Amânarea accizei de 7 eurocenţi la carburanţi nu va afecta bugetul. „Taxa de stâlp“ va compensa veniturile pierdute întrucât depăşesc estimările Guvernului

Amânarea accizei de 7 eurocenţi la carburanţi nu va afecta bugetul. „Taxa de stâlp“ va compensa veniturile pierdute întrucât depăşesc estimările Guvernului

Statul va colecta peste 1,5 miliarde de lei din taxa pe construcţii speciale

Renunţarea la acciza suplimentară de 7 eurocenţi pe litrul de carburant va costa statul român 600 de milioane de lei dacă se va aplica până în luna martie, sau 2,6 miliarde de lei pe an dacă măsura nu va fi introdusă niciodată. Însă cea mai mare parte a acestei sume va fi compensată de „taxa pe stâlp“, pentru care se va strânge o sumă mult mai mare decât se prevedea iniţial.

Ştiri pe aceeaşi temă

Ministrul Finanţelor, Daniel Chiţoiu, anunţa recent că din „taxa pe stâlp“ se vor colecta la buget 480-500 de milioane de lei, însă această sumă este mult sub nivelul actual ce se va colecta. Pe de altă parte, Liviu Voinea – ministrul delegat pentru Buget – anunţa la emisiunea „După 20 de ani“, de la Pro TV, că  Guvernul se aşteaptă la colectarea a 2,6 miliarde de lei.
 
Numai că Fondul Proprietatea anunţa recent, prin vocea lui Greg Konieczny – managerul său – că statul va colecta între 700 şi 900 de milioane de lei numai de la companiile din portofoliul său. Spre exemplu, Nuclearelectrica a anunţat deja că doar contribuţia sa va fi de 102 milioane de lei. De asemenea, Hidroelectrica anunţa prin vocea lui Remus Borza, pe atunci preşedinte al Consiliului de Supraveghere, că impactul asupra societăţii va fi de 40 de milioane de euro, ceea ce înseamnă peste 160 de milioane de lei. De asemenea, mari cotizanţi vor fi companiile de distribuţie şi transport, atât în domeniul gazelor cât şi a electricităţii. În fine, Petrom va avea serios de cotizat, deoarece taxa se va impune şi pe sondele şi conductele companiei. Petrom va plăti, de altfel, 60% din întreaga sumă colectată din taxa pe construcţiile speciale, potrivit unor surse din piaţa de energie.
Investitorii din domeniul eolian vor avea şi ei de cotizat cu 37,5 milioane de euro, echivalentul a peste 150 de milioane de lei.
Dar taxa va afecta şi infrastructura telecom, estimările fiind pentru colectarea a circa 70 de milioane de lei.
 
La toate acestea se vor adăuga taxele pe infrastructura feroviară şi cele pe infrastructura rutieră. De altfel, Consiliul Fiscal apreciază că din această taxă se vor strânge 1,5 miliarde de lei, de trei ori mai mult decât estimarea Guvernului, potrivit unor surse citate de Mediafax.
 
Care sunt construcţiile speciale ce vor fi taxate
 
Sunt considerate constructii speciale sonde de ţiţei, gaze, sare, platforme de foraj marin, centrale hidroelectrice, termoelectrice, nuclearoelectrice, staţii de transformare şi de conexiuni, precum şi clădirile şi construcţiile speciale anexe ale acestora, posturi de transformare, reţele aeriene de transport şi distribuţie a energiei electrice şi stâlpii aferenţi acestora, cabluri subterane de transport, instalaţii electrice.
Tot în această categori intră şi canalizări şi reţele de telecomunicaţii subterane şi aeriene, căi de rulare, de incintă sau exterioare, galerii subterane, planuri înclinate subterane şi rampe de puţ, puţuri de mină, coşuri de fum, turnuri de racire, baraje şi construcţii accesorii, diguri, construcţii-anexe, de imbunatatiri funciare, porturi, canale navigabile cu ecluzele şi staţiile de pompare aferente canalelor, poduri, viaducte, apeducte şi tuneluri, reţele şi conducte pentru transportul sau distribuţia apei, produselor petroliere, gazelor şi lichidelor industriale, reţele şi conducte de termoficare şi reţele de canalizare, terasamente, platforme betonate, împrejmuiri, instalaţii tehnologice, rezervoare şi bazine pentru depozitare.
 
Băsescu e convins că acciza nu va intra în vigoare
 
Preşedintele Traian Băsescu a declarat, miercuri, că se bucură pentru „decizia înţeleapă“ a premierului privind renunţarea la acciza pe combustibil şi şi-a exprimat convingerea că această accize nu va intra niciodată în aplicare.
 
„Mă bucur că Guvernul a luat o decizie înţeleaptă, şi acest lucru creează premisele că colaborăm, Guvern şi Preşedinţie, pentru a obţine nişte condiţii realiste, favorabile ţării şi relansării creşterii economice în 2014, în discuţiile pe care le vom avea în ianuarie“, a spus Traian Băsescu.
Şeful statului a mai spus că este convins de faptul că acciza pe combustibil nu va mai fi introdusă niciodată: „Convingerea mea este că cele trei luni vor fi prelungite la «pentru totdeauna»“, a spus el.
 
Şeful statului a mai precizat că, având experienţă în a privi într-un buget, poate spune că dacă se consolidează şi capacitatea ANAF de a diminua evaziunea fiscală, pe măsurile şi veniturile pe care le are statul în momentul de faţă, are convingerea că, de la mijlocul anului, fără introducerea de taxe suplimentare pe combustibil, putem să începem primii paşi şi pentru reducerea CAS.
 
Facilităţile pentru petrolişti, aprobate de Guvern
 
Pe de altă parte, Guvernul a aprobat deja ieri facilităţile pentru companiile petroliere, astfel încât acestea să le convingă nu majoreze preţurile cu echivalentul accizei de 7 eurocenţi. Acestea sunt facilităţi la cota de biocarburant, calitatea benzinei şi scăderea emisiilor de gaze cu efect de seră.
 
.Mai puteţi citi: 

Cât pierde statul din revoluţia şoferilor: amânarea introducerii accizei de 7 eurocenţi la motorină produce o gaură de aproape 125 de milioane de euro în buget. După ce a cedat la presiunile transportatorilor de marfă aflaţi în grevă şi a amânat cu trei luni supraaccizarea motorinei, statul va încasa cu peste 120 de milioane de euro mai puţin la buget.

Comisia Europeană: Propunerile alternative la acciză trebuie să aibă acelaşi impact bugetar.Alternativele pe care le propune România în locul accizei de 7 eurocenţi la motorină trebuie să aibă acelaşi impact bugetar ca această taxă, a declarat, marţi, purtătorul de cuvânt al CE, Simon O’Connor.
 
Tom Bugeţel, cu acciza la Bruxelles. Pe când se potcovea acciza cu 99 de ocale de fier şi se dădeau economiştii Guvernului peste cap să spuie năzdrăvănia că vaca bugetară va da mai mult lapte păscând pe lângă staţia de benzină, Victor Ponta ce-mi făcea?
 
UPDATE VIDEO Băsescu, despre acciza de 7 cenţi numai la benzină: Voi continua discuţiile cu premierul. Poate vom găsi o soluţie. Preşedintele Traian Băsescu a declarat luni, la Cotroceni, că îl aşteaptă pe premierul Victor Ponta să se întoarcă în ţară pentru a relua discuţiile despre acciza de 7 cenţi pe combustibil. Şeful statului ar putea promulga bugetul de stat dacă ajunge la un acord cu premierul.
 
Ponta: Acciza de şapte cenţi, aplicată numai la benzină. L-am informat şi pe Traian Băsescu.Premierul Victor Ponta a declarat, luni, că ministrul delegat pentru Buget, Liviu Voinea, se află la Bruxelles, unde discută cu reprezentanţii Comisiei Europene amânarea, cu trei luni, a introducerii accizei suplimentare la motorină. În schimb, acciza de şapte eurocenţi rămâne să fie aplicată la benzină.
 
Liviu Voinea, ministrul Bugetului: Se putea face bugetul pe 2014 şi fără acciza de 7 cenţi pe combustibil. Ministrul Bugetului, Liviu Voinea, a explicat astăzi, la emisiunea „După 20 de ani“, modul în care a fost construit bugetul pe 2014. Voinea a precizat că în timpul negocierilor cu FMI s-a luat în calcul majorarea cotei unice de la 16% la 18%.
 
Băsescu spune că i-a propus lui Ponta să introducă acciza suplimentară pe carburanţi în iunie, dacă nu se închide bugetul, dar premierul nu a acceptat. Preşedintele Traian Băsescu a declarat, joi seară, că, la întâlnirea pe care au avut-o la Cotroceni, i-a propus premierului Victor Ponta să nu introducă acciza de 7 eurocenţi pe litru de carburanţi de la 1 ianuarie, dar dacă nu se închide bugetul să o introducă din iunie, însă acesta nu a vrut.
 

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:


citeste totul despre: