Percheziţii la sediul central din Germania al grupului Volkswagen, în ancheta privind emisiile poluante

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Volkswagen a vândut în întreaga lume 11 milioane de maşini dotate cu un soft care trişează în privinţa noxelor   FOTO AP
Volkswagen a vândut în întreaga lume 11 milioane de maşini dotate cu un soft care trişează în privinţa noxelor   FOTO AP

Autorităţile germane au efectuat, joi, percheziţii la sediul central al grupului Volkswagen, în oraşul Wolfsburg, precum şi la alte adrese ale companiei, în cadrul investigaţiei lansate în scandalul emisiilor.

Scopul percheziţiilor este obţinerea de documente în format tipărit şi digital, pentru stabilirea responsabilităţii în scandalul manipulării noxelor la motoarele diesel.

Volkswagen a anunţat, la sfârşitul lunii septembrie, că circa 11 milioane de autovehicule ale grupului, la nivel mondial, sunt afectate de scandalul emisiilor poluante. Scandalul a izbucnit după ce Agenţia americană pentru Protecţia Mediului (EPA) a acuzat VW că a instalat sisteme speciale pe unele autoturisme diesel pentru a evita standardele federale din SUA în materie de emisii. 

Constructorul auto german a recunoscut că  instalat un software special în calculatorul de bord al unor modele diesel. Dispozitivul este programat să activeze un sistem de filtrare completă a particulelor doar în timpul testelor oficiale pentru emisii. După teste, adică în situaţiile generale de funcţionare a motorului, dispozitivul dezactivează sistemul de filtrare a particulelor.

Grupul riscă o amendă de 18 miliarde de dolari doar în SUA.

Volkswagen a anunţat miercuri că va începe, în luna ianuarie, rechemarea la service a vehiculelor echipate cu softul care falsifică rezultatele testelor antipoluare ale motoarelor diesel, operaţiunea urmând să fie finalizată până la sfârşitul lui 2016.

Ce modele au probleme

Sunt afectate modelele diesel cu motorizări de 1,2 litri, 1,6 şi 2 litri din serie EA 189. În cazul Volkswagen, softul este prezent pe modelele Golf, Passat, Beetle şi Jetta, maşina de teren Tiguan, plus furgonetele Caddy şi microbuzele Transporter. În cazul Audi, sunt afectate modelele  A1, A3, A4, A6, dar şi maşinile de teren Q3 şi Q5 şi cele sport Audi TT. În cazul Skoda, constructorul ceh a instalat motoarele în cauză pe o serie de modele mai vechi ale seriilor Octavia, Superb, Rapid, Fabia şi Roomster, potrivit publicaţiei „Prague Post“. În fine, şi Seat a livrat 700.000 de autoturisme cu motoare măsluite, fabricate între 2009 şi 2014. Compania nu a detaliat modelele, dar „El Pais“ scria că ar fi vorba de Leon, Ibiza şi Alhambra, dar şi Exeo şi Altea, acestea din urmă nemaifiind acum în producţie.

Prejudiciu de 123 de milioane de lei în România

Prejudiciul pe care statul român l-a estimat în cazul Volkswagen pentru cele 105.303 maşini inventariate ca fiind cu probleme se ridică la 123,6 milioane de lei, potrivit unor surse ministeriale, citate de Agerpres.ro.

Potrivit acestora, calculul a luat în considerare faptul că taxa auto a fost plătită de cumpărători pentru motorizare Euro 5, iar maşina, în realitate, avea motorizare Euro 4. 

Pe de altă parte, defalcat, datele estimate de Grupul mixt de lucru înfiinţat, recent, de Ministerul Mediului şi Ministerul Transporturilor arată că au fost afectate: 1.944 de unităţi Volkswagen cu motorizare de 1,2 litri (prejudiciu estimat de 588.626 lei), 38.719 unităţi Volkswagen de 1,6 litri (pagubă de 24.487.635 lei) şi 64.640 unităţi VW de 2,0 litri (prejudiciu de 98.540.565 lei). 

Aceleaşi surse ministeriale au precizat că statul român se va îndrepta împotriva constructorului auto pentru recuperarea pagubei, însă instrumentarea efectivă a cazului va începe numai după ce autorităţile germane vor transmite informaţiile oficiale, în perioada următoare. 

Săptămâna trecută, Iulian Matache, ministrul Transporturilor, a anunţat că autorităţile din România au eliberat cărţi de identitate pentru 105.000 autovehicule ale grupului Volkswagen, din care 56.000 noi la data înmatriculării şi 49.000 second-hand, iar pe stoc, la dealerii grupului se află circa 300 de autovehicule ce nu vor mai putea fi vândute până la rezolvarea problemelor. 

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite