Şeful Fiscului promite: ANAF va reorganiza sistemul verificărilor, ca să nu se mai ajungă la controale inutile

Şeful Fiscului promite: ANAF va reorganiza sistemul verificărilor, ca să nu se mai ajungă la controale inutile

Selecţia de către Fisc a marilor contribuabili, în vederea controlului, se face după o metodologie depăşită

Preşedintele Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală (ANAF), Dragoş Doroş, a admis, miercuri, că Fiscul a consumat resurse importante cu verificări care nu au adus rezultate, însă a precizat că instituţia va modifica metodologiile de verificare a contribuabililor, „ca să nu se mai concentreze cu controale inutile pe aceştia“.

Ştiri pe aceeaşi temă

Şeful Fiscului a subliniat că ANAF are ca principală misiune administrarea şi trebuie să-şi pună la punct mai bine analiza de risc, pentru a-i identifica pe contribuabilii care îşi plătesc taxele corect şi la timp.

Concentrare doar pe tranzacţiile cu risc

„Trebuie să ne modificăm metodologiile de control, astfel încât atunci când ne ducem la o firmă pe care am determinat-o că trebuie să fie controlată, să nu ne mai concentrăm pe toate tranzacţiile, ci pe cele care prezintă risc. În felul acesta, să avem controale mai bine ţintite, care să dureze mai puţin şi care să producă rezultate mai bune. Lucrurile astea sunt toate în atenţia noastră şi vrem să le modificăm“, a spus Doroş, la un eveniment organizat la Palatul Parlamentului.

Întrebat dacă ANAF a făcut şi controale inutile, şeful ANAF s a răspuns că unele controale au eficienţă scăzută.

„Sunt controale care au consumat o resursă de timp importantă şi nu numai, care s-au dovedit până la urmă că nu au adus rezultatele pe care le aşteptam. În felul acesta, noi ne facem o reorganizare a modului în care determinăm controalele, astfel încât să nu mai sâcâim contribuabilii care îşi declară, îşi plătesc la timp, au evidenţele în ordine şi la care, din păcate, a fost o tendinţă, pe care - trebuie să recunoaştem - au fost călcaţi de Fisc de mai multe ori, fără să fie cu multe constatări importante“, a spus Doroş.

Ce au constatat experţii FMI

Şeful ANAF a considerat pozitiv ajutorul experţilor FMI legat de activitatea direcţiei pentru mari contribuabili.

„Raportul pe care l-a dat FMI se referă la o evaluare pe care experţii FMI au făcut-o în ceea ce priveşte administrarea marilor contribuabili. Acest al doilea raport a argumentat unele lucruri bune şi unele lucruri care încă pot fi îmbunătăţite, e vorba de lucruri pe care noi încă le avem de făcut“, a precizat Doroş.

„Raportul de asistenţă tehnică privind Îmbunătăţirea Administrării Riscului de Conformare pe care îl prezintă Marii Contribuabili“, întocmit în urma vizitei experţilor Fondului Monetar Internaţional în România, din 7-21 aprilie 2016, arată că ANAF trebuie să-şi protejeze angajaţii de acuzaţii nejustificate, pentru că frica de a greşi generează în prezent o „paralizie“ în rândul inspectorilor.

Iar Fiscul trebuie să poată negocia înţelegeri cu contribuabilii, pentru că „instanţele nu sunt cel mai bun loc de rezolvare a diferendelor“.

Experţii instituţiei internaţionale au detectat mai multe probleme care reduc puternic eficienţa Direcţiei Generale de Administrare a Marilor Contribuabili (DGAMC).

Astfel, DGAMC nu poate administra unitar cele mai multe grupuri economice, deoarece societăţile afiliate marilor contribuabili nu sunt incluse în baza de date disponibilă.

În plus, metodologia actuală de evaluare a riscurilor de la DGAMC este deficitară.

„Aceasta este o metodologie de selecţie depăşită, ce este improbabil să constituie cea mai bună reflectare a cuantumului ajustărilor potenţiale“, arată raportul.

Ca urmare, experţii FMI recomandă ANAF să extindă gama de informaţii utilizate pentru evaluarea riscurilor fiscale, să dezvolte capacităţile de analiză de risc, să lărgească şi să îmbunătăţească instrumentarul de administrare a conformării de care dispune DGAMC şi ca inspecţiile ar trebui să acopere doar perioadele ce prezintă cele mai mari riscuri.

Experţii instituţiei internaţionale au descoperit, de asemenea, că direcţia pentru mari contribuabili utilizează excesiv „delegarea de competenţe“ pentru a selecta contribuabilii din portofoliul direcţiei ce urmează a fi supuşi inspecţiei, multe dintre aceste inspecţii fiind „efectuate de direcţiile regionale de contribuabili mijlocii, nu de DGAMC“.

Raportul constată şi faptul că inspectorii direcţiei pentru mari contribuiabili nu lucrează cu structurile ANAF din teritoriu şi nu folosesc dotările acestora.

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:


citeste totul despre:
Modifică Setările