Amcham România: Realizarea planului de investiţii trebuie să fie prioritară în execuţia bugetului de stat pentru 2018

0
Publicat:
Ultima actualizare:

În 2018, cel mai relevant indicator de performanţă economică trebuie să fie gradul de realizare a investiţiilor, pentru a transforma creşterea economică în bunăstare, infrastructură modernă, administraţie performantă şi servicii publice de calitate pentru toţi, consideră reprezentanţii Camerei de Comerţ Americane în România (AmCham Romania).

Potrivit lor, în 2017 menţinerea deficitului bugetar în limitele ţintite s-a realizat în detrimentul investiţiilor publice. Procentul de realizare a acestora a fost doar de 67,7% din programul stabilit la începutul anului 2017. Investiţiile publice au scăzut în 2017, cu 9,6% faţă de 2016, iar ponderea lor în PIB (3,2%) a reprezentat cel mai redus nivel din ultimii 12 ani.

Pentru a susţine creşterea cu mult peste nivelul programat a cheltuielilor curente cu salariile din sectorul public şi cu pensiile, au fost sacrificate investiţiile planificate a fi realizate din bugetul naţional (gradul de realizare doar de 77,5% comparativ cu programul stabilit la începutul lui 2017).

De asemenea, absorbţia fondurilor europene şi investiţiile planificate a fi finanţate din aceste resurse au fost substanţial sub ţintele stabilite.

Măsuri prin care s-ar putea realiza investiţiile                                     

AmCham Romania consideră că realizarea planului de investiţii este prioritară pentru execuţia bugetului de stat pentru 2018, şi poate fi sprijinită, în primul rând, prin creşterea investiţiilor publice, necesare pentru a  îmbunătăţi potenţialul de creştere economică, pentru a recupera decalajele în ce priveşte calitatea infrastructurii şi pentru a respecta ţintele asumate de România în contextul agendei europene.

În al doilea rând, acest lucru s-ar putea face prin renunţarea la politica pro-ciclică, întrucât încadrarea într-o ţintă de deficit public consistentă (3% din PIB) în perioade de creştere rapidă a economiei va restrânge posibilitatea de stimulare a economiei într-o perioadă de recesiune. Mai mult, în eventualitatea unei crize economice, Guvernul va recurge la reducerea investiţiilor către un nivel extrem de scăzut.

Altă măsură ar fi eforturile consistente pentru creşterea substanţială a gradului de absorbţie a fondurilor europene pentru a susţine finanţarea necesară respectării ţintei de investiţii pentru anul 2018.

AmCham mai propune şi stabilitatea politicii fiscale pentru a asigura predictibilitate şi a încuraja investiţiile din partea sectorului privat. Planul bugetului public consolidat sugerează că riscuri de depăşire a ţintei de deficit bugetar, ceea ce ar putea atrage o modificare a sistemului de taxe şi contribuţii pentru a menţine deficitul bugetar în limita a 3% din PIB. De asemenea, investitiile publice finanţate din bugetul naţional ar putea fi din nou reduse în cazul materializării acestor riscuri.

Totodată, AmCham menţionează stimularea creşterii productivităţii şi ponderii activităţilor economice cu valoare adăugată mare, inclusiv prin folosirea politicilor fiscale pentru a contribui la retenţia capitalului uman, în special a profesioniştilor necesari pentru consolidarea sectoarelor economice cu valoare adăugată ridicată.

Reprezentanţii AmCham recomandă şi evitarea majorării primei de risc şi a costurilor de finanţare în economie. România rămâne dependentă de intrările de capital străin pentru refinanţarea datoriei existente (publică şi privată) şi pentru finanţarea datoriei nou create. Conform estimărilor Comisiei Europene, România va înregistra în 2018 cel mai ridicat nivel al deficitului public structural din Uniunea Europeană. De asemenea, în anii următori, deficitul bugetar e programat să se abată substanţial de la obiectivul pe termen mediu şi lung asumat prin tratatele europene de România în cadrul Pactului fiscal european (deficit public structural de maximum 1% din PIB). În aceste condiţii, România va rămâne plasată pe radarul investitorilor străini într-o zonă de risc al finanţelor publice, determinându-i să solicite o primă de risc mai mare pentru a susţine finanţarea economiei.

Ei subliniază, totodată, prioritizarea investiţiilor publice în funcţie de impactul în economie. Investiţile publice semnificative au un grad mai ridicat de eligibilitate pentru finanţare din surse europene şi de la instituţii financiare internaţionale. Finanţarea deficitului bugetar şi a investiţiilor prin împrumuturi de pe piaţa internă limitează resursele financiare ce pot fi împrumutate de sectorul privat şi majorează costul la care acestea pot fi accesate. În acest context, s-ar impune ca investiţiile publice finanţate din fonduri naţionale să fie eficiente.

Reprezentanţii AmCham mai propun şi asigurarea transparenţei şi predictibilităţii obiectivelor de investiţii publice semnificative, prin planificarea multianuală a bugetului public consolidat pentru a conferi încredere în mediul investiţional.

AmCham Romania reiterează deschiderea pentru dialog pe marginea recomandărilor expuse în această analiză.

 

Economie



Partenerii noștri

image
canal33.ro
Ultimele știri
Cele mai citite