Ioan Rus, ministrul Transporturilor, la Adevărul Live: După atâta secetă, fiecare vrea autostradă până în poartă. Dar dacă nu se circulă pe ea, mentenanţa te ucide

0
Publicat:
Ultima actualizare:

România va realiza în acest an 60 de kilometri de autostradă, dar cu antamările care se fac acum pentru anii următori vom avea 200 de kilometri pe an, ceea ce ne va duce undeva la o medie de 120 de kilometri de autostradă realizaţi anual, ceea ce înseamnă că vom respecta media de kilometri pe milionul de locuitori la nivel european, a declarat, la Adevărul Live, Ioan Rus, ministrul Transporturilor.

 

Despre companiile de stat şi managerii privaţi

Marx spunea în "Capitalul" că esenţa capitalismului este obţinerea profitului. Nu putem merge decât în condiţii de eficienţă economică. Am discutat cu premierul de mai multe ori despre managementul privat. Inclusiv Banca Mondială ne ajută cu un regulament. Partea variabilă a compensaţiilor financiare va include ţinte şi criterii de performanţă. Dacă el îmi produce profit, atunci îi dau 1% sau 3% din profit. Vreau să ajung să avem un director cu un milion de euro fără să-l invidiez pentru salariu, pentru ca el să-mi producă profit.

Cum să aibă un ministru un salariu de 700-800 de euro şi el răspunde de un domeniu de câteva miliarde de euro. Poţi face asta o perioadă pentru ţară, dar acest tip de discuţii trebuie să o punem într-o zonă de onorabilitate.

Despre sectorul feroviar

În Master Plan nu va exista nicio prevedere că se renunţă la o parte din căile ferate pentru a se face alei pietonale sau piste pentru biciclete. Ca să aducem infrastructura feroviară la nivel actual ne trebuie 25 de miliarde de euro. Transportul feroviar este mai nepoluant decât cel rutier. De exemplu, din Paris până la Bruxelles nu există avion, l-a mâncat trenul, mai ales că acum ajunge la 250 km/h. 

La Cluj, la Combinatul de Utilaj Greu marfa era vagonabilă, adusă feroviar, iar produsul finit ieşea tot pe calea ferată. Acum CUG-ul s-a spart în multe entităţi mici, unde marfa intră cu o dubiţă şi iese tot cu o dubiţă.

Suntem făcuţi pe stânga cu filet pe dreapta: noi exportăm acum unde nu ne imaginam, cabluri pentru BMW, cutii de viteze pentru Mercedes.

Despre autostrada Comarnic-Braşov

image

Din punct de vedere al traficului, Comarnic-Braşov se califică de pe prima poziţie, este cea mai mare nevoie. Nu ştiu despre ce mită ar putea fi vorba, din moment ce încă nu s-a semnat niciun contract, sunt numai negocieri. Se apropie de finalizat toate detaliile. Singurul lucru care ne încurcă puţin este vorba de deficitul bugetar. Să zicem că ei fac autostrada în patru ani şi costă 2 miliarde de euro şi noi le-o plătim în 25 de ani. Una e să îmi pună în deficit 500 de milioane de euro pe an în patru ani şi alta e să îmi treacă 70 de milioane de euro pe mai mulţi ani. Pentru că aşa îmi impactează bugetul, trebuie să reducem alte cheltuieli din alte părţi.

Dacă există corupţie cu privire la aceasta, să fie sănătoşi, avem instituţii care să se ocupe de acest lucru. Noi nu putem face "Daciada" sau "Cantarea României" din lupta împotriva corupţiei, bătălia trebuie să fie pe dezvoltarea economică. Cei care se ocupă de lupta împotriva corupţiei să lupte, cei care trebuie să dezvolte economic ţara, să facă asta. Nu le putem confunda. Poate că e exces de mediatizare, de stenograme, creează o chestiune care e neplăcută. Dar dincolo de acest lucru, faptele spun tot. Dar nu cred că este doar lupta cu corupţia, există şi o nele şi o incompetenţă. Eu îmi impun să le explic: Dacă nu facem nimic împotriva legii nu are nimeni ce să ne facă. Deci grăbiţi-vă! Există şi un exces de tentaţie de a face ceva împotriva legii. Dacă în Germania îţi spune că nu trebuie să parcheze, păi nu parchează. Asta trebuie să facem şi noi. Dezbaterea trebuie să fie pe căi, prin ce mijloace ne dezvoltăm ca ţară.

Despre autostrada Sibiu-Piteşti

Ioan Rus: Despre autostrada Sibiu-Piteşti discutăm dintotdeauna, despre nevoia de a ajuta cel mai mare exportator al ţării, iarăşi toţi suntem de acord. Dar acum discuţia se mută de la necesităţi la posibilităţi. Noi în tot exerciţiul bugetar european până în 2020 avem 6 miliarde de euro toţi banii pentru autostrăzi. Dacă am face Sibiu-Piteşti ar costa 3 miliarde de euro, adică jumătate. Noi să zicem că avem deja dezvoltat triunghiul Timişoara-Arad-Deva. Ne-am gândit să mărim drumul-expres Curtea de Argeş-Sibiu cu câte o bandă pe sens. Aşa ne-ar costa la jumătate şi am avea bani să deschidem şi Piteşti-Craiova. Dar nouă nu ne trebuie numai atât, trebuie să conectăm Moldova de Transilvania fie cu două drumuri-expres, fie cu două autostrăzi. Noi putem conecta un drum de la Vatra Dornei către Ungaria sau de la Bacău la Braşov. Dar la Braşov să facă ce? Trebuie conectat şi Braşovul cu Sibiul şi cu Autostrada Transilvania.

Deja zonele Arad-Timişoara au o dezvoltare mult mai mare decât zonele din estul extrem al ţării. Noi trebuie să dăm şansa tuturor regiunilor să se dezvolte.

image

Despre autostrăzi

În acest an vom face 60 de kilometri de autostradă, dar prin antamările avute deja anul viitor poate vom termina 200 de kilometri, astfel că vom respecta media de 120 de kilometri pe an, care este şi media de kilometri la nivel european pe milionul de locuitori.

Acum, după atâta secetă de autostrăzi, fiecare vrea autostradă până în poartă. Dar dacă nu se circulă pe ea, mentenanţa te ucide. CNADNR trebuie să facă drumuri-expres, care să poată fi extinse.

Autostrada Bucureşti-Alexandria nu se află în actualul Master Plan de Transport

Despre Master Planul de Transport

Ioan Rus: Nu există un document masiv, solid, suficient de bine dezvoltat în interiorul căruia să existe o strategie de transport. Din petice avem totuşi o strategie, în interiorul căruia se află Master Planul de Transport. În data de 31 august va fi terminat, vor urma discuţii cu Comisia Europeană. Avem deja acordul lor informal. Trebuie să găsim o soluţie din punct de vedere economic. De exemplu există fabrica Dacia de la Piteşti, o să vedem cum ajungem în punctul B, în punctul C, în punctul D. Apoi e o problemă de mediu, trebuie să vedem ce deranjăm.

Premierul ar trebui să fie tehnocrat sau membru de partid?

Premierul ar trebui să aibă capacitatea de viziune strategică asupra dezvoltării României. 

PSD ar trebuie să dea viitorul premier?

Alianţa noastră ar trebui să dea mai întâi preşedintele. Ţara are nevoie de o perioadă de linişte şi în starea asta să înceapă construcţia pozitivă. Am speranţa că vom da preşedintele.

Vă gândiţi să candidaţi la şefia PSD, dacă postul rămâne liber?

Nu.

image


Ioan Rus, ministrul Transporturilor (centru, plan secund), de vorbă cu Dan Marinescu (stânga), redactor-şef „Adevărul” şi cu jurnalistul Liviu Iolu (dreapta), în studioul Adevărul Live FOTO David Muntean

Mai puteţi citi:

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite