Pericol pentru uzina Dacia de la Mioveni? Renault va investi peste 900 de milioane de euro în Maroc şi va crea 50.000 de locuri de muncă

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Din cele 555.000 de maşini Dacia vândute anul trecut, aproximativ 340.000 au fost produse în România, iar fabricile Renault din Tanger şi Casablanca au vândut şi ele aproximativ 180.000 de vehicule cu sigla Dacia FOTO Adevărul
Din cele 555.000 de maşini Dacia vândute anul trecut, aproximativ 340.000 au fost produse în România, iar fabricile Renault din Tanger şi Casablanca au vândut şi ele aproximativ 180.000 de vehicule cu sigla Dacia FOTO Adevărul

Grupul Renault, proprietarul producătorului auto Dacia, a semnat un acord cu autorităţile din Maroc pentru a investi peste 900 de milioane de euro în vederea dezvoltării „unui ecosistem industrial“ în ţara nord africană, ceea ce va implica crearea a 50.000 de noi locuri de muncă, a declarat ministrul marocan al Industriei, potrivit AFP.

„Acest proiect strategic va crea 50.000 de noi locuri de muncă şi va regrupa investiţii de peste 10 miliarde de dirhami (aproximativ 912 milioane de euro)“, a declarat Moulay Hafid Elalamy, ministruln marocan al Industriei, după semnarea acordului cu Renault. 

Potrivit acestuia, acordul încheiat cu constructorul francez „va modifica în mod definitiv sectorul auto din Maroc“, care în ultimii trei ani a fost principalul exportator al regatului.

La rândul său, directorul de operaţiuni al Renault pentru regiunea Africa-Orientul Mijlociu-India, Bernard Cambier, a subliniat că acest acord „va dubla cifra de afaceri realizată de Renault în Maroc, obiectivul fiind ajungerea la 2 miliarde de euro în câţiva ani“. 

Cambier a adăugat că produsele realizate la cele două uzine pe care constructorul francez le are deja în Maroc au cea mai bună calitate dintre toate uzinele Renault-Nissan din lume.

Regiunea Africa-Orientul Mijlociu-India este cea mai mare piaţă a Renault din afara Europei, cu 360.000 de unităţi vândute în 2015, în creştere cu 16,9% în ritm anual. La nivel mondial, grupul Renault, care regrupează mărcile Renault, Dacia şi Samsung Motors, a înregistrat o creştere de 3,3% a vânzărilor mondiale până la 2,8 milioane unităţi.

Compania Dacia a fost preluată de Renault în anul 1999. Relansată în 2004 cu modelul Logan, Dacia a devenit un jucător de notorietate pe piaţa auto europeană.

Producţia de maşini a Dacia a crescut în 2015 cu numai 0,2%, la aproximativ 339.000 de unităţi, uzina fiind afectată de o serie de întârzieri de livrare a unor componente în luna octombrie.În plus, Uzina Mecanică şi Şasiuri Dacia a produs în 2015 aproximativ 436.000 de motoare, din care 88% au mers la export.

Vânzările de autoturisme marca Daci au depăşit anul trecut pragul de 550.000 de unităţi. Totuşi, doar 60 % din aceste autovehicule au fost produse la Mioveni. Concurenţa vine din Maroc, unde fabricile deţinute de francezi exportă tot mai multe maşini cu nume românesc. 

Cele peste 550.000 de maşini Dacia au fost vândute anul trecut în 43 de ţări. Cele mai multe, aproximativ 340.000, au fost produse în România. Fabricile Renault din Tanger şi Casablanca au vândut şi ele aproximativ 180.000 de vehicule cu sigla Dacia. În plus, câteva zeci de mii de maşini de teren Duster au fost produse pentru o perioadă scurtă şi în uzina grupului din India. Alte 500.000 de maşini Logan, Sandero sau Duster făcute în uzinele deţinute de francezi, din Rusia până în Mexic şi Brazilia, sunt vândute sub mărcile Renault şi Nissan.

Francezii cer Autostrada Piteşti-Sibiu

Reprezentanţii grupului francez Renault, proprietarul uzinei Dacia de la Mioveni, au cerut în repetate rânduri construirea Autostrăzii Piteşti-Sibiu, arătând că transportul este scump şi îngreunat de lipsa infrastructurii din România. Ei au negat însă că grupul francez s-ar putea retrage din România 

Fostul preşedintele-director general al Dacia, Nicolas Maure, a declarat la jumătatea anului trecut că grupul Renault nu va pleca de la Mioveni, deşi nu există încă o autostradă care să lege portul Constanţa de vestul ţării, şi va continua investiţiile.

„Renault nu va pleca de la Mioveni, chiar dacă nu e gata autostrada. În cazul în care autostrada Piteşti-Nădlac ar fi gata, timpul de transport rutier ar scădea cu cinci ore, la care adaugăm alte cinci ore reduse pentru distanţa de la Piteşti la Constanţa. În total, am câştiga zece ore de transport“, declara Maure, în iunie 2015.

El a mai spus la acel moment că Dacia mai poate aştepta câţiva ani până când autostrada Piteşti-Sibiu ar fi gata. „Dacia mai poate aştepta câţiva ani până când autostrada va fi construită, iar după aceea vom economisi zece ore pentru transport. Probabil că lucrările la autostradă vor începe în 2017, iar până în 2020 va fi gata. Pot exista şi întârzieri de unul-doi ani până la finalizarea lucrărilor, dar nu vom pleca“, a completat Maure.

Nicolas Maure a fost numit, începând cu 4 aprilie, în funcţia de director general al AvtoVaz, cel mai mare constructor auto din Rusia. Locul său a fost luat de Yves Caracatzanis, care a ocupat în ultimii ani funcţia de director Industrial şi Supply Chain pentru regiunea Eurasia în cadrul grupului Renault.

La finalul mandatului său în România, Maure a declarat, pentru auto-bild.ro, că Autostrada Piteşti-Sibiu este importantă pentru Dacia, dar este importantă şi pentru România. 

„În acest moment, sunt 2000 de TIR-uri care pleacă săptămânal spre Nădlac şi invers. Sperăm ca Guvernul actual să îşi respecte angajamentele privind autostrada Piteşti-Sibiu. Coridorul 4 este important pentru Dacia, dar este important şi pentru România. Partea de sud a României trebuie legată de cea de vest, care este acum mai aproape de Ungaria din punct de vedere logistic“, a declarat Maure, la sfârşitul lunii martie, pentru auto-bild.ro.

Angajaţii Dacia au protestat de mai multe ori, nemulţumiţi de lipsa de acţiune a Guvernului şi au cerut acestuia să demareze proiectul de construcţie a Autostrăzii Piteşti-Sibiu. În luna martie a acestui an, aproximativ 8.000 de oameni au protestat în piaţa centrală din Mioveni, cerând urgentarea construcţiei autostrăzii. 

„Primul obiectiv este autostrada Sibiu-Piteşti. Cel de-al doilea, care nu este mai puţin important decât primul, este programul «Rabla». Dacă programul «Rabla» nu este continuat (...) riscăm până la 30 de zile de şomaj tehnic anul acesta“, a spus, în luna martie, liderul Sindicatului Autoturisme Dacia (SAD), Nicolae Pavelescu.

Alte două mitinguri de amploare, care au avut ca punct central urgentarea construirii tronsonului de autostradă dintre Piteşti şi Sibiu, au fost organizate de sindicaliştii de la Dacia în anii 2014 şi 2015.

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite