MFE schimbă din temelii proiectele de infrastructură de transport: Autorizaţii de construire eliberate fără documentaţie de amenajare a teritoriului

0
Publicat:
Ultima actualizare:
România riscă blocarea fondurilor pe infrastructură pentru cel puţin jumătate de an

Proiectele de infrastructură de transport de interes naţional cu finanţare europeană vor primi autorizaţii de construire fără a fi nevoie de elaborarea şi aprobarea prealabilă a unei documentaţii de amenajarea teritoriului sau de urbanism, potrivit unei modificări aduse prin Ordonanţa de Urgenţă nr. 49/2017 la mai multe acte normative.

Acest lucru va accelera, potrivit Ministerului Fondurilor Europene, implementarea proiectelor de infrastructură de transport de interes naţional cu finanţare europeană.

„Odată cu această modificare, se eliberează autorizaţii de construire fără elaborarea şi aprobarea prealabilă a unei documentaţii de amenajarea teritoriului sau de urbanism pentru proiectele de infrastructură de transport de interes naţional finanţate din fonduri europene”, se arată în modificarea adusă de Minister.

Potrivit MFE, de aseamenea, această modificare simplifică legislaţia pentru proiectele de investiţii din România, măsură prevăzută în Programul de Guvernare.

Astfel, în conformitate cu reglementările OUG 49/2017, se pot emite autorizaţii de construire fără elaborarea şi aprobarea prealabilă a unei documentaţii de amenajarea teritoriului sau de urbanism pentru proiectele de infrastructura de transport de interes naţional, care sunt cuprinse în planul de amenajare a teritoriului naţional - secţiunea  I- Reţele de transport şi/sau în Master Planul General de Transport al României, cu excepţia porturilor, aeroporturilor, gărilor, triajelor, depourilor, metroului, terminalelor de transport combinat şi punctelor de trecere a frontierei, fără afectarea prevederilor referitoare la calitatea şi disciplina în construcţii.

Potrivit unui comunicat al MFE, Guvernul României a modificat, prin Ordonanţa de Urgenţă nr. 49/2017, mai multe acte normative, în scopul de a accelera absorbţia de fonduri europene şi de a facilita implementarea proiectelor pe infrastructura de transport şi pe celelalte programe operaţionale.

„Întrucât până la data de 31 decembrie 2018 România trebuie să transmită Comisiei Europene aplicaţii de plată în valoare de minim 3,4 miliarde euro, am considerat necesară urgentarea măsurilor care să asigure condiţiile recuperării întârzierilor înregistrate în absorbţia  fondurilor europene”, afirmă Rovana Plumb, ministru delegat pentru fonduri Europene .

Prefinanţare pentru toate categoriile de cheltuieli eligibile

Totodată, ministerul a modificat mecanismul prefinanţării, ce va avea ca efect „reducerea presiunii de pe bugetele proprii ale beneficiarilor de fonduri europene.

„Prin prezenta OUG se introduce posibilitatea acordării de prefinanţare pentru toate categoriile de cheltuieli eligibile, respectiv pentru toate proiectele implementate de autorităţi publice locale şi beneficiari privaţi, indiferent de fondul european care le finanţează”, mai arată MFE.

Înainte de această modificare, era prevăzută posibilitatea acordării de prefinanţare beneficiarilor numai pentru cheltuielile salariale eligibile în cadrul proiectelor finanţate din fonduri europene. 

Modificarea pragului de supracontractare

Ministerul a mai decis, de asemenea, lărgirea bazei de proiecte care pot genera cheltuieli eligibile prin majorarea procentului de contractare. Astfel, la nivel de program din Fondul European de Dezvoltare Regională, Fondul de Coeziune şi cofinanţare de la bugetul de stat se poate contracta în limita a 50% din valoarea acestei alocări, cu încadrarea în creditele de angajament aprobate cu această destinaţie prin legile bugetare anuale. La nivel de program Fondul Social European, Fondul de Ajutor European destinat celor mai Defavorizate Persoane şi cofinanţare de la bugetul de stat în limita a 20% din valoarea acestei alocări, cu încadrarea în creditele de angajament aprobate cu această destinaţie prin legile bugetare anuale.

Reglementări pentru continuarea finanţării programelor până la finalizare

Mai mult, Ministerul a instituit o normă privind emiterea titlului de creanţă pentru beneficiarii naţionali care pot fi din categoria universităţilor, institutelor de cercetare, organizaţii sau fundaţii, instituţii/autorităţi publice.

„Având în vedere închiderea perioadei de programare 2007-2013, precum şi necesitatea finalizarii programelor aferente acestei perioade, se impune o intervenţie legislativă, în sensul introducerii de reglementari care să facă posibilă continuarea finanţării programelor până la finalizarea, în bune condiţii, a acestora şi prevederea mecanismelor şi fluxurilor financiare necesare recuperării debitelor şi reglării soldurilor finale.

Prin completările aduse prin propunerea de ordonanţă de urgenţă se instituie măsurile necesare pentru reîntregirea bugetului de stat. În lipsa acestor măsuri, recuperarea sumelor în instanţă presupune un proces de durată cu impact asupra disponibilităţii unor fonduri necesare asigurării altor finanţări urgente”, arată MFE. 

Economie



Partenerii noștri

image
canal33.ro
Ultimele știri
Cele mai citite