
Nu există risc real de infecţie cu COVID-19 prin alimente şi nici de contaminare din ambalaje alimentare, a scris miercuri pe Facebook directorul general al Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor, Paul Anghel.
„Nu există risc real de infecţie prin
alimente. Din comunicările transmise de către Organizaţia Mondială a Sănătăţii
(OMS) şi Autoritatea Europeană pentru Siguranţă Alimentară (EFSA) rezultă că nu
există nici un raport sau alte evidenţe de transmitere a bolii COVID -19 prin
consumul de alimente. Coronavirusurile nu se pot multiplica în alimente, ele au
nevoie de un animal sau de o gazdă umană pentru a se multiplica. Nu există
informaţii privind prezenţa în aliment a virusului, supravieţuirea acestuia în
aliment şi riscul de infectare a oamenilor. Nu există risc real de contaminare
din ambalajele alimentare. Deşi studiile recente arată că virusul SARS-CoV-2
persistă până la 24 de ore pe carton şi până la câteva zile pe suprafeţe mai
dure (oţel, plastic) nu există nicio dovadă că ambalajele contaminate transmit
infecţia”, precizează Paul Anghel.
El a reamintit, în context, că operatorii din
domeniul alimentar au deja reglementate, implementate şi verificate regulile de
igienă, acestea având ca scop evitarea contaminării alimentelor cu agenţi
patogeni, inclusiv cu cei responsabili de COVID -19.
Anghel subliniază, totodată, că pe perioada
COVID-19 în unităţile din domeniul alimentar sunt necesare măsuri suplimentare
cum am ar fi distanţarea fizică, evitarea contactelor externe, măsuri
suplimentare de igienă acolo unde este cazul (în unităţile de vânzare cu amănuntul)
sau alte măsuri de prevenire a răspândirii virusului şi pentru situaţiile în
care s-a identificat o persoană infectată.
„În plus faţă de măsurile de igienă curente,
sunt necesare următoarele: punerea la dispoziţia consumatorilor a
dezinfectanţilor/şerveţelelor de unică folosinţă la intrarea şi ieşirea din
unitate, informarea corectă şi corespunzătoare a consumatorilor privind
regulile de igienă, identificarea punctelor de atingere cu risc şi asigurarea
că ele sunt curăţate şi dezinfectate (coşuri cumpărături, cântare, mânere etc).
În cazul vitrinelor deschise cu produsele alimentare, vânzarea poate fi
asistată sau cu autoservire directă de către consumator, fiind necesare
următoarele: vânzare asistată (preparate carne, brânză, preparate culinare
gătite, brutărie şi patiserie), spălarea frecventă a mâinilor lucrătorilor,
utilizarea de mănuşi, curăţarea şi igienizarea tejghelelor, vitrinelor,
tacâmurilor şi a tuturor suprafeţelor cu care intră în contact produsul
alimentar”, arată directorul general al ANPC.
La standurile de autoservire (produse
panificate şi patiserie), produsele de panificaţie şi patiserie vrac expuse în
magazine trebuie să fie plasate în vitrine din plexiglas, fiind puse la
dispoziţie pungi şi cleşti, iar în cazul în care acestea se vând în standuri
deschise cu autoservire trebuie să fie plasate spre vânzare în ambalaje din
plastic, celofan sau hârtie.
Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos: