Autostrăzile nefăcute ale României mai primesc o moaşă: Comisia de Prognoză

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Autostrada Bucureşti-Braşov.

Odiseea autostrăzii care să înlocuiască celebrul DN1 continuă. Guvernul a renunţat la sprijinul oferit de Banca Mondială pentru construcţia autostrăzii Ploieşti - Braşov şi, pentru a patra oară în 15 ani, se va încerca un parteneriat public-privat. Şi instituţiile responsabile de proiect se schimbă, Comisia Naţională de Strategie şi Prognoză (CNSP) urmând să preia administrarea investiţiei.

Anul trecut, în septembrie, Guvernul Tudose propunea ca Banca Mondială să se ocupe de realizarea autostrăzii Ploieşti – Braşov. Acum, ministrul Transporturilor din Guvernul Dăncilă, Lucian Şova, anunţă că se renunţă la această colaborare, urmând ca autostrada să fie realizată prin parteneriat public – privat (PPP). Ministrul de Finanţe Eugen Teodorovici a confirmat acest lucru, explicând că a fost găsită „o altă variantă mai rapidă de a face lucrurile să se întâmple“. Banca Mondială a transmis însă că „nu a primit o notificare oficială”, scrie HotNews.

Varianta nouă este ca de implementare să se ocupe Comisia Naţională de Strategie şi Prognoză. Decizia vine în urma unei Ordonanţe de Urgenţă a Guvernului Dăncilă, din aprilie, care i-a oferit CNSP capacitatea de a pregăti şi atribui proiectele strategice de investiţii care se implementează în parteneriat public – privat, dar şi în urma unei Hotărâri de Guvern de aprobare a listei proiectelor strategice de investiţii, pe care a fost inclusă şi Autostrada Ploieşti-Braşov.

Preşedintele CNSP, Ion Ghizdeanu, a explicat pentru „Adevărul” cum se va întâmpla. „Comisia Naţională de Prognoză a devenit unitate centrală pentru PPP. Nu facem noi autostrăzi, Ministerul Transporturilor va implementa. Nu va exista nicio unitate specială, vor fi grupuri de lucru cu specialişti din domeniu. Se face studiul, se aprobă prin hotărâre de Guvern, se fac contractele, se atribuie, implementarea o face instituţia care intră în unitatea de proiect”, a spus el.

Totodată, potrivit unui amendament depus de grupul parlamentar PSD la legea care dă mai multe funcţii CNSP, Consiliul de Programare Economică, din cadrul Comisiei, va putea constitui grupuri de lucru inclusiv pentru elaborarea studiului de fundamentare şi a documentaţiei de atribuire pentru proiectele de investiţii în PPP.

Explicaţie halucinantă a ministrului Transporturilor                                                     

Ministrul Transporturilor Lucian Şova a explicat în cadrul Comisiei pentru Transporturi din Parlament de ce a blocat proiectul construcţiei pentru autostrada Comarnic – Braşov. Potrivit unei înregistrări, ministrul a declarat că autostrăzile vor genera salarii mai mari, ceea ce va împinge multinaţionalele în afara ţării. „Este o reţea de autostrăzi minunată în Occident. De ce au venit multinaţionalele aici? Au venit că sunt salarii mici. Când o să avem autostrăzi, o să avem salarii mari. Şi tot vor pleca. Către alte zone fără autostrăzi, dar cu salarii mici”, a explicat ministrul Transporturilor.

Banca Europeană de Investiţii: Nu e primul proiect cu care vrei să începi să ai PPP

Banca Europeană de Investiţii (BEI) consideră că proiectul autostrăzii Comarnic – Braşov „s-ar putea să nu fie chiar primul proiect cu care vrei să începi să ai un PPP”. „Acesta este un proiect mare şi complex”, spunea în februarie vicepreşedintele BEI, Andrew McDowell, precizând că instituţia este pregătită să sprijine proiectul, potrivit Agerpres.

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite