Încep dezbaterile pe proiectul de lege privind „revoluţia fiscală”. USR dă cu bâta în baltă: Chichirău propune revenirea la 16% impozit pe venit

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Cosette Chichirau FOTO Eduard Enea
Cosette Chichirau FOTO Eduard Enea

Proiectul de lege privind revoluţia fiscală a ajuns astăzi în Parlament, deputaţii din comisia de buget finanţe urmând să dezbată legea şi amendamentele aduse acesteia. Amendamentele propuse merg de la respingerea în totalitate a ordonanţei la revenirea impozitului la 16%, după cum propune deputatul USR Cosette Chichirău.

UPDATE Deputatul USR Cosette Chichirău explică de ce a făcut această propunere: „Pe mine mă interesează ca de la bugetul general să nu dispară 5 miliarde”. Aceşti bani pe minus vin ca o consecinţă a reducerii impozitului pe venit de la 16% la 10%. Deputatul USR susţine că nu doreşte „creşterea impozitului”, ci menţinerea stării de fapt.

Însă menţinerea stării de fapt care ar implica doar o revenire la impozitul de 16%, nu şi reducerea la loc a nivelului contribuţiilor ar duce la creşterea fiscalităţii, numai pentru a acoperi golul bugetar lăsat de scăderea impozitul.

Cosette Chiricău precizează că acest aspect „este treaba guvernului”. „Este treaba guvernului cum îşi gestionează bugetele contribuţiilor la asigurări sociale şi de sănătate”, spune deputatul.


Comisia de buget finanţe din Camera Deputaţilor are pe ordinea de zi dezbateri generale asupra proiectului de Lege privind aprobarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr.79/2017 pentru modificarea şi completarea Legii nr.227/2015 privind Codul fiscal.

Ordonanţa de Urgenţă se aplică în prezent în forma adoptată de Guvern, însă mai multe amendamente au fost depuse la proiectul de lege.

De exemplu, mai mulţi parlamentari PNL doresc respingerea Ordonanţei, motivând că prin adoptarea ei „au fost modificate, intempestiv, principalele componente ale politicii fiscale din România: transferul contribuţiilor sociale în sarcina exclusivă a angajatului, a fost modificat regimul fiscal al impozitării întreprinderilor mici şi mijlocii, impozitul pe venit, sistemul de deduceri şi multe alte măsuri (s-au introdus inclusiv impozite noi – contribuţia asiguratorie pentru muncă), care au creat un climat de profundă incertitudine în mediul economic din România”.

Totodată, deputatul USR Cosette Chichirău doreşte eliminarea mai multor articole care reduc impozitul pe venit la 10%. OUG 79 stabileşte cota de impozitare a veniturilor la 10%, iar un amendament adus de Chichirău elimină această prevedere. Acest lucru ar însemna că deputatul doreşte revenirea la cota de impozitare a veniturilor de 16%. În acelaşi timp, Chichirău nu aduce modificări cotelor de contribuţii pentru veniturile salariale, care au fost şi ele modificate prin ordonanţă, ceea ce per total ar însemna o taxare mai mare.

Deputatul USR motivează acest lucru prin argumentul politicii fiscale „profund prociclice” care „distruge economia românească, adâncind deficitul structural”. „În plus, România încalcă prevederi obligatorii din tratate europene (de ex, Braţul preventiv al Pactului de Stabilitate şi Creştere)”, potrivit ei.

Chichirău şi alţi parlamentari USR propun însă revenirea la cota de contribuţii de asigurări sociale de 10,5% datorată de către persoanele fizice care realizează venituri din activităţi independente şi de către persoanele scutite de la plata impozitului pe venit.

Chichirău mai propune, de asemenea, majorarea la 3,5% a impozitului care poate fi transferat ONG-urilor, faţă de 2%, cât este posibil în prezent, motivând că „reducerea cotei de impunere la 10% are ca efect reducerea încasărilor ONGurilor prin instrumentul 2%”. Modificarea articolului 78 prin OUG 79, respectiv reducerea cotei de impunere la 10%, are ca efect reducerea încasărilor ONG-urilor prin instrumentul 2%, prevăzută la art. 79. Una dintre principalele surse de venit este reprezentată de aşa numitul mecanism „2%”, care oferă fiecărui contribuabil oportunitatea de a direcţiona două procente din impozitul pe venit calculat pentru anul precedent, la alegere, către o organizaţie necomercială sau un cult religios. Astfel, sute de mii de români au beneficiat de servicii sociale complementare, furnizate de entităţile non-profit din România. „Pentru a compensa această pierdere, care perciclitează activitatea multor ONG-uri din România, în special a acelora care prestează servicii sociale complementare celor oferite de stat, se impune majorarea cotei ce poate fi redirecţionată de la 2% cât este în prezent la 3,5%. Acest procent a rezultat  în urma consultărilor cu organizaţii din societatea civilă şi reprezintă acceaşi sumă care a fost redirecţionată în 2017 prin instrumentul 2%”, susţine Chichirău.

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite