„Smithers Pira estimează că România reprezintă aproximativ 10% din producţia pieţei de imprimare digitală din Europa de Est, în condiţiile în care luăm în calcul inclusiv producţia din Turcia, care este cel mai puternic jucător din regiune.” spune Dr Paul N Ewing, consultant Smithers Pira.

Specializat pe imprimările cu jet de cerneală, Dr. Ewing este o personalitate recunoscută a industriei de print digital şi este unul din vorbitorii conferinţei PrintTex 2017, unde a confirmat deja prezenţa la cel mai important eveniment de profil care se va desfăşura în această toamnă la Bucureşti.

Conferinţa PrintTex 2017  va avea loc marţi, 26 septembrie, în Sala Multimedia din Pavilionul Central Romexpo-Bucureşti. În cadrul evenimentului se va discuta despre noile provocări ale imprimarii digitale. Dedicată printului digital pe textile, conferinţa se bucură de prezenţa unor speakeri români şi internaţionali, importanţi din domeniu.

Mai multe detalii, pe pagina târgului de tehnologie şi producţie în domeniul printului şi semnalisticii Print & Sign  2017 sau a conferinţei PrintTex, din acest an.

Participarea la PrintTex 2017 va fi primul contact cu România? Până la primirea acestei invitaţi, ce ştiaţi despre această ţară?

Ewing: Nu am mai vizitat România, aşa că sunt încântat să vizitez această ţară pentru prima dată. Îmi amintesc câte ceva despre istoria României din perioadele Pactului de la Varşovia şi Revoluţiei din 1989. Am câţiva prieteni care şi-au petrecut vacanţele în România (atât vara, cât şi iarna) şi au fost impresionaţi. Turismul este important pentru economie, iar anul acesta România este una dintre economiile cu cea mai rapidă creştere în UE.

Ca iubitor de sport, ştiu că Simona Halep este una dintre cele mai bune jucătoare de tenis din lume, şi că Steaua Bucureşti a fost prima echipă românească de fotbal care a câştigat Cupa Campionilor Europeni.

Aţi mai participat la vreun târg de print digital organizat într-o ţară sud-est europeană? Dacă da, ce ne puteţi spune despre el?

Ewing: Am participat la mai multe expoziţii de print digital, dar aceasta va fi prima mea experienţa de acest gen în Europa de Sud-Est.

Cât de prezentă este acum tehnologia digitală în industria textilelor şi în designul interior?

Ewing: Imprimarea digitală globală reprezintă aproximativ 3% din totalul producţiei de textile imprimate. Astfel, tehnologia se află încă în faza incipientă în ceea ce priveşte pătrunderea totală pe piaţă. La ora actuală, imprimarea digitală pe textile are aplicaţii in domeniul vestimentar şi în semnalistica uşoară, dar tehnologia este pregătită pentru o creştere semnificativă în următorii ani.

Ca organizatori de evenimente, ne-am propus să transformăm PRINT&SIGN într-un eveniment regional pentru Balcani. Dacă luăm în calcul studiile de piaţă la nivel regional, cât de importantă este piaţa românească de print digital în contextul actual?

Ewing: Smithers Pira estimează că România reprezintă aproximativ 10% din producţia pieţei de imprimare digitală din Europa de Est (care cuprinde inclusiv producţia din Turcia, cel mai puternic jucător din regiune).

Ce oportunităţi de creştere a imprimarii digitale există pe piaţa sud-est europeana a industriei de textile?

Ewing: Cererea mondială de print digital creşte puternic, deci piaţa va creşte la nivel global. Mai multe economii din Europa de Sud-Est sunt prognozate să crească bine, fiind influenţate de cererea consumatorilor, astfel încât există oportunităţi pentru a satisface această cerere cu producţia locală. În ceea ce priveşte exportul, există oportunităţi la nivelul regiunii: statele UE beneficiază de acces liber în Uniunea Europeana, iar costurile cu forţa de muncă în sud-estul Europei rămân inferioare mediei UE (deşi acestea cresc puternic în ţări ca România). Cu toate acestea, este nevoie de investiţii în tehnologia de imprimare digitală pentru dezvoltarea pieţei locale, precum şi de personal instruit.

Cum credeţi că va arăta industria europeană de textile în următorii 5 ani? Care sunt tendinţele în sud-estul Europei?

Ewing: Estimările indică o creştere semnificativă a pieţei în următorii 5 ani, determinată de o serie de factori fundamentali, cum ar fi economia favorabilă pe termen scurt a tipăririi digitale versus serigrafie, creşterea e-commerce-ului (şi, odată cu el, a capacităţii de reconfigurare a lanţurilor de aprovizionare pentru tipărirea la cerere prin intermediul printului digital), îmbunătăţirea impactului printului digital asupra mediului, comparativ cu imprimarea tradiţională etc. Creşterea va afecta pieţele de îmbrăcăminte, semnalistică şi amenajările interioare.

Să luăm e-commerce-ul ca exemplu: România se confruntă la ora actuală cu o creştere puternică a comerţului electronic, determinată in mare parte de numărul mare de smartphone-uri, de creşterea salariilor şi de scăderea impozitelor. Potrivit sondajului Gpec din 2016 privind comerţul online din România, sectoarele fashion-beauty si home-deco au fost cele mai semnificative, fiind depăşite doar de cel al echipamentelor electronice şi IT. Pe măsură ce vor creşte aceste pieţe, va creşte şi potenţialul imprimării digitale.