Un cumpărător „misterios“ a repus pe creştere acţiunile Volkswagen, după ce scandalul emisiilor a erodat 50% din valoarea titlurilor companiei

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Acţiunile Volkswagen au crescut în cursul zilei de vineri cu până la 12%
Acţiunile Volkswagen au crescut în cursul zilei de vineri cu până la 12%

Principalul indice al bursei de la Frankfurt era vineri în creştere pe fondul achiziţiilor masive de acţiuni Volkswagen, care au dat naştere la speculaţii cu privire la identitatea cumpărătorului „misterios“ interesat să cumpere acţiuni la o companie care în prezent trece prin cea mai gravă criză din istoria sa, transmite AFP, citat de Agerpres.

Astfel, vineri, în jurul orei 14.50 GMT, acţiunile ordinare Volkswagen erau în creştere cu 7,19%, până la 124,55 euro, după ce în cursul zilei au crescut până la 12%. La aceeaşi oră, acţiunile preferenţiale Volkswagen, incluse în indicele Dax al bursei de la Frankfurt, erau în creştere cu 2,75%, până la 106,35 de euro. 

În ultimele două săptămâni, acţiunile Volkswagen au pierdut 50% din valoare, după ce grupul auto a recunoscut că a echipat 11 milioane de vehicule vândute la nivel mondial (dintre care 2,8 milioane în Germania) cu un soft care falsifică rezultatele testelor antipoluare ale motoarelor diesel. 

Scăderea cotaţiei acţiunilor a şters peste 25 de miliarde de euro din capitalizarea bursieră a Volkswagen, ceea ce i-a făcut pe unii analişti să facă recomandări de cumpărare. 

Mai multe bănci, cum este Berenberg de exemplu, au emis recomandări de cumpărare pentru acţiunile Volkswagen, care au mai recuperat săptămâna aceasta o parte din pierderi, potrivit Agerpres. 

Însă, evoluţia de vineri a acţiunilor ordinare Volkswagen sugerează că au existat achiziţii masive care depăşesc o simplă speculaţie cu privire la revenirea titlurilor. „Aceasta nu poate să fie ceva inofensiv“, a declarat o sursă din piaţă, citată de AFP. 

Cotidianul german „Bild“ evocă posibilitatea unor achiziţii masive din partea familiilor Porsche şi Piëch, acţionarii majoritari de la Volkswagen. Ipoteza unei majorări a participaţiilor deţinute de cele două familii este susţinută de faptul că cele mai mari creşteri s-au înregistrat în cazul acţiunilor ordinare, care dau fiecare un drept de vot. Acţiunile preferenţiale dau dreptul la un dividend mai mare, dar la o putere de intervenţie mai mică. 

Familiile Porsche şi Piëch, moştenitorii inventatorului celebrei „broscuţe“ şi fondatorul Volkswagen, deţin prin intermediul holdingului Porsche SE aproximativ 52,2% din capitalul grupului auto german. Chiar înainte de izbucnirea scandalului falsificării rezultatelor testelor antipoluare ale motoarelor diesel, holdingul Porsche SE şi-a majorat participaţia la Volkswagen prin preluarea unui pachet de 1,5% din titlurile Volkswagen deţinut de Suzuki. 

Volkswagen a anunţat, la sfârşitul lunii septembrie, că circa 11 milioane de autovehicule ale grupului, la nivel mondial, sunt afectate de scandalul emisiilor poluante. Scandalul a izbucnit după ce Agenţia americană pentru Protecţia Mediului (EPA) a acuzat VW că a instalat sisteme speciale pe unele autoturisme diesel pentru a evita standardele federale din SUA în materie de emisii. 

Constructorul auto german a recunoscut că  instalat un software special în calculatorul de bord al unor modele diesel. Dispozitivul este programat să activeze un sistem de filtrare completă a particulelor doar în timpul testelor oficiale pentru emisii. După teste, adică în situaţiile generale de funcţionare a motorului, dispozitivul dezactivează sistemul de filtrare a particulelor.

Grupul riscă o amendă de 18 miliarde de dolari doar în SUA.

Volkswagen a anunţat miercuri că va începe, în luna ianuarie, rechemarea la service a vehiculelor echipate cu softul care falsifică rezultatele testelor antipoluare ale motoarelor diesel, operaţiunea urmând să fie finalizată până la sfârşitul lui 2016.

Ce modele au probleme

Sunt afectate modelele diesel cu motorizări de 1,2 litri, 1,6 şi 2 litri din serie EA 189. În cazul Volkswagen, softul este prezent pe modelele Golf, Passat, Beetle şi Jetta, maşina de teren Tiguan, plus furgonetele Caddy şi microbuzele Transporter. În cazul Audi, sunt afectate modelele  A1, A3, A4, A6, dar şi maşinile de teren Q3 şi Q5 şi cele sport Audi TT. În cazul Skoda, constructorul ceh a instalat motoarele în cauză pe o serie de modele mai vechi ale seriilor Octavia, Superb, Rapid, Fabia şi Roomster, potrivit publicaţiei „Prague Post“. În fine, şi Seat a livrat 700.000 de autoturisme cu motoare măsluite, fabricate între 2009 şi 2014. Compania nu a detaliat modelele, dar „El Pais“ scria că ar fi vorba de Leon, Ibiza şi Alhambra, dar şi Exeo şi Altea, acestea din urmă nemaifiind acum în producţie.

Prejudiciu de 123 de milioane de lei în România 

Prejudiciul pe care statul român l-a estimat în cazul Volkswagen pentru cele 105.303 maşini inventariate ca fiind cu probleme se ridică la 123,6 milioane de lei, potrivit unor surse ministeriale, citate de Agerpres.ro.

Potrivit acestora, calculul a luat în considerare faptul că taxa auto a fost plătită de cumpărători pentru motorizare Euro 5, iar maşina, în realitate, avea motorizare Euro 4. 

Pe de altă parte, defalcat, datele estimate de Grupul mixt de lucru înfiinţat, recent, de Ministerul Mediului şi Ministerul Transporturilor arată că au fost afectate: 1.944 de unităţi Volkswagen cu motorizare de 1,2 litri (prejudiciu estimat de 588.626 lei), 38.719 unităţi Volkswagen de 1,6 litri (pagubă de 24.487.635 lei) şi 64.640 unităţi VW de 2,0 litri (prejudiciu de 98.540.565 lei). 

Aceleaşi surse ministeriale au precizat că statul român se va îndrepta împotriva constructorului auto pentru recuperarea pagubei, însă instrumentarea efectivă a cazului va începe numai după ce autorităţile germane vor transmite informaţiile oficiale, în perioada următoare. 

Săptămâna trecută, Iulian Matache, ministrul Transporturilor, a anunţat că autorităţile din România au eliberat cărţi de identitate pentru 105.000 autovehicule ale grupului Volkswagen, din care 56.000 noi la data înmatriculării şi 49.000 second-hand, iar pe stoc, la dealerii grupului se află circa 300 de autovehicule ce nu vor mai putea fi vândute până la rezolvarea problemelor. 

Economie



Partenerii noștri

image
canal33.ro
Ultimele știri
Cele mai citite