Vânzarea de automobile pe benzină şi motorină ar putea fi interzisă din 2035. Planul Comisiei Europene

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Foto: Facebook Ford România
Foto: Facebook Ford România

Comisia Europeană a propus, miercuri, reducerea la zero a emisiilor de CO2 ale autovehiculelor noi din Uniunea Europeană începând din 2035, măsură ce va face imposibilă comercializarea de autoturisme cu motoare pe benzină şi motorină începând cu acea data, informează AFP.

Pentru a accelera trecerea la vehiculele electrice, Executivul comunitar a propus o reducere cu 55% a emisiilor de CO2 ale noilor autoturisme începând din 2030, comparativ cu nivelul din 2021, şi o reducere de 100% începând din 2035. 

Tot pentru a stimula vânzarea de automobile electrice, Bruxelles-ul a propus o serie de măsuri legislative care ar cere statelor membre să instaleze staţii publice de încărcare de-a lungul drumurilor principale la o distanţă de maximum 60 de kilometri între ele, începând din 2025.

Aceste măsuri sunt destinate să contribuie la atingerea obiectivelor climatice ale UE, dar de ele vor beneficia şi cetăţenii prin reducerea cheltuielilor energetice şi îmbunătăţirea calităţii aerului, a informat Comisia Europeană într-un comunicat de presă.

„Europa este în prezent primul continent care prezintă o arhitectură globală prin care să răspundă ambiţiilor noastre în lupta împotriva modificărilor climatice”, a anunţat preşedinta CE Ursula von der Leyen.

„Avem scopul, iar de-acum avem foaia de parcurs pentru a-l atinge. Pachetul nostru vizează să îmbine reducerea emisiilor cu măsuri de protecţia naturii şi să plaseze locurile de muncă şi echilibrul social în centrul acestei transformări”, subliniază ea, potrivit News,ro.

Propunerile Comisiei trebuie însă să fie discutate cu statele membre şi Parlamentul European, ceea ce ar putea conduce la ajustări importante. 

Potrivit Comisiei Europene, pentru ca posesorii de maşini electrice să aibă unde să le încarce, statele membre vor trebui să se asigure că există suficiente staţii de încărcare: cel puţin la fiecare 60 km pe autostradă şi la minim 150 km vor trebui să existe staţii de alimentare cu hidrogen, transmite Hotnews.

Grupurile de protecţia mediului salută planul, considerându-l ca fiind un punct de cotitură care va duce la oraşe mai puţin poluate.

Oponenţii spun că maşinile electrice sunt mult mai scumpe decât cele convenţionale, au o autonomie net mai mică şi mulţi muncitori din industrie îşi vor pierde locul de muncă, fiindcă o maşină electrică are mai puţine componente şi deci, per total, este nevoie de mai puţini oameni pentru a o construi.

Piesa centrală a acestui plan - denumit "Fit for 55" - este revizuirea sistemului de de schimb al cotelor de emisii.

Comisia intenţionează să acţioneze astfel încât cele mai poluante sectoare - precum transportul maritim sau construcţiile - să fie nevoite să plătească pentru a polua. Este propusă, de asemenea, taxarea produselor importate - ca cimentul sau oţelul - prin intermediul unui mecanism de ajustare a carbonului la frontieră sau o taxare progresivă a kerosenului în cazul zborurilor înăuntrul UE, în vederea unei reduceri a emisiilor în acest sector, în contextul în care carburantul aerian beneficiază în prezent de o scutire completă.

Bruxellesul îndeamnă, în paralel, la dezvoltarea energiei regenerabile - ca de exemplu energia solară şi eoliană - şi la o mobilitate verde. Având în vedere că aceste măsuri pot conduce la o creştere a preţului energiei, Comisia prevede un mecansim social de acţiune în lupta împotriva modificărilor climatice, al cărui scop este evitarea unor noi manifestaţii.

La final de 2020 existau în UE aproximativ 260.000 de puncte de încărcare pentru maşinile electrice în 27 de state membre, dar 70% dintre acestea erau în trei ţări: Germania, Franţa şi Olanda, iar în România erau aproximativ 500. Angajamentul este ca reţeaua de puncte de încărcare la nivelul UE să ajungă la un milion de puncte de încărcare în 2025 şi 3,5 milioane în 2030.

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite