Yahoo! cumpără de la Google: Marissa Mayer, femeia anului 2009, noul şef al gigantului online

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Aflată într-un declin evident de câţiva ani, compania Yahoo! a numit un nou CEO în persoana Marissei Mayer, fostă angajată Google şi prima femeie din compania fondată de Larry Page şi Sergey Brin. 

Anunţul a fost făcut aseară de către „The New York Times”, iar Mayer a confirmat pe contul ei de Twitter acest lucru. Mayer vine la Yahoo! într-un moment critic pentru companie. Deşi numărul de utilizatori este în continuare destul de mare, firma este considerată unul din eşecurile ultimilor ani, nereuşind să ţină pasul cu Google şi Facebook. În primul trimestru al lui 2012, Yahoo! a avut venituri de 1.077 de miliarde de dolari, o creştere cu doar 1% faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut. Potrivit site-ului cnet.com, aceste venituri au rămas constante din cauza scăderii pe piaţa de publicitate afişată pe site cu 4% şi o creştere a veniturilor din căutări cu 8%.

Marissa Mayer a fost numită chiar la o zi înainte de anunţarea veniturilor pe al doilea trimestru. Mayer a declarat că „sunt onorată şi încântată să conduc Yahoo, una dintre primele destinaţii ale utilizatorilor pe internet, casă pentru mai bine de 700 de milioane de oameni”. Ea şi-a amintit în cadrul unui scurt interviu că „atunci când am ajuns la Google făceam sondaje, iar oamenii nu înţelegeau diferenţa dintre Yahoo şi internet”.

Cine este Marissa Mayer?

În peisajul lumii online-ului mondial, Mayer este o apariţie aproape exotică, într-o lume dominată de bărbaţi. Mayer a ajuns la Google în 1999, fiind numită pe un post de programator. În acel moment, femeia din statul Wisconsin, era angajatul cu numărul 20 şi prima femeie care a intrat la Google. De asemenea, era unul dintre cei mai mare fani ai telefonului Motorola StarTAC şi are o colecţie de modele vechi pe care le cumpără de pe eBay.

În cadrul companiei, Mayer s-a remarcat rapid şi este considerată una dintre persoanele cele mai importante în dezvoltarea designului paginii de căutări, a conturilor de Gmail şi în administrarea opţiunilor de ştiri de la Google. Actualmente ajunsă la vârsta de 37 de ani, Mayer este la prima aventură în afara companiei lui Page şi Brin.

În timpul acestor ani, ea a condus personal dezvoltarea serviciului de căutări de imagini, cărţi şi produse. De asemenea, deţine mai multe patente de invenţie în domeniul inteligenţei artificiale şi al designului de interfaţă.

Înainte de a ajunge la Google, ea a lucrat în cadrul laboratoarelor UBS din Zurich (Elveţia) şi la SRI International în California. A fost absolventă a Universităţii Stanford, specializându-se de două ori în domeniul inteligenţei artificiale. A primit premiul Matrix de la Asociaţia Femeilor din Telecomunicaţii din New York, iar revista „Glamour” a numit-o femeia anului în 2009. Patru ani la rând ea a fost inclusă în topul revistei „Fortune”, al celor mai influente femei din lume. În momentul când a intrat pentru prima oară în top, la 33 de ani, era cea mai tânără femeie din acea listă.

marissa mayer

De curând, ea fusese numită vicepreşedintele companiei, însărcinat cu dezvoltarea serviciului Maps. Deşi pe hârtie era o avansare, mulţi specialişti au declarat că responsabilităţile Marissei erau mai mici decât înainte, iar influenţa ei nu era atât de marcantă.Aşadar, Yahoo! s-a reorientat şi i-a făcut o ofertă Marissei Mayer, care începând de astăzi va conduce şedinţele de board ale companiei. Ca amănunt personal, în octombrie noul CEO îşi va lua şi primul concediu de câteva săptămâni, anunţând chiar aseară pe Twitter că este însărcinată.

Realizările Marissei Mayer la Google

Site-ul de tehnologie şi business, „VentureBeat” a realizat o listă competă a activităţilor în care a fost implicată Mayer în perioada Google, pentru a înţelege mai bine meritele ei în cadrul companiei. Astfel, în iunie 1999 a devenit prima femeie şi angajatul cu numărul 20, iar din iulie 2001 a fost managerul de produs pentru google.com şi s-a ocupat de Google News, Google Images, a fost prima persoană care s-a axat exclusiv pe experienţa utilizatorilor pe site, s-a implicat în testarea produselor şi era cât pe ce să îngroape afacerile din publicitate ale Google.

Cum s-a întâmplat acest lucru? Marissa Mayer considera ideea de a introduce reclame în mail-urile din Gmail „înfricoşătoare” şi voia să le scoată pentru totdeauna din cadrul serviciului. Cu toate acestea, ideea ei nu a prins în cadrul companiei, iar reclamele targetate s-au transformat într-unul dintre motoarele Google: AdSense, o afacere de câteva milioane de dolari.

De asemenea, una dintre influenţele Marissei a fost butonul de copyright amplasat în partea inferioară a ecranului. Deşi nu era necesar, butonul a fost o mişcare de geniu din partea primei femei de la Google. De ce? Utilizatorii intrau pe Google şi nu-şi dădeau seama dacă pagina era încărcată, pe vremea când google.com era doar o pagină albă cu un logo. Aşa că Marissa Mayer a introdus butonul de copyright, ca un semnal că Google este gata să fie folosit.

În noiembrie 2005 a devenit vicepreşedintele pentru produsele de căutare şi experienţa utilizatorilor. S-a ocupat de Google News, Google CheckOut, Google Translate şi s-a luptat cu inginerii care doreau să schimbe designul simplu al Google, considerând că aranjarea grafică minimalistă este esenţială. Apoi a venit numirea ei pe divizia Google Maps, timp în care a dezvoltat îmbunătăţiri pentru varianta mobilă şi s-a ocupat de echipele care fotografiau oraşele, pentru proiectul Street View. Tot în acest timp, fără nicio legătură cu Google, a intervievat-o pe Lady Gaga.

Reacţiile din piaţă

Influenţa fostului vicepreşedinte Google asupra Yahoo rămâne să fie văzută. Analistul Citigroup, Mark Mahaney, a declarat că există un mix de avantaje şi riscuri: „Yahoo a fost condusă prost în ultimii cinci ani. Cel mai bun indicator este faptul că nu au reuşit să-şi crească indicatorii free cash flow, deşi industria publicităţii online a crescut semnificativ. Suntem îngrijoraţi totuşi de faptul că, prin selectarea Marissei Mayer, Yahoo are o strategie agresivă şi curajoasă de creştere, pe când noi credem că atitudinea corectă ar fi una de creştere treptată a valorii companiei”.

Chris Sacca, un investitor american contactat de „The New York Times” a declarat că „Yahoo are în sfârşit pe cineva care este şi un bun om de afaceri, dar are şi părţi de tocilar într-ale tehnologiei. Ea promovează o cultură a muncii, o cultură îndreptată către produs în principal”.

În schimb, Shar van Boskirk de la Forrester Research consideră că „Yahoo are prea multe produse. Mă tem de această provocare, aceea de a pune o persoană care s-a ocupat în principal de produse într-o funcţie de conducere administrativă. Astfel, nu ştiu dacă vor fi capabili să creeze o strategie unitară”.

Decizia celor de la Yahoo a fost salutată şi de către oamenii din industrie. Jimmy Wales, fondatorul Wikipedia, a scris „Este extraordinar. Marissa Mayer de la Google a fost numită şef la Yahoo”. De asemenea, inclusiv Larry Page a felicitat-o pe femeia în vârstă de 37 de ani pentru numirea în funcţie. Arianna Huffington a felicitat-o pe Mayer, considerând ştirea una foarte bună pentru femeile din toată lumea. Alţi utilizatori au distribuit o glumă cu tente sexy pe Twitter: „Marissa Mayer tocmai a adus înapoi acel semn de exclamare de la finalul lui Yahoo!”.

David Filo, cofondator la Yahoo, a explicat exact viziunea sa asupra acestei numiri. „În ultimii ani am ignorat experienţa utilizatorilor. Trebuie să ne întoarcem de unde am pornit”, a spus Filo. 

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite