Italia primeşte 8,5 miliarde de euro de la UE pentru a-şi termina autostrăzile

0
Publicat:
Ultima actualizare:
autostrada A 4 italia torino-milano

Italia a primit undă verde din partea Comisiei Europene pentru extinderea concesiunii autostrăzii deţinute de Autostrade per l'Italia (ASPI) şi de Società Iniziative Autostradali e Servizi (SIAS). Concesiunea ASPI acoperă reţeaua de autostrăzi din Italia, iar concesiunea SIAS se referă la autostrada SATAP A4 Torino-Milano.

Bruxelles a dat undă verde la planul de guvernare italian pentru extinderea concesiunii autostrăzii deţinute de Autostrade per l'Italia (ASPI) şi de Società Iniziative Autostradali e Servizi (SIAS).

Potrivit lastampa.it, SIAS va folosi veniturile generate de extinderea concesiunii pentru a finaliza autostrada A35 Asti-Cuneo. 

Prin urmare, decizia de la Bruxelles face posibilă începerea imediată a lucrărilor pe toate cele două autostrăzi care fac obiectul deciziei autorităţii comunitare antitrust. Lucrările vor fi finanţate cu taxe de trecere, cu un plafon care nu va depăşi rata inflaţiei, majorată cu 0,5%. Pentru a se asigura că lucrările vor fi finalizate în timp util, se prevede un mecanism de sancţionare în cazul întârzierilor sau nerealizării investiţiilor. 

Comisia Europeană impune, de asemenea, condiţii pentru o mai mare concurenţă şi liberalizarea pieţei autostrăzilor. 

Italia va scurta la 13 de ani de concesiune de servicii iniţiativelor şi autostrăzi ale companiei pentru porţiunea Asti-Cuneo, după ce guvernul italian a promis să deschidă până în 2030 o ofertă comună pentru concesii pe ambele Sias A33 Cuneo- Asti şi A4-ul de la Torino-Milano. Extinderea celor două concesii ar fi utilă pentru a produce "venituri suficiente pentru a finanţa investiţii semnificative în sectorul autostrăzilor italiene".

Actuala decizie a Comisiei urmează unui acord în principiu încheiat la 5 iulie 2017 între comisarul Vestager şi ministrul italian al infrastructurilor şi transporturilor Delrio, a afirmat Comisia Europeană

Comisia şi autorităţile italiene au cooperat îndeaproape pentru a ajunge la această soluţie care stimulează investiţiile în sectorul autostrăzilor italiene, în conformitate cu normele UE privind ajutoarele de stat şi achiziţiile publice. 

Normele UE în acest context s-au asigurat că ajutorul de stat evită creşterea excesivă a taxelor pentru utilizatorii de autostrăzi şi supracompensarea concesionarilor, asigurând în acelaşi timp o concurenţă efectivă pe piaţă.

Acestea sunt, de asemenea, însoţite de o serie de garanţii pentru a evita supracompensarea ASPI şi a SIAS şi limitarea denaturării concurenţei, inclusiv:

un plafon al sumei pe care ASPI şi, respectiv, SIAS ar putea să le primească la sfârşitul concesiunii din vânzarea activelor;

un mecanism pentru a evita supracompensarea. În special, acest mecanism determină remunerarea şi valoarea investiţiilor pe care ASPI şi, respectiv, SIAS trebuie să le efectueze, impunând sancţiuni financiare în caz de întârziere sau de nerealizarea investiţiilor; şi

o serie de cerinţe detaliate de a licita marea majoritate a lucrărilor de infrastructură în aval pentru a limita denaturările concurenţei.

În acelaşi timp, prelungirea celor două concesii ar trebui să ofere ASPI şi SIAS venituri suficiente pentru a finanţa investiţii semnificative în sectorul autostrăzilor italiene.

În cazul ASPI, venitul din prelungirea concesiunii sale ar trebui să permită finalizarea în timp util a aşa-numitei "Gronda di Genova", o by-pass de la Genova pentru a conecta legăturile autostrăzii existente ale ASPI, precum şi o serie de îmbunătăţiri suplimentare privind reţeaua ASPI, lucrările începând cel târziu până în ianuarie 2020.

În cazul SIAS, prelungirea concesiunii sale ar trebui să permită SIAS să finanţeze investiţiile necesare pentru finalizarea autostrăzii Asti-Cuneo A33, care este de asemenea operată de SIAS. Italia va scurta, de asemenea, durata concesiunii SIAS a autostrăzii Asti-Cuneo A33 cu 13 ani şi va permite creşterea numărului de taxe. Acesta sa angajat să lanseze o licitaţie comună a ambelor concesii SIAS vizate, adică pentru autostrada SATAP A4 Torino-Milano şi motorul Asti-Cuneo A33, până în 2030.

Pentru a asigura o concurenţă suficientă în sectorul autostrăzilor italiene, Italia sa angajat, de asemenea, să lanseze până în 2019 o ofertă comună a unei serii de concesiuni separate, deţinute de SIAS (pentru autostrăzile SATAP A21 şi ATIVA), care deja expiră sau urmează să expire . În cele din urmă, Italia a decis să nu continue planurile iniţiale de prelungire a concesiunilor altor autostrăzi deţinute de SIAS, cum ar fi autostrada CISA.

Comisia a constatat că măsurile vor promova creşterea şi deblocarea investiţiilor, limitând în acelaşi timp impactul asupra utilizatorilor de autostrăzi în conformitate cu normele UE privind ajutoarele de stat şi achiziţiile publice. Prelungirea limitată a concesiilor şi măsurile de salvgardare vor reduce la minimum denaturările concurenţei în conformitate cu normele privind ajutoarele de stat şi achiziţiile publice.

Pe această bază, Comisia a aprobat planul italian de autostrăzi în conformitate cu normele UE.

Economie



Partenerii noștri

image
canal33.ro
Ultimele știri
Cele mai citite