Agenţiile de turism nu-şi mai pot înşela clienţii. Ce sume le pot returna

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Agenţiile de turism vor fi obligate să returneze turiştilor contravaloarea pachetelor achiziţionate în situaţia în care operatorii se afla în dificultate financiară. Proiectul de ordonanţă prevede şi suportarea cheltuielilor de repatriere, dacă în pachetele turistice vândute este inclus şi transportul. În caz contrar, agenţiile de turism pot fi amendate cu 14.500 lei, faţă de  nivelul de 400 - 1000 lei din prezent.

Ministerul Turismului a elaborat un proiect de ordonanţă prin care doreşte să elimine incertitudinile turiştilor privind corectitudinea agenţiilor de turism şi să-i asigure că vor beneficia de servicii de calitate.

„Adoptarea prezentului act normativ, prin modificările aduse, oferă posibilitatea de a răspunde cu celeritate cerinţelor Comisiei Europene, privind obligaţiile ce ne revin ca stat membru al Uniunii Europene, luând în considerare Dosarul EU Pilot 7052/14/JUST, prin care România a fost notificată să intervină de urgenţă asupra cadrului de reglementare privind protecţia turiştilor în calitate de consumatori finali, asupra eliminării riscului de nerambursare a sumelor achitate sau de nerepatriere a acestora, în cazul în care agenţiile de turism sunt în dificultate financiară, definită conform art. 5 pct. 27 din Legea nr. 85/2014 privind procedurile de prevenire a insolvenţei şi de insolvenţă, cu modificările şi completările ulterioare”, justifică Ministerul Turismului necesitatea adoptării de urgenţă a actului normativ.

Ce garanţii trebuie să ofere agenţiile turiştilor 

Proiectul de act normativ prevede că agenţiile de turism cu sediul pe teritoriul naţional, care comercializează către consumatori persoane fizice pachete de servicii turistice sau componente ale acestora, „au obligaţia să asigure furnizarea serviciilor turistice sau rambursarea tuturor plăţilor efectuate de către sau pe seama turiştilor, în măsura în care respectivele servicii contractate nu sunt furnizate ca urmare a faptului că agenţia de turism se află în dificultate financiară, definită potrivit legii”.

Astfel, în cazul în care în contractul privind comercializarea pachetului de servicii turistice este inclus transportul de pasageri, agenţia de turism asigură şi garanţii pentru repatrierea turiştilor.

Sistemele de garantare a răspunderii agenţiilor de turism pentru furnizarea serviciilor turistice către consumator sunt reprezentate de scrisori de garanţie bancară, poliţe de asigurare sau alte instrumente de garantare legal constituite, care pot funcţiona în paralel sau asociat.

Garanţia este efectivă şi acoperă costurile previzibile în mod rezonabil.

„Garanţia se referă la valorile plăţilor efectuate de către sau pe seama turiştilor în legătură cu serviciile turistice, ţinând cont de perioada scursă între avansurile plătite şi plăţile finale şi finalizarea furnizării serviciilor. Garanţia trebuie să acopere şi costurile estimate ale repatrierii. Suma asigurată şi modalitatea de organizare şi funcţionare a sistemelor de garantare se stabilesc prin ordin al Ministrului Turismului şi norme ale Autorităţii de Supraveghere Financiară”, se arată în proiectul de ordonanţă postat spre dezbatere pe site-ul M inisterului Turismului.

Ministerul recunoaşte că există cazuri de turişti înşelaţi de agenţii 

Recunoscând că „în prezent disciplina/gradul de încredere privind activitatea de comercializare a pachetelor de servicii turistice este precară”, şi existenţa cazuisticii „turiştilor înşelaţi de agenţii de turism”, ministerul arată că se impune intervenţia urgentă asupra reglementării modalităţii şi procedurilor de transmitere către Ministerul Turismului a informaţiilor referitoare la activitatea desfăşurată în agenţiile de turism.

Operatorii, obligaţi să transmită ministerului informaţii financiare reale

 Cu titlu exemplificativ, „dar nu limitativ”, ministerul spune că ar trebui să primească date privind capitalul social subscris şi vărsat, pierderi/profit, volum al vânzărilor, existenţa şi recunoaşterea reciprocă a raporturilor contractuale dintre ofertant (agenţie de turism) şi prestatorul de servicii final (hotelier, transportator, etc) informaţii reale privind suspendarea/reluarea activităţii unei agenţii de turism, informaţii ce vor contribui substanţial „la reducerea semnificativă sau eliminarea faptelor de natură infracţională (de regulă – înşelăciune)” şi „la o bună informare a turiştilor privind piaţa serviciilor turistice oferite prin intermediul agenţiilor de turism, iar în ansamblu, la redobândirea sau creşterea gradului de încredere/siguranţă în acest sector de activitate”.

Amenzi de peste 14 ori mai mari decât în prezent

În ceea ce priveşte „măsurile coercitive”, ministerul propune mărirea cuantumului amenzii la 10 puncte – amendă, faţă de cel actual cuprins între 400 lei şi 1.000 lei constituie un avantaj incontestabil în exercitarea atribuţiilor de control ale statului în raport cu obligaţiile ce revin operatorilor economici privind respectarea prevederilor legale prevăzute de actul normativ supus modificării. 

Un punct-amendă reprezintă contravaloarea unui salariu de bază minim brut pe ţară garantat în plată stabilit, în condiţiile legii, adică 1.450 lei. 

Controlul respectării dispoziţiilor ordonanţei se face de către structura cu atribuţii de control din cadrul Ministerului Turismului şi de către Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC).

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite