Mercedes înlocuieşte roboţii cu oameni. Motivul pentru care constructorul german intră în marşarier

Mercedes înlocuieşte roboţii cu oameni. Motivul pentru care constructorul german intră în marşarier

Gradul de personalizare a masinilor de lux scot pe tuşă roboţii industriali

Mercedes-Benz reintroduce muncitori pe liniile de asamblare, roboţii fiind depăşiţi de cerinţele pentru producerea modelelor personalizate ale limuzinelor sale.

Ştiri pe aceeaşi temă

Mercedes-Benz oferă la modelul S-Class o multitudine de opţiuni precum elemente de caroserie din fibre de carbon, suport de cană cu încălzire şi răcire sau patru tipuri de capace pentru ventilele de la anvelope, sarcini pe care roboţii nu le mai pot îndeplini.

Variantele de personalizare pe care le solicită clienţii determină ca pe liniile de asamblare Mercedes numărul lucrătorilor umani, a căror flexibilitate şi dexteritate nu este atinsă de roboţii industriali, să crească.

Este o răsturnare a tendinţei apărute încă de la începuturile de acum mai bine de un secol a epocii industriale când maşinile au început să preia constant din sarcinile muncitorilor.

„Roboţii nu pot să se descurce cu gradul înalt de personalizare şi a multiplelor variante pe care le producem azi“, a declarat pentru Bloomberg, Markus Schaefer, şeful producţiei al cunoscutului constructor german de autovehicule. „Economisim bani şi ne asigurăm viitorul, angajând mai mulţi oameni“, adaugă el.

Fabrica Mercedes din Sindelfingen, cea mai mare unitate de producţie a concernului auto, nu pare a fi tocmai cel mai potrivit loc pentru discuţii legate de beneficile automatizării. Aceasta, deoarece aici se fabrică modele exclusiviste precum maşinile sport GT sau luxosul S-Class Maybach.

În realitate, fabrica este departe de a fi un atelier pentru asamblarea câtorva unităţi pe zi. Producţia de aici este de 400.000 de unităţi pe an, pentru care se consumă peste 1.500 de tone de oţel pe zi.

Volumul producţiei face ca eficienţa şi productivitatea să fie la fel de importantă la unitatea de la Sindelfingen ca la oricare altă fabrică producătoare de automobile. Însă era maşinilor personalizate impune schimbări faţă de metodele de producţie care au făcut ca automobilele să devină accesibile unor pături largi ale populaţiei.

Cerinţa principală care a condus la schimbarea de atitudine este versalitatea. În timp ce roboţii sunt foarte buni pentru sarcini bine definite şi repetabile în timp, se adaptează foarte greu pentru operaţiuni care nu au aceste caracteristici. Iar schimbările dese ale operaţiunilor sunt impuse de gama tot mai largă de modele, fiecare cu variante şi echipări diverse.

„Varietatea  este mult prea mare pentru a mai putea utiliza maşini automate“ spune Schaefer, care vrea să reducă timpul de producţie al unui automobil de la 61 de ore în 2005, la doar 30 de ore în acest an. „Roboţii nu pot lucra ţinând cont de toate opţiunile şi să ţină pasul cu schimbările rapide“.

Concentrând producţia în jurul unei echipe de muncitori cu înaltă calificare, Mercedes poate introduce pe linia de producţie un nou model doar într-un week-end în loc de săptămâni cât dura în trecut reporgramarea roboţilor şi calibrarea tuturor utilajelor automate. În acest timp producţia era sistată, ceea ce reducea productivitatea.

Noul Mercedes E-Class, care va fi comercializat începând cu luna viitoare, este un exemplu de reducere a operaţiilor robotizate. Pentru a se alinia displayul de pe bordul maşinii pentru a afişa principalele informaţii, ca viteza şi sistemul de navigaţie, direct pe parbriz, constructorul auto va înlocui doi roboţi permanenţi de pe linia de asamblare cu un muncitor specializat.

Cu toate acestea, roboţii nu vor dispărea complet de pe liniile de asamblare, însă vor fi din ce în ce
mai mici, mai flexibili şi vor opera împreună cu tehnicienii, în loc să fie izolaţi în spatele unor ecrane de protecţie.

Dar nu numai Mercedes merge în această direcţie. BMW şi Audi testează de asemenea roboţi de dimensiuni reduse, echipaţi cu senzori şi care pot opera în deplină siguranţă alături de personalul tehnic.

Scopul pe care îl urmăresc constructorii auto este să se adapteze  mai bine şi mai repede decât concurenţa la cerinţele industriei auto afle întro schimbare rapidă. Maşinile se metamorfozează tot mai mult în smartphone-uri pe roţi iar constructorii sunt sub presiune să-şi upgradeze modele cu o frecvenţă mai mare decât tradiţionalul ciclu de şapte ani.

Producătorii trebuie de asemenea să satisfacă clienţii care vor să fie cât mai diferiţi. Pentru Mercedes asta înseamnă să adauge 30 de modele gamei de fabricaţie până la sfârşitul deceniului, incluzând 10 noutăţi absolute şi cu opţiuni de genul inserţii de bambus, arome de interior şi iluminarea celebrului stea-simbol al mărcii.

Toate acestea sunt la ani-lumină de producţia de masă inventată de Henry Ford, căruia îi plăcea să spună că toţi clienţii pot să-şi aleagă orice culoare doresc, atâta timp cât este vorba de negru.
„Ne îndepărtăm de eforturile de a maximiza automatizarea folosind iar mai multă muncă manuală în cadrul procesului de fabricaţie“ spune Schaefer. „Trebuie să fim flexibili“.

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:


citeste totul despre:
Modifică Setările