Adevărul Live, Costin Borc: Există o discriminare implicită între firmele româneşti şi cele străine. Ministrul  prezintă bilanţul a 12 luni de guvernare

Costin Borc, ministrul Economiei, prezintă bilanţul celor 12 luni de guvernare 

Vicepremierul Costin Borc, ministrul Economiei, a prezentat, la Adevărul Live, bilanţul celor 12 luni de guvernare, menţionând printre principalele realizări Strategia „România Competitivă“, implementarea unor măsuri care să vină în sprijinul sectorului de cercetare-dezvoltare şi gestionarea relaţiei cu societăţile de stat.


Urmăreşte emisiunea în modulul Adevărul Live

Iată cele mai importante declaraţii ale vicepremierului: 


- - Prima realizare în mandat este elaborarea strategiei „România Competitivă”. A fost un efort al nostru, apoi un efort a mai mult de 600 de experţi şi ceea ce spune acest document este că România poate creşte sănătos cu peste 5% în condiţiile unor reforme structurale în privinţa productivităţii şi locurilor de muncă, nu prin consum. Existăm doi factori care favorizează producţia, în primul rând infrastructura rutieră, de sănătate şi în educaţie
-O a doua realizare este că am dat câteva impulsuri privind structura economiei, dintr-un loc de producţie low cost spre unul concentrat pe cercetare dezvoltare. Ieri am trecut în şedinţa de Guvern o prevdere privind învăţământul dual
- O a treia realizare ar fi felul în care am gestionat întrerinderile de stat. Mi-am propus să nu fiu un ministru de întreprindere şi am reuşit. Credem că trebuie să lăsăm Consiliului de Administraţie să îşi facă treaba fără implicare politică. Vă dau un exemplu. L-am cunoscut pe noul director general de la Sare după ce a fost numit, iar acesta e un pas important care statul a numit un CA profesionist selectat prin 109/2011 şi nu ministrul
- La capitolul nerealizări, cred că nu am mers aşa departe în crearea unei Agenţii de Investiţi Străine şi de Comerţ Exterior. Avem OUG pregătită, o vom pune pe site. DE asemenea, sutn carenţe în felul în care ne prezentăm la târgurile de export.  Al treilea lucru unde aş fi vrut să fac mai mult este la Turism. Îmi pare răuu că nu am reuşit să avem o strategie clară dar care au o viziune limitată, proveniţi din hotelărie. Nouă ne trebuie un Chief Marketing Officer al turismului românesc. Statul trebuie să ofere acea imagine a României pe care Bucureştiul, Bucovina, Delta, să se lipească.
- Să avansezi de la locul 94 la 87, privind climatul pentru mediul de afaceri este un pas înainte. Guvernul următor trebuie să ia acest hăţiş de prevederi biografice şi să le simplifice. Să vadă cum arată procesul de obţinere a autorizaţiilor în construcţii etc. Am lăsat un climat mai prietenos pentru emdiul de afaceri, s-a făcut mult pentru debirocratizare, dar e doar începutul unui drum. Cred că am arătat că statul poate deveni un concurent loial pe piaţă pentru că firmele de stat au fost folosite ca instruemnte care distorsionau piaţa. Nu poti să concurezi cu o firmă care câştigă mereu licitaţiile etc.
- Există o discriminare implicită între firmele româneşti şi firmele străine. Dacă avem o firmă românească şi străină cu aceeaşi cifră de afaceri care concurează pentru o autostradă. O firmă românească caută pe piaţă parteneri pentru a face proiectul etc, în timp ce o firmă străină, ce face parte dintr-o multinaţională, scanează resursele din grup, şi găseşte parteneri cu costuri zero. De aceea am cerut directorului Transgaz ca proiectul BRUA să fie realizat de firme româneşti. E momentul ca primii manageri de la revoluţie, ce predau afacerile copiilor, să îşi caute cei mai buni profesionişti din piaţă
- Au fost investiţii anul ăsta: deschiderea fabricii de la Pirelli. Dar sunt lucruri care durează. Această investiţie este demarată pe vremea ministrului Tudose. BAT a anunţata cum două zile investiţii de un miliard. Atât de mult s-a încercat să se demonetizeze ideea de guvern tehnocrat încât s-a şi uitat că nu e de tehnocraţi. Noi suntem indepedenţi politici. Tehnocraţii sunt din ministere.
- Am avut discuţii cu investitori străini. Nu se renunţă la investiţii. E un proiect românesc, pentru a explora proiectul unui transportor blindat românesc, am considerat că e nevoie de expertiză şi suntem la un pas de a semna un joint-venture cu Rheinmetall
- A fost o discuţie cu industria auto pentru o treia uzină de asamblare. Avem dezavantaje dar şi avantaje. Dezavantajul este lipsa infrastructurii. După scandalul Volkswagen, s-ar putea ca motorul diesel s nu aibă un viitor prea sigur în Europa.
- Am avut cu 12% investiţii străine mai mult faţă de anul trecut, mai ales într-un an electoral.
- Nu există neapărat investitori din ţări străine care vor să se mute la noi, dar Brexitul, de exemplu, a creat un interes sporit pentru România. Nu va închide nimeni în Marea Britanie ca să se mute în România, dar o dezvoltare se poate face.
- Eu cred că şi după alegeri va fi stabilitate. Uitaţi-vă la proiectul economic al PSD-nu spune nimic care să sperie. PNL; la fel.
- Legat de investiţiile chineze. Noi suntem o ţară membră UE, funcţionăm după reguli pe care chinezii câteodată nu le înţeleg. Au fost multe proiecte prezentate în relaţia cu China, unele fantasmagorice. Am spsu că face linie de mare viteză Bucureşti - Iaşi, dar nu justifică traficul. Nu văd cum un tren de mare viteză poate fi mai ieftin decât un avion low-cost. Sau să plătească chinezi canalul Siret - Bărăgan. Dar cu ce scop? m stabilit cu chinezii să facem două proiecte mari -Rovinari şi Cernavodă. Rovinari - a existat chiar o discuţie privind semnarea colaborării, la Riga. Există însă şi o politeţe faţă de guvernul care va urma -  să nu ne angajăm noi în numele lor. La Cernavodă s-a înaintat mult pe reactoarele 3 şi 4. Nu aş spune că nu mergem bine pe relaţia cu China, proiectele Rovinari, Cernavodă sunt pregătite, guvernul viitor poate face paşii necesari.
- Companiile unde nu s-au făcut numiri pe 109. Am făcut o mică pauză după publicarea legii şi a normelor.Suntem în urmă la companile din industria de Apărare. Am reuşit să facem Plafar, Sarea, Cuprumin, CS la Transelectrica, am făcut numit la Oil Terminal. În acest guvern au fost 2 scoli de gândire. Cred că gestionarea întreprinderilor de stat trebuie pusă într-un holding, cu marele avantaj că se poate face un transfer de bune practici. Nu avem astăzi niciunde capacitate de analiză a rezultatelor întreprinderilor de stat. Dacă s-ar pune toate întreprinderile împreună, şi ar fi gestionate într-un fel de holding am putea avea un centru de excelenţă pe achiziţii, un centru de competenţă pe finanţe, un centru de competenţă pe resurse umane. Există intreprinderi ca Electrica, ce au de multă vreme guvernare corporatistă dar nu au încă performanţă.
- Mă bucur că există discuţia despre fond suveran, dar să fie condus de profesionişti şi apoi să fie condus de manageri care să poată să implementeze bune practici de la stânga la dreapta
- Avem 2-3 luni de când au fost numiţi noii manageri, este greu să le estimăm performanţa. La sfârşitul anului viitor ar trebui să vedem niste rezultate.
- Oltchim. „Bijuteria petrochimiei româneşti” a intrat în insolvenţă cu un datorii de 3,7 miliarde de lei. Administratorul judiciar încearcă să găsească o formulă de vânzare care să maximizeze veniturile către creditori: Electrica, ANAF etc. S-a ajuns la nouă pachete de vânzare  pentru că atâta timp cât se află că este o investigaţie CE privind un ajutor de stat, o vânzare trebuie făcută în aşa fel încât să avem o vânzare serioasă care să garanteze noului acţionar că nu mai are nicio legătură cu trecutul Alegerea pachetelor, separat sau împreună, trebuie făcută de către cumpărător. AT Kearney a pregătit un information memo, nu ştiu dacă a fost dat cumpărătorilor de bucăţele şi sper că vor exista cumpărători pentru acestea. Sper că Oltchim poate fi o poveste de succes. Firma merge bine, este profitabilă, au făcut o restructurare bună. Consultantul AT Kearney are un succes fee pentru Oltchim  - joacă rolul de bancă de investiţii pe care o căutam pentru Oltchim la finalul anului trecut. Dar în niciun caz vânzarea Oltchim nu se va finaliza în acest an.
- gazoductul BRUA este unul din proiectele europene de conlucrare. Va exista o conexiune între terminalele de gaz lichefiat din Grecia şi posibilitatea ca acestea să ajungă în centrul Europei. Prima parte a conductei este Giurgiu Arad, există o fază Podişor  - Constanta şi a treia Ungaria  - Austria. Acum discutăm de două conexiuni: Arad  spre Serbia şi Slovacia. Reduce dependenţa de gazele ruseşti fie că vorbim de gaze din Transanatolian, fie din conducta de gaze lichefiate. Apoi, este vorba de profesionalizarea Transgaz care trebuie să facă conducta spre Moldova şi conductele în ţară Investitii în tară - e un proiect de 500 de miliioane , cu 4.000 de jocuri în timpul proiectului. Este cea mai lungă traversare sub Dunbăre, foarte bine făcut, realizat la zi, s-a inceput în iunie. Zilele astea ANRM trebuie să îşi de acordul pe cota de gaze pentru import - export. A doua conductă este gata să fie trasă.
-Prezenţa noastră la SIAL nu a fost de calitate, există un raport al Corpului de Control al premierului. Prima concluzie este că vom organiza la acest sistem de târguri cu totul plătit şi vom face doar câteva pavilioane iar în rest, cum schemele de minimis pentru IMM merg foarte bine - să mutăm banii pentru participare către IMM-uri prin aceste scheme. O parte din banii care merg către târguri să meargă spre minimis.
- Cred că am introdus în minister un pic de raţionalizare a banului public. Am fost acuzat că am mărit salariile din minister, dar doar le-am adus la un nivel de 70% din salariile Secretariatului Guvernului, iar acum ne încadrăm în suma bugetată şi dăm bani înapoi.
- O să îmi iau o săptămână de vacanţă şi apoi vreau să mă întorc în mediul privat - că mă voi întoarce în mediul privat sau că voi începe un proiect antreprenorial rămâne de văzut. Nu regret nimic din ce am făcut
- Economia României are nevoie de un consens politic. După alegeri, dacă vrem o economie şi o administraţie publică performante trebuie consens politic. Toate partidele politice trebuie să cadă de acord că duc la capăt de exemplu 7 reforme în ce doi ani neelectorali - 2017 - 2018. Guvernul tehnocrat lasă o ţară cu creştere economică cu 5% în care PIB-ul potenţial a crescut. Industria per ansamblu a progresat bine în condiţiile în care industria extractivă a scăzut mult.
 

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:


citeste totul despre:
Modifică Setările