A început numărătoarea inversă. Contribuabilii mai au la dispoziţie 10 zile să depună Declaraţia Unică

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Contribuabilii mai au la dispoziţie numai 10 zile pentru a depune Declaraţia Unică, termenul-limită fiind data de 31 iulie 2019. „Adevărul” a realizat un ghid cu tot ce trebuie să ştii.

Din 2018, Fiscul nu mai emite şi nu le mai trimite contribuabililor decizii de impunere pentru veniturile din activităţi independente şi merge pe autoimpunere pentru persoanele fizice, exact aşa cum face şi pentru persoanele juridice. Astfel, până la data de 31 iulie 2019, contribuabilii au de completat şi calculat impozitul şi contribuţiile sociale şi de depus declaraţia pentru veniturile din anul 2018 şi estimarea de venituri pentru anul 2019.

De la 1 ianuarie, salariul minim brut pe economie a fost majorat la 2.080 lei, de la 1.900 lei, ceea ce înseamnă că nu sunteţi obligaţi să depuneţi Declaraţia Unică dacă suma obţinută din veniturile extrasalariale nu depăşeşte 24.960 lei pe an.

Declaraţia se depune până la data de 31 iulie 2019, inclusiv, de către persoanele fizice care au obligaţia:

- declarării impozitului pe veniturile realizate din România sau/şi din străinătate în anul 2018;  

- declarării impozitului pe venitul estimat/norma de venit a se realiza din România în anul 2019;

 - declarării venitului estimat pentru încadrarea ca plătitor de contribuţii sociale pentru anul 2019 şi, după caz, a declarării contribuţiilor sociale datorate în anul fiscal 2018.

În România, estimările actuale arată că sunt circa 960.000 de persoane care obţin venituri din activităţi independente, acestea activând sub diferite forme, fie că sunt PFA (Persoană Fizică Autorizată), acţionari în diverse companii cu profit şi dividende, ÎI (Întreprindere Individuală), ÎF (Întreprindere Familială), PFI (Persoane Fizice Independente), fie că activează în domeniul profesiilor liberale.

Ce rişti dacă nu depui Declaraţia Unică

Persoanele care trebuie să depună Declaraţia Unică şi nu o fac în termenul prevăzut de lege riscă să fie amendate cu sume cuprinse între 50 şi 500 de lei.

Cum se depune Declaraţia Unică

Declaraţia unică se poate depune prin serviciul Spaţiul Privat Virtual sau poate fi transmisă ANAF prin intermediul serviciului „Depunere declaraţii”, disponibil pe portalul www.e-guvernare.ro, pe baza unui certificat digital calificat.

De asemenea, „Declaraţia unică privind impozitul pe venit şi contribuţiile sociale datorate de persoanele fizice” se poate transmite şi prin poştă sau se poate depune la sediul unităţilor fiscale.

Declaraţia Unică poate fi depusă din nou şi pe hârtie, după ce Guvernul a eliminat obligativitatea ca ea să fie depusă exclusiv online.

Specialiştii ANAF oferă asistenţă telefonică, în domeniul fiscal sau IT, la numărul 0314039160, pentru completarea şi depunerea declaraţiei. În plus, contribuabilii beneficiază de asistenţă şi la sediul unităţilor fiscale pentru completarea şi depunerea online, utilizând calculatoarele puse la dispoziţia contribuabililor special pentru acest scop.

Paşii ce trebuie urmaţi pentru înregistrarea în SPV sunt următorii:

Se accesează portalul ANAF la adresa web www.anaf.ro, se dă click pe Spaţiul Privat Virtual, se alege Înregistrare utilizatori/Recuperare parolă/Recuperare credentiale/ Schimbare adresă de mail şi se apăsa butonul Înregistrare utilizatori. În pagina care se afişează, se completează câmpurile afişate: 

Prenumele                                                                                                                           

Numele 

Tipul actului de identitate pe care îl posedaţi 

CNP-ul 

Seria actului de identitate 

Numărul actului de identitate 

Tipul de aprobare – se alege „Verificare număr înregistrare decizie”. La alegerea acestei opţiuni, se afişează câmpul „Numar decizie”, în care se completează numărul …………(sau primit în scrisoare) 

Nume utilizator – veţi alege un nume pe care îl veţi folosi în continuare pentru autentificarea în SPV

Parolă – alegeţi o parolă, pe care o veţi utiliza în procesul de autentificare 

Confirmare parolă – introduceţi din nou parolă aleasă la câmpul anterior 

Adresa de mail – se completează cu o adresă de mail validă. La fiecare autentificare în SPV, veţi primi pe mail un cod de validare. Fără acesta nu va puteţi autentifica, deci trebuie să aveţi acces facil la adresa de mail 

Nr. telefon mobil – se completează cu un număr de telefon valid, de la un operator de telefonie mobilă din România. Este posibil că pentru finalizarea înregistrării, să primiţi prin SMS un cod de validare pe acest număr de telefon 

Puteţi opta să primiţi atenţionări în cazul în care aveţi un mesaj nedescărcat de la ANAF. Notificările se vor primi la adresa de mail completată în formular, sau în aplicaţia Notif MFP, dacă o aveţi instalată pe smartphone.

Notificările vor fi trimise doar una pe zi, în situaţia în care, după 24 ore de la apariţia unui document nou, nu aţi accesat SPV. 

Trebuie să alegeţi o întrebare de siguranţă, la care să completaţi un răspuns, pe care trebuie să le reţineţi şi să le completaţi în formularul „Parola pierdută”, în situaţia în care uitaţi parola. 

În continuare, trebuie să citiţi şi să fiţi de acord cu termenele şi condiţiile de utilizare a serviciului, să introduceţi codul de validare afişat şi să apăsaţi butonul „Continuă”.

După înregistrarea cu succes va puteţi autentifica pentru a accesa serviciul „Spatiul privat virtual”.

Cei care nu au calculatoare acasă le pot folosi pe cele ale Fiscului

Ministerul Finanţelor Publice, prin Agenţia Naţională de Administrare Fiscală pune la dispoziţia contribuabililor, în sediile unităţilor fiscale teritoriale, calculatoare destinate auto-servirii pentru a facilita îndeplinirea obligaţiilor fiscale.

Prin intermediul acestor calculatoare, contribuabilii pot depune “Declaraţia unică privind impozitul pe venit şi contribuţiile sociale datorate de persoanele fizice”.

„Contribuabilii care nu deţin un calculator personal sau nu dispun de o conexiune la Internet pot utiliza calculatoarele destinate auto-servirii din cadrul unităţilor fiscale, pentru a-şi crea cont în Spaţiul Privat Virtual (SPV) şi pentru a beneficia şi de alte servicii electronice puse la dispoziţie de ANAF.

La cerere, contribuabilii vor fi îndrumaţi direct de către inspectorii fiscali în vederea îndeplinirii obligaţiilor fiscale.  

Subliniem faptul că aceste calculatoare sunt destinate exclusiv accesării serviciilor electronice puse la dispoziţie contribuabililor de către Agenţia fiscală şi Ministerul Finanţelor Publice”, a informat Fiscul.  

Lista sediilor unităţilor fiscale în care sunt puse la dispoziţia contribuabililor calculatoare destinate auto-servirii se regăseşte pe site-ul instituţiei, www.anaf.ro, la secţiunea Servicii oferite de ANAF.

Aplicaţia care te ajută să îţi calculezi impozitele şi să completezi Declaraţia Unică

CalculatorVenituri.ro, platforma gratuită de calcul al salariilor şi veniturilor, creată şi administrată de Romanian Software, a lansat o aplicaţie online, care îi ajută pe contribuabili să îşi completeze declaraţia unică şi să îşi calculeze impozitele datorate statului din activităţi independente

Aplicaţia noastră îi ghidează pas cu pas pe toţi cei care trebuie să depună declaraţia pentru evidenţierea veniturilor din activităţi extrasalariale. În funcţie de tipul de activitate derulată de contribuabil, pe baza venitului brut, aplicaţia îi «populează» declaraţia cu valoarea impozitului pe venit şi a contribuţiilor sociale datorate, dacă este cazul”, a declarat Mihaela Colesnic.

Pe CalculatorVenituri.ro, există o secţiune specială numită Declaraţia Unică, unde contribuabilii îşi pot încărca datele pentru a primi în mod gratuit o declaraţie pe an, cu toate veniturile şi impozitele calculate automat.

Ce pensionari trebuie să depună Declaraţia Unică

Obligativitatea depunerii Declaraţiei Unice îi priveşte şi pe unii pensionari. Concret, orice pensionar care obţine şi alte venituri în afara pensiei, fie că provin din activităţi agricole sau din închirierea unor imobile, ori au vândut titluri de stat etc. sunt obligaţi să depună Declaraţia Unică online, în Spaţiul Privat Virtual, până la data de 31 iulie.

Persoanele fără venituri îşi vor plăti spitalizarea

Persoanele fără venituri şi care nu intră în categoria celor care beneficiază de servicii medicale gratuite, cum ar fi de exemplu copii, trebuie să depună Declaraţia Unică şi să plătească o contribuţie de 1.248 de lei pentru a se asigura în sistemul public de sănătate, informează ANAF.

„Rugăm contribuabilii persoane fizice fără venituri să depună în timp util Declaraţia Unică, pentru a nu ajunge în situaţia în care să aibă nevoie de asigurare socială de sănătate şi să nu fie asiguraţi, respectiv persoanele care se internează în spital, deoarece subliniem încă o dată că persoanele fără venituri sunt asigurate la sănătate de la dată depunerii Declaraţiei Unice, iar pentru perioada de la internare şi până la dată depunerii Declaraţiei Unice vor plăti cheltuielile cu spitalizare”, potrivit ANAF.

Contribuabilii persoane fizice fără venituri se pot asigura în sistemul de asigurări sociale de sănătate prin depunerea on-line a Declaraţiei Unice prin intermediul Spaţiului Privat Virtual de pe site-ul ANAF.

Persoanele fizice fără venituri dobândesc calitatea de asigurat în sistemul de asigurări sociale de sănătate şi au dreptul la pachetul de bază de la data depunerii Declaraţiei, iar asigurarea încetează la expirarea a 12 luni de la dată depunerii Declaraţiei.

Persoanele fizice fără venituri datorează contribuţia de asigurări sociale de sănătate pentru 12 luni, la o baza de calcul egală cu 6 salarii minime brute pe ţară. Astfel,contribuţia de asigurări sociale de sănătate datorată de către persoanele fizice fără venituri este în suma de 1.248 lei, care trebuie achitată până la data de 15 martie 2020.

Declaraţia Unică se depune şi pentru cei care au luat vouchere pentru bicicletă

Bucureştenii care au luat vouchere pentru biciclete de la Primăria Capitalei trebuie să plătească impozit pe acest venit, dar şi să treacă prin chinul completării şi depunerii Declaraţiei Unice. În caz contrar, ei vor fi amendaţi.

Fiscul anunţă că toate cele 25.000 de vouchere pentru biciclete acordate anul trecut de Primăria Municipiului Bucureşti prin proiectul „Biciclişti în Bucureşti” sunt impozabile, astfel că beneficiarii trebuie să depună Declaraţia Unică şi să plătească un impozit de 10% pentru acest venit, scrie profit.ro. Primăria a acordat 5.000 de vouchere şi în 2017, dar atunci nu exista Declaraţia Unică.

Valoarea voucherelor acordate anul trecut de Primărie este de 500 de lei, astfel că impozitul datorat pentru voucher este de 50 de lei.

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite