Succes în modă peste hotare la doar 26 de ani

Maria Lucia Hohan îşi vinde creaţiile vestimentare mai bine în străinătate decât în România. Designerul român de 26 de ani a început afacerea acum patru ani cu 800 de euro şi a ajuns la

Maria Lucia Hohan îşi vinde creaţiile vestimentare mai bine în străinătate decât în România.

Designerul român de 26 de ani a început afacerea acum patru ani cu 800 de euro şi a ajuns la o cifră de afaceri de 200.000 de euro, în condiţiile în care în ţară nu are magazine proprii, iar colecţiile sale, de maximum 1.000 de bucăţi/model, se vând cu succes în Paris, New York, Los Angeles, Copenhaga, Londra, Dubai, Tokyo, Atena.

Deşi a studiat la Paris şi a făcut un stagiu de pregătire la Milano, Maria Lucia Hohan a decis să înceapă o afacere în ţara natală, luând în considerare costurile mai ieftine ale forţei de muncă, chiriilor şi ale altor utilităţi. A început în 2003, când cunoştea câte ceva din modă şi puţin din ceea ce înseamnă administrarea unei afaceri, dar avea idei şi colecţii/modele apreciate peste hotare la târguri şi expoziţii la care participase.

Primul lucru pe care l-a făcut, înainte chiar de înfiinţarea firmei, a fost înregistrarea numelui la OSIM. Apoi şi-a angajat prima croitoreasă. "În prima zi, m-a întrebat ce facem, cu ce începem. Eu nu mă gândisem încă la asta, dar am învăţat că este esenţial să ai un site web şi să ai etichetele proprii. Şi atunci mi-am făcut întâi etichete, şi apoi hainele", spune Maria Lucia Hohan.

Designul modelelor sale, apreciat de fiecare dată A investit 800 de euro şi şi-a deschis atelierul în subsolul casei părinţilor, din B-dul Aviatorilor, de unde urmează să se mute, ca urmare a extinderii activităţii firmei şi a cererii foarte mari. Ba, mai mult, s-a gândit să externalizeze producţia la fabrici din apropiere de Bucureşti şi să păstreze doar atelierul de prototipuri, costurile de fabricaţie fiind avantajoase în România. Cifra de afaceri a companiei s-a dublat de la an la an, iar în 2008 va ajunge (conform contractelor deja încheiate) la 400.000 de euro.

"De câte ori m-am înscris la vreo expoziţie sau am trimis desenele cu modelele mele, am fost chemată, am fost acceptată. Pur şi simplu, mereu mi s-au deschis uşi, ceea ce mă face să privesc optimistă spre viitor şi să cred că voi putea ajunge în rândul marilor designeri", mai adaugă Hohan. A studiat în Creapole - Ecole Superieure de Design Industriel, Paris - în primul an, pentru ca apoi să schimbe cu LISAA - L'Institut Superieur des Arts Appliques - secţia design textil. Nu este un personaj monden, nu-i place să apară în cluburi sau la evenimente mondene, concentrându-se exclusiv pe creaţiile sale şi pe viaţa personală pe care o ţine secretă.

Nu mai participă de doi ani la târguri sau expoziţii în România Imediat după absolvirea institutului din Paris a decis să plece la Milano, unde trimisese câteva CV-uri în timpul vacanţei. "Am primit două răspunsuri pe adresa de acasă - unul de la producătorii mărcilor Luella, Dsquared şi Andrew Mackenzie, care îmi ofereau să fiu următoarea lor marcă promovată şi produsă internaţional în fabricile lor din Bologna, iar celălalt de la Krizia, pentru postul de ilustrator, căci asistenta principală a Mariucciei Mandella - creatorea Krizia, rămăsese însarcinată şi trebuia înlocuită. Acolo am şi făcut stagiul de pregătire pentru colecţia Donna - Primavera/Estate 2002", povesteşte Maria Lucia Hohan (pe scurt, aşa cum se prezintă şi pe site - MLH).

Deşi a ajuns la a VII-a colecţie şi a III-a lansată internaţional, Maria Lucia Hohan a decis, de circa doi ani, să nu mai participle la niciun fel de manifestare de modă în România. "Mă interesează ca colecţiile mele să apară şi să fie vizibile în afară", declară desginerul. Participările la târgurile/expoziţiile internaţionale nu sunt tocmai ieftine şi de câteva ori a fost ajutată în ţară de FEPAIUS, organizaţie condusă de Maria Grapini, care sprijină, prin diverse proiecte, tinerii designeri.

"Altfel nu aş fi putut participa. Dar de fiecare dată agenţii mei mi-au găsit noi pieţe de desfacere, modelele mele au fost cumpărate de cei care le-au văzut", adaugă creatoarea. Studiind arhitectura şi designul publicitar, a descoperit ca o pasionează mult mai mult designul cu aplicaţie directă în textile şi creaţie vestimentară, ceea ce se traduce acum în modele şi combinaţii unice de materiale. Cel mai greu lucru în business sunt sincronizările.

"Munca mea presupune activităţi multiple şi în foarte multe domenii. Trec prin cea de creaţie - alegerea de materiale, accesorii, culori, texturi, combinaţii, forme, stiluri, apoi la cea de modelare a tuturor detaliilor care mă inspiră şi creez volume şi texturi. Apoi urmează partea de producţie, livrări în timp, realizarea conform originalului, participări la târguri, realizarea unor modele noi, în funcţie de piaţa pentru care lucrez, stabilirea unei politici corecte de preţuri, negocieri de cantităţi şi preţuri", povesteşte Maria Lucia Hohan despre ceea ce înseamnă afacerea sa.

Materiale cumpărate din China De curând a început cumpărarea aceloraşi tipuri de materiale de la sursă directă - respectiv China -, numai că a trebuit să descopere că pe continentul asiatic afacerile se fac mai mult pe încredere. Bazându-se pe internet şi efectuând chiar şi plăţi prin e-banking, Maria Lucia Hohan a negociat preţurile materialelor cu un chinez care, după ce i-a luat banii, nu a mai răspuns vreme de două luni, însă i-a trimis, după acest interval, marfa.

Colaborarea cu el continuă în acest mod, deşi este foarte greu pentru un designer român să-şi investească banii în materiale astfel, fără garanţia că acestea vor sosi la timp. Asta este una dintre problemele cu care se confruntă în afaceri, pe lângă faptul că trebuie să administreze şi gestioneze 14 angajaţi. Creatoarea produce circa 1.000 de produse la şase luni şi are 150 de bucăţi de model.

Următoarele ţinte: magazinele Harrods, Neiman Marcus, Bergdorf

Maria Lucia Hohan spune că ceea ce vinde în afară este de două sau chiar de trei ori mai scump decât creaţiile vândute în România, şi asta datorită comisioanelor care se practică la nivel internaţional, dar că intenţionează să ajungă pe rafturile magazinelor Harrods (din Londra), Neiman Marcus şi Bergdorf din SUA. Alte obiective stabilite de ambiţioasa creatoare de modă vizează un renume mondial, cunoaşterea şi recunoaşterea creaţiilor sale de către numele cu greutate din modă.

Cea mai ieftină piesă din colecţiile sale este o curea din piele, de 15 euro, apoi urmează ca preţ rochiile de seară/ocazie, la preţuri între 400-850 euro, şi rochiile de mireasă, situate între 1.000-2000 euro, în funcţie de model şi de persoană. Creatoarea nu are încă o colecţie de rochii de mireasă, însă a gândit o serie de modele în funcţie de persoanele care au solicitat-o.

Designerii preferaţi ai Mariei Lucia Hohan sunt Bottega Veneta, Lanvin, Zac Posen, Anna Molinari.

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:


Modifică Setările