Raport Reuters: Amazon a copiat produse şi a trucat rezultatele căutării pentru a-şi promova propriile mărci

Raport Reuters: Amazon a copiat produse şi a trucat rezultatele căutării pentru a-şi promova propriile mărci

FOTO: Arhiva Adevărul

O mulţime de documente interne ale Amazon dezvăluie modul în care gigantul de comerţ electronic a desfăşurat o campanie sistematică de copiere a bunurilor şi de manipulare a rezultatelor căutării pentru a-şi spori propriile linii de produse în India - practici de care compania s-a dezis ani de zile. Cel puţin doi directori de top din Amazon au supervizat strategia.

Ştiri pe aceeaşi temă

Amazon.com Inc a fost acuzat în repetate rânduri de copierea produselor de pe site-ul său şi de exploatarea volumului imens de date interne pentru a-şi promova propria marfă în detrimentul altor vânzători. Compania a negat acuzaţiile.
 
Însă mii de pagini de documente interne Amazon examinate de Reuters - inclusiv e-mailuri, documente de strategie şi planuri de afaceri - arată cum compania a organizat o campanie sistematică de reproducere a mărfurilor şi de manipulare a rezultatelor căutării pentru a avantaja propriile linii de produse în India, una dintre cele mai prolifice pieţe ale companiei. 
 
Amazon utilizează abuziv volumul mare de date pe care îl deţine pentru a spori vânzările propriilor mărci
 
Documentele arată cum echipa de mărci private Amazon din India a exploatat în secret datele interne de pe Amazon.in pentru a copia produsele vândute de alte companii. Mai mult, angajaţii au manipulat rezultatele căutării pe platformă, astfel încât produsele companiei să apară „în primele două sau trei rezultate ale căutării” când clienţii cumpărau pe Amazon.in, arată un raport de strategie Amazon India din 2016.
 
Printre victimele strategiei: un popular brand de cămăşi din India, John Miller, care este deţinut de o companie al cărei director executiv este Kishore Biyani, cunoscut sub numele de „regele retailului” al ţării. Amazon a decis să „urmeze măsurătorile” tricourilor John Miller până la circumferinţa gâtului şi lungimea mânecii, se arată în document.
 
Documentul din 2016 arată în continuare că angajaţii Amazon care lucrează la produsele proprii ale companiei, cunoscute sub numele de mărci private, au planificat să se asocieze cu producătorii produselor vizate pentru copiere. Asta pentru că au aflat că aceşti producători folosesc „procese unice care au impact asupra calităţii finale a produsului”.
 
Documentul, intitulat „India Private Brands Program”, afirmă: „Este dificil să dezvoltăm această expertiză pentru toate produsele şi, prin urmare, pentru a ne asigura că suntem capabili să potrivim pe deplin calitatea cu produsul nostru de referinţă, am decis să colaborăm doar cu producătorii produsului nostru de referinţă. ” În document, expertiză producătorului este denumită „Cunoaştere tribală”.
 
Această analiză este a doua dintr-o serie de materiale bazate pe documente interne Amazon care oferă o perspectivă rară, necosmetizată, asupra practicilor comerciale pe care Amazon a negat ani de zile că le practică.
 
 
FOTO: EPA-EFE
 
Cel puţin doi directori de nivel înalt cunoşteau strategia de manipulare
 
Într-o mărturie în faţa Congresului SUA din 2020, fondatorul Amazon, Jeff Bezos, a explicat că gigantul comerţului electronic interzice angajaţilor săi să folosească datele despre vânzători individuali pentru a-şi ajuta afacerea cu mărci private. Şi, în 2019, un alt director Amazon a mărturisit că compania nu foloseşte astfel de date pentru a-şi crea propriile produse de marcă privată sau pentru a-şi modifica rezultatele căutării pentru a le favoriza.
 
Însă documentele interne analizate de Reuters arată pentru prima dată că, cel puţin în India, manipularea rezultatelor căutării pentru a favoriza produsele Amazon, precum şi copierea bunurilor altor vânzători, au făcut parte dintr-o strategie clandestină formală a companiei - şi că directorilor la nivel înalt li s-a spus despre asta. 
 
Documentele arată că doi directori au examinat strategia Indiei - vicepreşedinţii seniori Diego Piacentini, care a părăsit compania şi Russell Grandinetti, care conduce în prezent afacerea internaţională de consum a Amazonului.
 
Compania neagă acuzaţiile
 
Într-un răspuns scris la întrebările referitoare la acest raport, Amazon a spus: „Întrucât Reuters nu ne-a împărtăşit documentele sau provenienţa lor, nu putem confirma veridicitatea informaţiilor şi acuzaţiilor. Credem că aceste afirmaţii sunt de fapt incorecte şi nefondate ”. 
 
Compania nu a elaborat. În declaraţie, Amazon nu a răspuns întrebărilor din partea Reuters cu privire la dovezile din documentele, conform cărora angajaţii Amazon au copiat produsele altor companii pentru propriile mărci. Piacentini şi Grandinetti nu au răspuns la solicitările de comentarii.
 
Perspectiva nefiltrată pe care documentele o oferă asupra modului abuziv în care Amazon se foloseşte de puterea sa de piaţă ar putea intensifica presiunea legală şi de reglementare cu care se confruntă compania în multe ţări.
 
Compania Amazon este anchetată în Statele Unite, Europa şi India pentru presupuse practici anticoncurenţiale care afectează alte companii. În India, acuzaţiile includ favorizarea pe nedrept a mărfurilor sale de marcă. Amazon a refuzat să comenteze investigaţiile.
 

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:


citeste totul despre:
Modifică Setările