +17 km – VO Iaşi Nord).

Mai precis, având în vedere costurile mari de execuţie estimate pentru Sectorul VO Iaşi Nord (Leţcani – Vânători), de aproximativ 40 milioane euro / km precum şi lipsa Acordului de Mediu pe această secţiune, Executivul consideră oportună includerea sectorului Leţcani – Vânători (17 km) în cadrul sectorului Târgu Neamţ – Iaşi.

Având în vedere faptul că în cadrul contractului pentru sectorul Târgu Neamţ – Iaşi există posibilitatea modificării traseului autostrăzii se consideră oportună eliminarea cerinţei cu privire la obţinerea Acordului de Mediu din cadrul contractului aferent Sectorului Iaşi – Ungheni, cum este prevăzut in prezent şi solicitarea acestuia în cadrul contractului aferent Sectorului Târgu Neamţ – Iaşi.

După completarea/actualizarea Studiului de Fezabilitate, elaborare P.A.C si P.T.E se propune scoaterea la licitaţie execuţie lucrări. În cadrul Studiului de Fezabilitate vor fi identificate sectoarele prioritare (sectoare care îndeplinesc rolul de variante de ocolire etc.) şi vor fi promovate pentru execuţie lucrări în funcţie de disponibilităţile financiare.

Calendarul de implementare prevede depunerea cererii de finanţare în cadrul POIM 2014- 2020 în trimestrul II 2020 şi lansarea execuţiei lucrărilor cu finanţare din fonduri europene în perioada 2022-2023.

Elemente tehnice privind loturile şi sursele de finanţare

Având în vedere că strategia de dezvoltare a infrastructurii de transport are la bază Master Planul General de Transport aprobat prin H.G. 666/2016, obiectivul de investiţie Autostrada Târgu Mureş – Ditrău – Târgu Neamţ – Iaşi – Ungheni, (Autostrada A8) este sectorizată astfel:

1. Sector Târgu Mureş – Târgu Neamţ

Faza completare şi revizuire SF – Contract semnat în Mai 2019 pentru o valoare 17,5 milioane lei fără TVA aflat în derulare cu termen de finalizare: 01.2021.

Sursa de finanţare: Fonduri Externe Nerambursabile POIM 2014-2020. În bugetul MTIC aferent anului 2020 este prevăzută suma de 15.908.000 lei ce acoperă necesarul de finalizare a contractului.

2. Sector Târgu Neamţ – Iaşi

Conform soluţiei prezentata la capitolul cu finanţare din fonduri europene nerambursabile.

3. Sector VO Iaşi Nord: Leţcani – Vânători

Faza proiectare şi execuţie lucrări - documentaţia este în curs de validare de către ANAP şi încărcare în SICAP. Se propune includerea acestei secţiuni în tronsonul Tg. Neamţ – Iaşi conform soluţiei prezentată la capitolul cu finanţare din fonduri europene nerambursabile.

4. Sector Iaşi – Ungheni

Faza Completare/Revizuire S.F si elaborare P.A.C - Procedură de licitaţie in derulare – evaluare oferte depuse cu termen de finalizare 19 luni, de la emiterea ordinului de începere a lucrărilor. Sursa de finanţare - Fonduri Externe Nerambursabile POIM 2014-2020 În bugetul MTIC aferent anului 2020 este prevăzută suma de 9.400.000 lei.

5. Sector Pod peste Prut la Ungheni

Studiul de fezabilitate a fost avizat în cadrul CTE interministerial în anul 2018. Faza Proiectare şi Execuţie lucrări - documentaţia este în curs de validare de către ANAP şi încărcare în SICAP. Cu termen de realizare 24 luni de la emiterea ordinului de începere a lucrărilor. Valoarea estimată a contractului de proiectare şi execuţie: 127 mil. lei fără TVA. Sursa de finanţare - Fonduri Externe Nerambursabile POIM 2014-2020.

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite